Köpa äldre halvblod?

Köp om den går igenom besiktningen!
Jag har 2 äldre hästar (18 resp 24år) och de rids och tävlas fortfarande!
18-åringen utvecklas fortfarande!
Men, viktigt är att inte ställa av äldre hästar, utan hålla dem igång regelbundet.
Lycka till!!!!
 
Jaha, andra provridningen idag och denna gången ute i skogen/längst med fält med sällskap. Man märker att denna tjej inte är värd att kallas "tant" ;) Mycket fart ute och PIGG, men helt kontrollerbar och inga dumheter som man inte kan tåla. Åhhhh som jag gillar denna häst! :love: Någonstans i mitt bakhuvud känns det som jag borde pröva många fler hästar (har prövat några stycken innan och ska testa en till på söndag, men visst det är inga mängder om man säger så.. Typ 3..) innan jag bestämmer mig, men helt seriöst så är hon det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på innan jag somnar. Jag känner mig som 13 igen, haha.
Jag och ägaren har kommit överens om ett pris som vi båda är nöjda med och de har även gått med på att jag får ha henne hemma på prov i 2 månader innan jag behöver bestämma mig ordentligt (btw, hon står en bit ifrån mig dessutom.. Tillräckligt långt för att man inte kan köra dit hur många gånger som helst och pröva, därav att jag kunde ta hem henne på prov).

Ska jag pröva fler hästar bara för att? Hittar egentligen inte någon ute på annons för tillfället i min prisklass som verkar passa mig och vet inte om jag vågar vänta på att det kanske dyker upp någon heller.. Hittar inte speciellt många utanför min prisklass heller för den delen :p
Har bokat in den på söndag egentligen bara för att. Jag tycker den låter "halvbra" om man kan säga så.. Haha. Kanske dock hittar något jag gillar med den ändå. Det känns lite bättre att kunna säga att "jag var ute och provred maaaassor innan jag bestämde mig", men jag menar.. Jag jämför de andra med henne och ingen har varit i ens samma liga. Suck. Det här med att köpa häst ger mig verkligen huvudbry :laugh: Hur ska jag göra?!
 
Varför ska du pröva en massa andra hästar om du har hittat en häst som du har klickat med? Det är slöseri med både din och andras tid tycker jag.

Jag håller också med Lovis om att strunta i böjprov. Gör arbetsprov, men böjprov på en 18-åring känns onödigt.
 
Varför ska du pröva en massa andra hästar om du har hittat en häst som du har klickat med? Det är slöseri med både din och andras tid tycker jag.

Eftersom det är första egna hästen jag har tänkt mig att köpa så råder de allra flesta mig till att "pröva flera hästar" för att inte fastna bara för "första bästa" och för att vara realistisk. Detta är jag som försöker vara realistisk.

Provrider förstås inga som verkligen inte är intressanta. Åker jag och provrider dem så har jag ändå hittat något intressant med hästen, så missuppfatta mig inte. Jag åker inte bara och provrider hästar för skojs skull för att slösa någons tid. Jag gillar inte ens provridningar.
 
Hej,
jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :)

Jag ska köpa min första egna häst efter att ha ridit i princip i hela mitt liv (jag är 25 år), men med undantag för ett ganska långt uppehåll på ganska många år pga skada. Därför söker jag ju en äldre häst med rutin och som är trygg som jag kan komma tillbaka och utvecklas med och kanske komma ut på några mindre tävlingar (jag har absolut inga tävlingsambitioner egentligen, utan vill egentligen bara kunna träna lite och komma ut i skogen - varierad ridning helt enkelt). Jag har hittat ett 18-årigt halvblod som är otroligt fräsch för sin ålder med mycket motor utan att bli het och är i full tävlingskondition (de tävlar henne upp till 110 kontinuerligt fortfarande - senaste start i februari) som är så otroligt snäll och TRYGG. Jag har varit ute och provridit och blivit störtkär i henne! Har testat henne i alla gångarter samt hoppat några språng och wow säger jag bara :)
Hon är försäkrad och har varit näst intill skadefri (haft en kotledsinflammation för ca 5 år sedan samt 2 kolikfall de senaste 5 åren) annars ingenting väsentligt. De vill ha 30.000 för henne utan utrustning, men kan tänka sig att gå ner i pris.

Nu till min fråga - är det värt att köpa henne som första häst? Är priset rimligt? Hon passar in på alla mina krav (förutom åldern kanske, hade väl tänkt mig 15-16 år egentligen) och jag gillar henne verkligen. Men jag vill försöka vara lite realistisk och inte köpa bara på "känsla". Hur länge kan hon hålla? (jag vet "hur långt är ett snöre.." men vad kan jag ungefär förvänta mig? Vad bör jag tänka på? Jag har inte råd att köpa en mycket yngre häst på samma utbildningsnivå så det är helt enkelt uteslutet.

Alla råd och tips mottages! Och onödiga kommentarer undanbeds :)
 
Hej det är alltid bra att köpa en äldre häst som FÖRSTAHÄST sen när man har utvecklats själv kan man ju köpa en lite mer "utmaning" om man vill! Min häst som är skogsmule köpte jag när han var 16 förra året alltså är han 17 år nu och han är väldigt pigg och fräsch! Vill ge honom ett sista hem så han får stanna här till slutet men vill inte du göra så så kan du sälja henne för lägre pris sen. Men du bör tänka på att om en häst har tävlats hårt hela livet så kommer kanske den inte räcka lika länge som en häst som har tävlats lite. Men jag tycker absolut att du ska köpa henne om du gillar henne, som sagt en läromästare är den bästa förstahästen att lära sig på och utvecklas på! Ha det så bra :)
 
Hej det är alltid bra att köpa en äldre häst som FÖRSTAHÄST sen när man har utvecklats själv kan man ju köpa en lite mer "utmaning" om man vill! Min häst som är skogsmule köpte jag när han var 16 förra året alltså är han 17 år nu och han är väldigt pigg och fräsch! Vill ge honom ett sista hem så han får stanna här till slutet men vill inte du göra så så kan du sälja henne för lägre pris sen. Men du bör tänka på att om en häst har tävlats hårt hela livet så kommer kanske den inte räcka lika länge som en häst som har tävlats lite. Men jag tycker absolut att du ska köpa henne om du gillar henne, som sagt en läromästare är den bästa förstahästen att lära sig på och utvecklas på! Ha det så bra :)

Tack för rådet! :) min tanke är att hon i så fall ska få stanna hos mig till slutet och när hon inte håller längre köper jag nog en till yngre :)
 
Jaha, andra provridningen idag och denna gången ute i skogen/längst med fält med sällskap. Man märker att denna tjej inte är värd att kallas "tant" ;) Mycket fart ute och PIGG, men helt kontrollerbar och inga dumheter som man inte kan tåla. Åhhhh som jag gillar denna häst! :love: Någonstans i mitt bakhuvud känns det som jag borde pröva många fler hästar (har prövat några stycken innan och ska testa en till på söndag, men visst det är inga mängder om man säger så.. Typ 3..) innan jag bestämmer mig, men helt seriöst så är hon det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på innan jag somnar. Jag känner mig som 13 igen, haha.
Jag och ägaren har kommit överens om ett pris som vi båda är nöjda med och de har även gått med på att jag får ha henne hemma på prov i 2 månader innan jag behöver bestämma mig ordentligt (btw, hon står en bit ifrån mig dessutom.. Tillräckligt långt för att man inte kan köra dit hur många gånger som helst och pröva, därav att jag kunde ta hem henne på prov).

Ska jag pröva fler hästar bara för att? Hittar egentligen inte någon ute på annons för tillfället i min prisklass som verkar passa mig och vet inte om jag vågar vänta på att det kanske dyker upp någon heller.. Hittar inte speciellt många utanför min prisklass heller för den delen :p
Har bokat in den på söndag egentligen bara för att. Jag tycker den låter "halvbra" om man kan säga så.. Haha. Kanske dock hittar något jag gillar med den ändå. Det känns lite bättre att kunna säga att "jag var ute och provred maaaassor innan jag bestämde mig", men jag menar.. Jag jämför de andra med henne och ingen har varit i ens samma liga. Suck. Det här med att köpa häst ger mig verkligen huvudbry :laugh: Hur ska jag göra?!

Tycker jag absolut inte att du ska göra. Vad jobbigt när man försöker sälja sin häst och det kommer en massa och provrider trots att de i hjärtat redan bestämt sig för en annan häst. Att du får prova hästen i två månader gör ju att du kan känna efter ordentligt så att det verkligen är rätt häst - det plus att du gillar hästen borde vara nog för att du ska köpa utan att kolla på fler tycker jag :)
 
När jag köpte nu sist, så jag Provred först två. Föll för den andra. Avbokade alla andra provridningar jag hade inbokade. Tyvärr gick den inte igenom bes så bara börja leta igen.

Provred en och flinade hela provridningen. Mina vänner skrattade åt mig så väl syntes det. Provred en till på samma ställe. Åkte hem och försökte resonera med mig själv att jag skulle prova fler då den eg var en storlek för stor för mig, en import osv. Sen efter en dag så avbokade jag övriga provridningar och bad att den jag sken som en sol på skulle besiktigas.

Hon står i stallet sen en månad, och jag flinar än.

Lyssna på hjärtat!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp