Bukefalos 28 år!

Köpa häst, ägaren bor utomlands

T

Timber

Jag skulle vara tacksam om någon kunde komma med råd om hur man bör gå tillväga för att genomföra ett hästköp där hästen finns hos fodervärd i Sverige men ägaren bor i ett annat land i Europa.
Jag har inte tittat på hästen än, men när jag gjort det så vill jag gärna genomföra köpet om allt stämmer.
Det var osäkert när ägaren skulle ha möjlighet att komma till Sverige och jag vill ju inte gärna behöva vänta flera månader på att få hem hästen och göra klart med alla papper, om det skulle bli aktuellt med köp.

Så: hur gör man med alla underskrifter? Betalning? Pass och kvitton och annat?
Besiktning hade jag tänkt göra när jag tittat på hästen, behöver ägaren vara med på det?
Annat att tänka på?

Hjälp tack!:):bump:
 
Sv: Köpa häst, ägaren bor utomlands

Papper är ju inte något större problem det finns ju både vanlig post och e-post. Det går ju bra att bolla ett avtal via mail och skicka underskrivna orginal med post. Vill man vara riktigt säker så skickar man det som värde post.
Om allt stämmer så ska ju passet vara där hästen är, inte där ägaren är. Så då ska ju inte heller det vara något problem.
Samma med betalning det är ju inte konstigare att köpa häst än något annat. Om du betalar via bank eller internet så får du ju ett kvitto eller bekräftelse på att du har betalat.
Ägaren behöver inte vara med på en besiktning som du gör. Det blir ju upp till denne att själv avgöra.

Om inte ägaren är svensk eller bosatt i Sverige så bör ett köpeavtal innehålla enligt vilket lands lagstiftning man genomför köpet. Borde då i ditt fall stå "Svensk lagstiftning gäller" Då vet du vilka regler som gäller för hela affären.
 
Sv: Köpa häst, ägaren bor utomlands

Okej, så man kommer fram till ett avtal tex via mail som sen skrivs ut och man skriver under?
Passet finns i Sverige, men inte där hästen är.

Jag tänkte på betalningen i samband med underskrift, när man står bredvid varandra så kan man ju räcka över pengar (via internetbank el postväxel tex) när båda skrivit under, då är ju allt avklarat samtidigt, men vilken ordning gör man nu? Kontrakt först och pengar sen? Vill ju inte riskera betala och sen inte få kontraktet underskrivet och vice versa för säljaren.

Ägaren är svensk men som sagt bosatt utomlands. Ska se till att få det inskrivet i kontraktet.
 
Sv: Köpa häst, ägaren bor utomlands

Om du tänker i andra banor som om du t ex köpte en bil eller ett hus istället för häst så blir det inte så konstigt.
Ni skriver ett avtal som båda tycker är bra. Antingen så gäller köpet fr o m att bägge skrivit under eller så skriver man in ett datum eller vilkor. Kan vara t ex att hästen ska gå igenom en besiktning UA. Då gäller köptet från och med detta. Man skriver då också in om betalningen. Kan var t ex som en faktura att hästen ska vara betald senast 10 dagar efter.
Rent juridiskt är det då så att du har fått ägandet till hästen men skuld på köpebeloppet till ägaren. Betalar du inte så kan ägaren ta hjälp av Kronofogden för driva in skulden men hästen är din ändå. På det viset kan egentligen ingen bli lurad.
 
Sv: Köpa häst, ägaren bor utomlands

Vad bra! Tack för dina svar, det blev enklare än jag tänkt mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 714
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 572
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 490
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp