"Könade" varor och andra specialindelningar

Och som sagt var, jag tror inte att det kommer komma 'fler' storlekar bara för att man kräver könsneutral märkning av kläder. Bara att det blir en himla blandning istället.

Som jag läser det så tycker någon att det är jobbigt att leta äver flera avdelningar för att hitta något som passar. Alltså skall alla behöva göra det?

Det finns inget system som blir bra för alla. Oavsett vad man väljer att kalla sig.

Och igen; det är inget fel på att köna varor där det uppfyller en reell funktion (tex fysiska skillnader) men det blir ett problem när företag använder köning av varor för att tjäna mer pengar. Oavsett om det har med billigare material eller faktiskt höjt pris att göra.

Jag hatar min kropp. Den är dum och ful och hittar på saker alldelles själv som jag inte tycker om att den gör. Det hade varit så mycket enklare och bättre om jag fötts med manliga attribut. Och man kan knappast kalla mig kvinnlig i övrigt heller. Men jag handlar på damavdelningen för att där finns det en chans att jag kommer i kläderna.
Det handlar inte om att det är jobbigt att leta i flera avdelningar. Jag tog exemplet för att visa på att bara för att det blir lättare för dig så är det inte automatiskt bra för alla, men problemet är inte det, utan att människor mördas för att de handlar på "fel" avdelning. I proportion till det tycker jag det är rimligt att leta lösningar på problemet, även om det kräver omställningar i butikslayout och hur vi handlar.

Och "vad man väljer att kalla sig" har inget med saken att göra. Transpersoner, som du åsyftar, väljer inte att vara trans. Och det är enormt många fler människor än transpersoner som inte vill eller kan passa in i stereotyperna, och också får skit för det.

Det blir ett problem när företag använder köning för att tjäna mer pengar, men ännu mer ett problem när det resulterar i en ond spiral där varken män eller kvinnor eller ickebinära kan hitta kläder som passar, och de som inte passar riskerar allt från döden, till hemlöshet, till glåpord, till att bli utkörd ur affären.

Det hade inte varit särskilt mycket enklare och bättre för dig om du fötts med manliga attribut och ändå velat eller behövt handla på damavdelningen. Se konsekvenserna ovan.

Som sagt: Det handlar inte om att ta bort kläder som passar dig och andra kvinnor. Det handlar om att se till att det finns kläder för alla och att ingen riskerar att dö eller fara illa på grund av att de inte passar in i normen. Jag diskuterar gärna lösningar på detta, men att inte se bortom sin egen näsa (bokstavligen) vad gäller att handla kläder, och därmed hålla fast vid indelningar som bidrar till att människor far illa för att en själv tycker det är lättare att i hitta i butiken då, det känns för mig oproportionerligt.

Vi måste lösa det här på något sätt. Att fortsätta som vi gör fungerar inte. Människor dör.
 
Det handlar inte om att det är jobbigt att leta i flera avdelningar. Jag tog exemplet för att visa på att bara för att det blir lättare för dig så är det inte automatiskt bra för alla, men problemet är inte det, utan att människor mördas för att de handlar på "fel" avdelning. I proportion till det tycker jag det är rimligt att leta lösningar på problemet, även om det kräver omställningar i butikslayout och hur vi handlar.

Och "vad man väljer att kalla sig" har inget med saken att göra. Transpersoner, som du åsyftar, väljer inte att vara trans. Och det är enormt många fler människor än transpersoner som inte vill eller kan passa in i stereotyperna, och också får skit för det.

Det blir ett problem när företag använder köning för att tjäna mer pengar, men ännu mer ett problem när det resulterar i en ond spiral där varken män eller kvinnor eller ickebinära kan hitta kläder som passar, och de som inte passar riskerar allt från döden, till hemlöshet, till glåpord, till att bli utkörd ur affären.

Det hade inte varit särskilt mycket enklare och bättre för dig om du fötts med manliga attribut och ändå velat eller behövt handla på damavdelningen. Se konsekvenserna ovan.

Som sagt: Det handlar inte om att ta bort kläder som passar dig och andra kvinnor. Det handlar om att se till att det finns kläder för alla och att ingen riskerar att dö eller fara illa på grund av att de inte passar in i normen. Jag diskuterar gärna lösningar på detta, men att inte se bortom sin egen näsa (bokstavligen) vad gäller att handla kläder, och därmed hålla fast vid indelningar som bidrar till att människor far illa för att en själv tycker det är lättare att i hitta i butiken då, det känns för mig oproportionerligt.

Vi måste lösa det här på något sätt. Att fortsätta som vi gör fungerar inte. Människor dör.
Jag har ju svårt att tro att lösningen på problemet att transpersoner mördas är att ta bort dam/herr uppdelningen på kläder. Det är nog attityderna vi får arbeta på i stället, de som hatar transpersoner idag kommer ju inte bli mer positiva för att klädaffären görs om liksom.
 
Jag tror dina hundar skulle få plats också! :rofl:

brittmarieibyxa.png
 
Det handlar inte om att det är jobbigt att leta i flera avdelningar. Jag tog exemplet för att visa på att bara för att det blir lättare för dig så är det inte automatiskt bra för alla, men problemet är inte det, utan att människor mördas för att de handlar på "fel" avdelning. I proportion till det tycker jag det är rimligt att leta lösningar på problemet, även om det kräver omställningar i butikslayout och hur vi handlar.

Och "vad man väljer att kalla sig" har inget med saken att göra. Transpersoner, som du åsyftar, väljer inte att vara trans. Och det är enormt många fler människor än transpersoner som inte vill eller kan passa in i stereotyperna, och också får skit för det.

Det blir ett problem när företag använder köning för att tjäna mer pengar, men ännu mer ett problem när det resulterar i en ond spiral där varken män eller kvinnor eller ickebinära kan hitta kläder som passar, och de som inte passar riskerar allt från döden, till hemlöshet, till glåpord, till att bli utkörd ur affären.

Det hade inte varit särskilt mycket enklare och bättre för dig om du fötts med manliga attribut och ändå velat eller behövt handla på damavdelningen. Se konsekvenserna ovan.

Som sagt: Det handlar inte om att ta bort kläder som passar dig och andra kvinnor. Det handlar om att se till att det finns kläder för alla och att ingen riskerar att dö eller fara illa på grund av att de inte passar in i normen. Jag diskuterar gärna lösningar på detta, men att inte se bortom sin egen näsa (bokstavligen) vad gäller att handla kläder, och därmed hålla fast vid indelningar som bidrar till att människor far illa för att en själv tycker det är lättare att i hitta i butiken då, det känns för mig oproportionerligt.

Vi måste lösa det här på något sätt. Att fortsätta som vi gör fungerar inte. Människor dör.

Nej. Jag syftade inte på transpersoner, även om det kanske kunde tyckas vara så. Utan som det var, det heter oftast damavdelning. Jag är definitivt ingen dam och jag tror inte att de flesta som handlar där kallar sig dam heller. Oavsett kön.

Jag hävdar fortfarande att det är flera problem i ett. Och att de inte går att lösa genom att strunta i att dela upp affärer i olika avdelningar utifrån fysiska attribut.

1, vi har problem med vad som anses vara 'standard' form. Oavsett kön.
Och vilka som har rätt att bestämma vad denna standard är.

2, vi har problem med vad som anses vara 'mode' och vem som får 'bestämma' vad det är.

3, vi har problem med överkonsumtion och ett brinnande intresse att allt ska gå med så stor vinst som möjligt.

4, vi har problem med att folk utsätts för hatbrott av alla möjliga olika anledningar.

1, löses av att få klädtillverkare att sy upp fler varianter av storlekar (lång, kort varianter är ju en början men inte tillräckligt). Blir dock hemskt svårt utifrån lönsamhet. Både affär och leverantör riskerar att stå med 'udda storlekar' kvar vilket de vill undvika.

2, går inte att lösa i sig. Mode har funnits så länge människor har klätt sig. Sen har fler människor tillgång till mode idag. Jag hade däremot önskat att modet kunde bli bredare och inte utgå från att alla kvinnor (tex) är 180cm långa, storlek xs och ca 18 år gamla.

3, Omöjligt att lösa på individnivå. Kräver rejäla strukturella förändringar ett globalt plan.

4, Individer behöver sluta vara dumma i huvet (jag vet att det är raljerande). Men rent generellt kommer de ju vara lika hatande oavsett var i affären klädesplagget är köpt; om någon de kodat som manlig har på sig kläder de kodat som kvinnliga. Kan vi börja jobba med att sudda ut gränserna mellan vad som är kodat manligt och kvinnligt har vi däremot börjat gå åt rätt håll. Utifrån ett perspektiv, tyvärr är ju inte kön det enda som dessa hatiska människor stör sig så mycket på att de bara måste bli våldsamma.

Alla dessa är stora komplicerade frågor som inte löses av att man omstrukturerar en affärs layout. Hur mycket man än skulle vilja att det var så enkelt. Och jag tror inte heller att sagda omstrukturering varken gör till eller från varken långsiktigt eller kortsiktigt.
 
Jag har en lång och väldigt smal 10-åring. För honom skulle de byxor som hänger på tjejavdelningen vara bättre, eftersom de är tightare. Men han vill inte handla på tjejavdelningen, vilket jag respekterar såklart. Men jag får psykbryt på dessa uppdelningar! Hade de inte funnits hade det varit enklare för oss.
Så var det för min son, jag köpte jeans från "tjejavdelningen" så länge det gick praktiskt, tills slut blev det så uppenbart att hans jeans var så låga i midjan att halva kallingarna syntes och var obekvämt tighta framtill. Samt att det stod "for the girls" på lappen inne i byxorna, det var rosa sömmar på bakfickorna och gärna ngt hjärta med lite glitter på. Det var en jobbig byxtid tills han kom ikapp tumstorlekarna och kunde ha damjeans som var lite mer neutrala i alla fall.
 
Det handlar inte om att det är jobbigt att leta i flera avdelningar. Jag tog exemplet för att visa på att bara för att det blir lättare för dig så är det inte automatiskt bra för alla, men problemet är inte det, utan att människor mördas för att de handlar på "fel" avdelning. I proportion till det tycker jag det är rimligt att leta lösningar på problemet, även om det kräver omställningar i butikslayout och hur vi handlar.

Och "vad man väljer att kalla sig" har inget med saken att göra. Transpersoner, som du åsyftar, väljer inte att vara trans. Och det är enormt många fler människor än transpersoner som inte vill eller kan passa in i stereotyperna, och också får skit för det.

Det blir ett problem när företag använder köning för att tjäna mer pengar, men ännu mer ett problem när det resulterar i en ond spiral där varken män eller kvinnor eller ickebinära kan hitta kläder som passar, och de som inte passar riskerar allt från döden, till hemlöshet, till glåpord, till att bli utkörd ur affären.

Det hade inte varit särskilt mycket enklare och bättre för dig om du fötts med manliga attribut och ändå velat eller behövt handla på damavdelningen. Se konsekvenserna ovan.

Som sagt: Det handlar inte om att ta bort kläder som passar dig och andra kvinnor. Det handlar om att se till att det finns kläder för alla och att ingen riskerar att dö eller fara illa på grund av att de inte passar in i normen. Jag diskuterar gärna lösningar på detta, men att inte se bortom sin egen näsa (bokstavligen) vad gäller att handla kläder, och därmed hålla fast vid indelningar som bidrar till att människor far illa för att en själv tycker det är lättare att i hitta i butiken då, det känns för mig oproportionerligt.

Vi måste lösa det här på något sätt. Att fortsätta som vi gör fungerar inte. Människor dör.

Jag vet inte riktigt i vilket perspektiv du pratar här, om det är det rent svenska eller om du tänker större, mer internationellt? Eller menar du att människor dör för att svenska klädkedjor har uppdelningen dam- och herrkläder?

Min insyn i HBTQ-världen är visserligen inte enormt stor, men en av mina allra närmaste vänner är MtF trans. Numera är hon rätt "självklar" som kvinna, hon lever sedan många år som kvinna och uppfattas (och vill uppfattas) av omgivningen som kvinna. Därför handlar hon rätt självklart på damavdelningen och har inga större problem med att hitta kläder. Hon har, precis som jag (född kvinna med mer "traditionellt" kvinnlig kroppsform), lärt sig vilka modeller och märken som funkar i vilken storlek. Varken nu eller tidigare, under transitionen från manliga till kvinnliga attribut, har hon blivit avvisad eller illa behandlad när hon köpt kläder. Tvärtom - särskilt i början (när hon hade omisskännligt manliga attribut) blev hon väldigt väl "omhändertagen" i klädbutiker när personalen fick klart för sig att hon var "nybörjare som kvinna". Hela den perioden gjorde att min syn på människor i allmänhet blev annorlunda, faktiskt. Så många människor som visade så stor vidsynthet och vänlighet, det hade jag inte väntat mig.
 
Jag har ju svårt att tro att lösningen på problemet att transpersoner mördas är att ta bort dam/herr uppdelningen på kläder. Det är nog attityderna vi får arbeta på i stället, de som hatar transpersoner idag kommer ju inte bli mer positiva för att klädaffären görs om liksom.
Och du menar att klädindustrin som är en av de allra största sektorerna som gör mest reklam och som är extremt nära förbundet med människors identitet och världsbild inte har någon del alls i att skapa skadliga stereotyper som går ut över de som inte passar in i dessa stereotyper?
Nej. Jag syftade inte på transpersoner, även om det kanske kunde tyckas vara så. Utan som det var, det heter oftast damavdelning. Jag är definitivt ingen dam och jag tror inte att de flesta som handlar där kallar sig dam heller. Oavsett kön.

Jag hävdar fortfarande att det är flera problem i ett. Och att de inte går att lösa genom att strunta i att dela upp affärer i olika avdelningar utifrån fysiska attribut.

1, vi har problem med vad som anses vara 'standard' form. Oavsett kön.
Och vilka som har rätt att bestämma vad denna standard är.

2, vi har problem med vad som anses vara 'mode' och vem som får 'bestämma' vad det är.

3, vi har problem med överkonsumtion och ett brinnande intresse att allt ska gå med så stor vinst som möjligt.

4, vi har problem med att folk utsätts för hatbrott av alla möjliga olika anledningar.

1, löses av att få klädtillverkare att sy upp fler varianter av storlekar (lång, kort varianter är ju en början men inte tillräckligt). Blir dock hemskt svårt utifrån lönsamhet. Både affär och leverantör riskerar att stå med 'udda storlekar' kvar vilket de vill undvika.

2, går inte att lösa i sig. Mode har funnits så länge människor har klätt sig. Sen har fler människor tillgång till mode idag. Jag hade däremot önskat att modet kunde bli bredare och inte utgå från att alla kvinnor (tex) är 180cm långa, storlek xs och ca 18 år gamla.

3, Omöjligt att lösa på individnivå. Kräver rejäla strukturella förändringar ett globalt plan.

4, Individer behöver sluta vara dumma i huvet (jag vet att det är raljerande). Men rent generellt kommer de ju vara lika hatande oavsett var i affären klädesplagget är köpt; om någon de kodat som manlig har på sig kläder de kodat som kvinnliga. Kan vi börja jobba med att sudda ut gränserna mellan vad som är kodat manligt och kvinnligt har vi däremot börjat gå åt rätt håll. Utifrån ett perspektiv, tyvärr är ju inte kön det enda som dessa hatiska människor stör sig så mycket på att de bara måste bli våldsamma.

Alla dessa är stora komplicerade frågor som inte löses av att man omstrukturerar en affärs layout. Hur mycket man än skulle vilja att det var så enkelt. Och jag tror inte heller att sagda omstrukturering varken gör till eller från varken långsiktigt eller kortsiktigt.
Och om vi då talar om att samma typ av kläder ska finnas på både 'dam' och 'herr', är det ett problem för dig? Som jag redan uttryckt i tråden är det ju också en lösning, men då blir ju ändå 'dam' och 'herr' bara synonymt med passform.

Absolut att vi kan ändra vem som bestämmer vad mode är och hur det påverkar människor! Det har förändrats enormt under hela människans historia, och vi har all möjlighet att påverka och förändra de strukturer och mekanismer som skapar 'mode'.

Vinstintresse och modediktering/stereotyper går hand i hand, och går att förändra. Global förändring är inte något nytt.

Nej, de kommer inte vara lika hatande om marknadsföring (vilket inkluderar indelning i butikerna, men inte begränsat till det) visar att det är positivt, status, och fint att bryta de gamla normerna. Individers hat uppstår inte i ett vakuum, utan uppstår till stor del på grund av de budskap och normer som modebranschen (och andra) pumpar ut. Att ta bort indelningen (eller ha likadana kläder på båda "sidor", men då förstår jag inte riktigt vad poängen är med att köna det) är en del i detta.

Så många människor (män) som idag inte ens tittar på damavdelningen. Tror du inte de hade börjar göra det om damavdelningen i praktiken inte fanns? Tror du verkligen inte att det hade påverkat deras perspektiv på saken?
Jag vet inte riktigt i vilket perspektiv du pratar här, om det är det rent svenska eller om du tänker större, mer internationellt? Eller menar du att människor dör för att svenska klädkedjor har uppdelningen dam- och herrkläder?

Min insyn i HBTQ-världen är visserligen inte enormt stor, men en av mina allra närmaste vänner är MtF trans. Numera är hon rätt "självklar" som kvinna, hon lever sedan många år som kvinna och uppfattas (och vill uppfattas) av omgivningen som kvinna. Därför handlar hon rätt självklart på damavdelningen och har inga större problem med att hitta kläder. Hon har, precis som jag (född kvinna med mer "traditionellt" kvinnlig kroppsform), lärt sig vilka modeller och märken som funkar i vilken storlek. Varken nu eller tidigare, under transitionen från manliga till kvinnliga attribut, har hon blivit avvisad eller illa behandlad när hon köpt kläder. Tvärtom - särskilt i början (när hon hade omisskännligt manliga attribut) blev hon väldigt väl "omhändertagen" i klädbutiker när personalen fick klart för sig att hon var "nybörjare som kvinna". Hela den perioden gjorde att min syn på människor i allmänhet blev annorlunda, faktiskt. Så många människor som visade så stor vidsynthet och vänlighet, det hade jag inte väntat mig.
Absolut att det finns många som är vänliga och positiva. Det finns också många som inte är det. Jag är glad att din vän har så bra upplevelser, men det är långt ifrån alla som har det, både i Sverige och internationellt. Jag har blivit spottad på, slagen, utskälld, och ombedd att lämna butiker. I Sverige och utomlands. Mord på transpersoner och könsöverskridande personer (men främst transkvinnor) förekommer både i Sverige och internationellt. Tyvärr.
 
Har du tagit två barnplagg från respektive avdelning och lagt dem på varandra för att jämföra hur stora de är?
Tydligen är två barn som är lika stora (och då har samma centilong-storlek) olika stora :confused1:
Nej, jag har inte haft anledning att jämföra. Som jag tidigare sagt i tråden, är ju detta ett problem även i vuxenkläder, men inte bara specifikt uppdelningen mellan dam/herr & flick/pojkkläder.
 
Du skrev att resterande mått på kläder inte var konstigare än att mäta BH-storlek. Eftersom folk då är dåliga redan när det kommer till att veta det så lär det inte bli lättare att hitta rätt storlek om det skulle gälla alla kläder och inte bara ett enda klädesplagg specifikt riktat till kvinnor med bröst.
Men vet du inte vilken storlek du är spelar det ju ingen roll om måttet är i centimeter, s-m-l, 34-44, eller vad de nu är. Det är alltså inte mindre svårt att hålla reda på dagens storlekar än vad det är att hålla reda på din storlek i centimeter.
 
Men vet du inte vilken storlek du är spelar det ju ingen roll om måttet är i centimeter, s-m-l, 34-44, eller vad de nu är. Det är alltså inte mindre svårt att hålla reda på dagens storlekar än vad det är att hålla reda på din storlek i centimeter.
Det kommer ju finnas behov av ett mycket mer invecklat system av storlekar med olika mått och måttkombinationer så jo, det skulle bli betydligt krångligare så till vida man inte bara gör ett prefix eller liknande som motsvarar det som idag är man /kvinna.
 
Absolut att vi kan ändra vem som bestämmer vad mode är och hur det påverkar människor! Det har förändrats enormt under hela människans historia, och vi har all möjlighet att påverka och förändra de strukturer och mekanismer som skapar 'mode'.

Nu klippte jag bara en bit pga.

Problemet är att konsumentkraft skall kunna bli stark, behöver det finns lämpliga alternativ. Om de två tröjorna jag passar i i butiken är rosa respektive lila. Och jag väljer den lila så kan det i förlängningen leda till att fler lila tröjor produceras. Inte nödvändigtvis att fler tröjor av den modell som passar mig kommer att produceras.

Jag hade helst velat ha en grön tröja, men det alternativet finns inte. Alltså försvinner min möjlighet att påverka vad jag, som slutkonsument, vill ha.
Nej, de kommer inte vara lika hatande om marknadsföring (vilket inkluderar indelning i butikerna, men inte begränsat till det) visar att det är positivt, status, och fint att bryta de gamla normerna. Individers hat uppstår inte i ett vakuum, utan uppstår till stor del på grund av de budskap och normer som modebranschen (och andra) pumpar ut. Att ta bort indelningen (eller ha likadana kläder på båda "sidor", men då förstår jag inte riktigt vad poängen är med att köna det) är en del i detta.

Jag är fortfarande inte säker på att det är så enkelt. Hatbrott mot tex mörkhyade förekommer fortfarande (deprimerande ofta) och ingen reklam eller marknadsföring med vackra mörkhyade personer verkar ha ändrat på det.

Ser man till tex incel-våld så har vi ytterligare en kategori av ultra-hatare som utser någon till offer för att de känner sig utsatta. Hatobjekten är kvinnor (inte sällan unga och vackra) och denna kategori människor ses ju allt som oftast som 'vackra' och önskvärda. Både i reklam och generellt i vårt samhälle.

Nej. Hat uppstår inte i vaccum men det finns så många olika anledningar till vi-dem tänk. Inte bara vad som är önskvärt och normerande. Det är lättare att bygga ett vi om man har ett motsatt dem (som man gärna skall kunna skylla allt ont på).

Sen kan det ju ha viss påverkan, rent statistiskt förekommer det fler rasister i områden med få eller inga utlandsfödda. Dvs, saker man inte är van vid är man rädd för. Så om vi exponerar starkt, kanske det får ett visst genomslag, men risken är också att man alienerar de man verkligen behöver nå. Kan vi i stället jobba med människors rädslor eller anledningen till dessa rädslor så kanske vi kan börja jobba på det.
 
Nu klippte jag bara en bit pga.

Problemet är att konsumentkraft skall kunna bli stark, behöver det finns lämpliga alternativ. Om de två tröjorna jag passar i i butiken är rosa respektive lila. Och jag väljer den lila så kan det i förlängningen leda till att fler lila tröjor produceras. Inte nödvändigtvis att fler tröjor av den modell som passar mig kommer att produceras.

Jag hade helst velat ha en grön tröja, men det alternativet finns inte. Alltså försvinner min möjlighet att påverka vad jag, som slutkonsument, vill ha.
Det där har jag funderat på många gånger. Jag har också skrivit till olika klädtillverkare och ifrågasatt tex val av färg, brist på fickor osv. Det är inget jag bemödar mig med när det gäller de stora kedjorna, men när det gäller mindre tillverkare tänker jag att det kanske någonstans kan löna sig att påpeka hur dumt allt ser ut.
 
Jag har ju svårt att tro att lösningen på problemet att transpersoner mördas är att ta bort dam/herr uppdelningen på kläder. Det är nog attityderna vi får arbeta på i stället, de som hatar transpersoner idag kommer ju inte bli mer positiva för att klädaffären görs om liksom.
Inte lösning kanske, men en bra bit på väg...
 
Nej, de kommer inte vara lika hatande om marknadsföring (vilket inkluderar indelning i butikerna, men inte begränsat till det) visar att det är positivt, status, och fint att bryta de gamla normerna. Individers hat uppstår inte i ett vakuum, utan uppstår till stor del på grund av de budskap och normer som modebranschen (och andra) pumpar ut. Att ta bort indelningen (eller ha likadana kläder på båda "sidor", men då förstår jag inte riktigt vad poängen är med att köna det) är en del i detta.

Så många människor (män) som idag inte ens tittar på damavdelningen. Tror du inte de hade börjar göra det om damavdelningen i praktiken inte fanns? Tror du verkligen inte att det hade påverkat deras perspektiv på saken?

Jag tror att det är viktigare att synen på vad som ligger i begreppen ”man” och ”kvinna” än att ta bort könsindelningen av kläder för vuxna.

Om man bara säljer kläder efter mått och inte kön tror jag att risken är överhängande att män kommer att fortsätta köpa manligt kodade kläder och kvinnor, precis som nu, vara mer fria att köpa båda sorterna - eftersom manligt är positivt laddat. Och om det fortsätter vara tabu för personer med manliga attribut att klä sig i klänning, kjol, spets och paljetter så lär det inte spela någon roll om dessa inte är inköpta på ”fel” avdelning. Hotet, hatet och våldet för den som inte passar in i mallen lär knappast minska.

Jag tror att steg ett måste vara att folk - i synnerhet män - får en mycket mer avslappnad syn på kön och könsroller. Innan det inte väcker någon större uppmärksamhet att en man har typiska ”kvinnokläder” är jag rätt säker på att det är ett slag i luften att ta bort könsuppdelningen i klädaffärer.

För barn ser jag inte varför det ska vara någon uppdelning, innan puberteten är det ju ingen större skillnad i kroppsbyggnad utan befäster just de stereotyper som vi behöver få bort när det gäller hur man ”får” klä sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp