Köpa häst eller fixa stallplats först?

Helga

Trådstartare
Köpa häst eller fixa stallplats först?
Ja vilket gör man först?

Jag letar nu häst men vet inte vilket jag ska skaffa först?
(Jag har haft häst innnan i massa år men aldrig haft detta problemet)
 
Jag skulle vilja säga att det beror på hur situationen ser ut där du bor, samt din ekonomi. Är det lätt att hitta stallplats där du vill? Har du råd/lust att betala för en tom stallplats under tiden som du letar efter häst?

Jag hade nog velat reka lite efter stallplats innan, men inte bestämt mig förrän jag hittat hästen. Kanske den hästen som du fastnar för inte kommer passa i det stallet du valde först?
 
Håller med ovanstående. Bor du inte så du ska ha hästen centralt bruksr det finnas gott om stallplatser.
Bäst att veta hurdant stall hästen och du trivs ihop i.
 
Man bör ju ha en klar plan om uppstallning men det kan ju vara så att man tillfälligt får stalla upp hästen ex lite längre bort om det är fullt där man tänker sig att ha hästen.
Det är ju bra om man har lite koll på alternativen.
 
Gör intresseanmälan i de stall du vill stå i och berätta att du letar häst så är de m på noterna. Kan ju vara kö till de mest prisvärda alternativen?
 
stallplats före häst!
har själv gjort tvärtom på mina så har varje gång blivit att man stått och snickrat boxdörrar eller satt upp provisoriskt galler eller hagar kvällen innan :/. och då har jag ändå eget stall. storhästen fick till och med stå kvar hos säljaren i någon vecka till och med då vi inte ens hade tak pga renovering :rofl:.

så skaffa en box först, dvs ställ dig i kö till flera stall och flörta med vänner med eget stall så att du inte behöver få panik när den rätta hästen dimper ner och du måste ta hem den bums. du måste ju inte stå i det perfekta stallet direkt, så har du ett halvbra stall som du kan ha hästen i först så är det ju bara att leta reda på ett bättre sen när du vet vad du vill ha i ett stall och vad hästen kräver.
 
Beroende på vad för häst du vill ha, så hade jag tittat lite på stall som kan vara intressanta samtidigt som du letar häst. En tävlingshäst kräver helt annat än en skogsmulle, och en skogsmulle är för det mesta enklare att hitta en stallplats till. Min häst är skitjobbig att hitta stallplats till, hon är ranghög så det är nästan ett krav att hon kan få egen hage (alla våra försök att ha henne i gemensam hage har slutat med att hon ändå får gå själv sen min andra häst gick bort, det är de andra hästägarna som inte vill ha henne i sin hage), hon kan inte äta hösilage (ytterligare en bidragande orsak till varför det är bättre att hon går själv) och dessutom måste vi nästan ha tillgång till paddock på nära håll, hon behöver en mer aktiv ridning än att bara lulla runt i skogen. Tyvärr, för det har vi inte i mitt stall, och jag har varken transport eller dragbil.

Men såna grejer är ju svårt att ta hänsyn till innan hästen finns så att säga. Du kan ju hitta en toppenplats, som sen inte alls passar den häst du köper.
 
För mig som köpte hopphäst skaffade jag plats i ett hoppinriktat stall innan jag började leta. Jag hade inte gjort tvärt om. Köper inte argumentet med att man av ekonomiska skäl inte vill/kan betala för en tom box medan man letar: well, har du inte råd att betala en tom box nu lär det bli svårare att betala för en box med en häst i...:cautious:
 
Jag fixade boxplats efter när jag bestämt mig för hästen. Jag tänker så att man ju inte vet vad det är för typ av personlighet man köper och vad just den hästen trivs med.
 
Häst först. Annars vet jag inte vad den hästen trivs med Dvs vill den stå på box eller lösdrift?
På många ställen är det separata hagar för sto/ valack. Så då måste jag ju veta vad vad jag har köpt.
Men- då bor jag i ett område där de finns många stall. Så jag tänker att det alltid ordnar sig.
 
Oftast börjar vi ungefär lika, de senaste gångerna har vi börjat leta häst utan stallplats men hållit ett öga öppet för stall som är lediga. Dock är det allra bästa att skaffa stallplats först, så det har vi sett till att göra när vi börjar provrida (brukar ta längre tid att hitta rätt häst än rätt stall).
En eller två gånger har jag stått där med den rätta hästen men inte haft stallplats, då blir det jobbigt. Det är extra svårt om man måste ta hem hästen till ett tillfälligt stall innan man hittar ett man trivs i. Och trots att hästägaren kan vara flexibel och hålla hästen en, två månader så är det knappast optimalt.

Jag betalar hellre kallhyra i ett stall jag vet att jag kommer trivas i, än stressar med att hitta ett akutstall efter att jag fått hästen. :)
 
stallplats före häst!
har själv gjort tvärtom på mina så har varje gång blivit att man stått och snickrat boxdörrar eller satt upp provisoriskt galler eller hagar kvällen innan :/.
Ja, det är smart! Sist gjorde vi som så att vi hämtade hästen på eftermiddagen och byggde box på kvällen.. :angel:
 
Det går att göra samtidigt. Åk runt och kolla på stall och bestäm dig för ett stall och förklara situationen. Häromkring finns ganska många tomma boxar så det är aldrig några problem att få boxplats utan att ha skrivit kontrakt eller liknande. Så egentligen beror det på hur stallsituationen ser ut i ditt område.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
1 776
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 860
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 084
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp