Köpa medryttarhäst på 25+ år?

musicmakesit

Trådstartare
Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är verkligen min drömhäst och jag önskar så att vi hade träffats för tio år sedan. Han har lite atros och får lätt fångkänningar, men i övrigt är han frisk och pigg – kan inte hoppa längre, och trivs inte heller längre på banan, men älskar att galoppera i skog och på ängar. Då märks det inte att han är en gubbe haha. Nu till problemet – ägaren har flera andra hästar, som hon och dottern tränar och tävlar med. Och nu som många andra problem med att få in hö. Jag har då via andra i stallet hört att det pratas om att han eventuellt ska få somna in, om det blir så att de inte får in hö till alla hästar. (Och att någon då eventuellt ska lämnas ut på foder men att han anses för gammal för det).

Min första tanke är att då köper jag honom. Så får han leva de sista åren med mig. Sen återstår ju fortfarande problemet med hö då såklart, och jag skulle behöva ordna med stallplats och tanken har slagit mig att det kanske inte är den bästa idén att flytta på honom vid den åldern? Kanske att jag kan få ha honom kvar i nuvarande stallet men att ”problemet” att hitta hö landar på mig. Han skulle även bli min första egna häst, har återupptagit ridningen i vuxen ålder (har sammanlagt ridit i 20 år, med en paus under tonåren) och haft ett flertal medryttarhästar men ingen egen. Så kanske är heeelt dumt att ens tänka tanken... Min plan är att köpa egen häst om något år, men då kanske jag hade tänkt mig någon jag kan utvecklas med, speciellt i hoppningen som ju inte finns på kartan med honom.. men kärleken till honom är så stor, så kanske att jag får skjuta på mina planer att köpa häst jag kan utvecklas med bara för att få ha honom kvar i livet de sista åren? Eller tänker jag helt galet för att jag är blind av min kärlek till honom?

EDIT: Nu är det ju egentligen inte aktuellt ännu, jag vet ju inte om det är något som kommer hända utan något jag hört på bakvägar men funderingarna har redan börjat – så vill vara lite förberedd ifall det skulle landa i det.
 
Senast ändrad:
Varför inte? Jag fick erbjudande att köpa en väldigt kär medryttarhäst som var över 20.
Tyvärr hade jag inte ekonomin att ha egen häst då, ångrade det så mycket i flera år!

Börja kolla runt vad stallplats i ditt område kostar, räkna på så har råd att ha hästen. Gör upp en plan helt enkelt om det visar sig att de vill sälja eller låna ut på foder de sista åren? :)
 
Jag skulle inte köpa en häst i den åldern med de problemen, däremot ta över den och ge den en bra sista tid.

Sen ska man tänka på att hästar kan bli gamla väldigt snabbt. Mitt halvblodssto var pigg och fräsch tills hon var 26 år, då fick hon en del krämpor som gjorde att jag slutade rida henne. På sin 28-årsdag mådde hon fortfarande bra och kroppen fungerade men bara några månader senare gick det väldigt snabbt utför och hon fick somna in.
 
Ingen annan än du vet dina känslor för hästen, bara du som kan bedöma. Men jag säger som Görel, hästar kan snabbt bli gamla. Har nyss tagit bort min älskade tant som blev 24 år, det tog ungefär 18 månader för henne att gå från en pigg och fullt ridbar 22-åring till en gammal 24-åring med diverse problem. Efter många år tillsammans unnade jag henne en tillvaro med långrykt, mys, småpromenader och ingen ridning, men kan du tänka dig det med den här hästen, om det blir så?

Tycker också att om du vill ha den du ska isf be om att ta över den, och ge den en fin sista tid - som kanske inte blir så lång, vilket du måste vara beredd på.
 
Tycker moster_punk har en jätte bra ide. Förstår om de inte vill leta fodervärd till honom pga ålder med allt vad de innebär men dig känner de ju.

Gammla hästar är underbara, en del har otroligt många år kvar medans andra tacklar av fort och tiden blir kort. Men väl värt det i min värld. ♥️

Är du bara beredd på det och känner att du har ekonomin så ta iaf upp det med ägarna och se vad dom säger. 👍
 
Som jag brukar säga; köpa en äldre häst är alltid ett lotteri! Det kan gå fort på 1 år och du kan få 10 fina år till. Är du beredd på de krämpor han redan har och att ta det alltid så jobbiga beslutet, kör. Du känner hästen redan- tycker det är annorlunda om man redan har ett band till hästen ❤.

Min familj köpte en 21 årig fjordhäst som jag hade haft som ridlägerhäst och fastnat för,mycket fräsch och jag tänkte och hoppades på 5 goda år, vi fick 16 år! 37 år gammal blev han ❤. Min foderponny jag hade samtidigt sista åren från 25 till 32 var med fantastiskt fint skick innan han hastigt fick tas bort pga skada ❤.
 
Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är verkligen min drömhäst och jag önskar så att vi hade träffats för tio år sedan. Han har lite atros och får lätt fångkänningar, men i övrigt är han frisk och pigg – kan inte hoppa längre, och trivs inte heller längre på banan, men älskar att galoppera i skog och på ängar. Då märks det inte att han är en gubbe haha. Nu till problemet – ägaren har flera andra hästar, som hon och dottern tränar och tävlar med. Och nu som många andra problem med att få in hö. Jag har då via andra i stallet hört att det pratas om att han eventuellt ska få somna in, om det blir så att de inte får in hö till alla hästar. (Och att någon då eventuellt ska lämnas ut på foder men att han anses för gammal för det).

Min första tanke är att då köper jag honom. Så får han leva de sista åren med mig. Sen återstår ju fortfarande problemet med hö då såklart, och jag skulle behöva ordna med stallplats och tanken har slagit mig att det kanske inte är den bästa idén att flytta på honom vid den åldern? Kanske att jag kan få ha honom kvar i nuvarande stallet men att ”problemet” att hitta hö landar på mig. Han skulle även bli min första egna häst, har återupptagit ridningen i vuxen ålder (har sammanlagt ridit i 20 år, med en paus under tonåren) och haft ett flertal medryttarhästar men ingen egen. Så kanske är heeelt dumt att ens tänka tanken... Min plan är att köpa egen häst om något år, men då kanske jag hade tänkt mig någon jag kan utvecklas med, speciellt i hoppningen som ju inte finns på kartan med honom.. men kärleken till honom är så stor, så kanske att jag får skjuta på mina planer att köpa häst jag kan utvecklas med bara för att få ha honom kvar i livet de sista åren? Eller tänker jag helt galet för att jag är blind av min kärlek till honom?

EDIT: Nu är det ju egentligen inte aktuellt ännu, jag vet ju inte om det är något som kommer hända utan något jag hört på bakvägar men funderingarna har redan börjat – så vill vara lite förberedd ifall det skulle landa i det.
Du funderar på satsa på hoppning. Då är denna häst inte rätt för dig.

Vill du enbart ha mys ridning så är denna häst rätt för dig.

Fundera vad du vill. Du gillar hösten, men..ärligt. Det finns fler. Har du pratat med ägaren? Varför köpa en häst som i så fall ska avlivas? Då ska du få den..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 429
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 216
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp