Bukefalos 28 år!

Köpa företag?

Trolla

Trådstartare
Om jag vill köpa ett företag(AB i detta fallet) kan jag räkna med att prisuppgiften jag får av säljaren är inkl eller ex moms?

Om den är ex moms, kan jag på något vis dra av den momsen när jag väl äger företaget?
Ska såklart ta kontakt med en rådgivare om detta blir verklighet men sitter o drömmer och spånar lite :-)
 
just företagsköp är jag inte så bevandrad i men normalt så ingår aldrig moms i nåt man säljer företagare emellan....
Men är det alls moms på företagsköp?
 
Andra saker som du köper innan du startat får du iaf lyfta momsen på (vet ej hur lång tid bakåt). Men jag vet inte vad som gäller just för själva företaget.

@tanten , företagare betalar alltid moms! Skillnaden är att den "betalas tillbaka" eller snarare kvittas mot moms man tar in på försäljning.
 
OM du köper ett företag glöm inte kolla anställda, bokslut, skulder o tillgångar - allt du kommer på o lite mer så du inte köper problem. För många år sen köpte en person ett AB som hen jobbat åt. Kollade inte så mycket tyckte sig veta allt om företaget. Där var långtidssjukskrivna, barnlediga, skulder mm. Hen fixade det inte och företaget kursade ganska snart
 
Jag har granskat bolaget innan och utan, har en rådgivare som granskat boksluten, så just där känner jag mig säker, det var bara en fråga som dök upp igår, som tanten skriver är det moms på företagsköp???
 
Det beror väl på vad köpesumman avser. Om du köper ägarens aktier är det inte moms på det iaf.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: MissFideli
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 223
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 759
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp