Köpa häst - ung eller "gammal"?

vilse

Trådstartare
Lite fakta om mig:

Ridit AR i ca 3 år, haft egen häst fram tills för 1 månad sedan då jag var tvungen att ta bort henne. Jag "kan" grunderna, men vi kom aldrig längre då all träning med henne gick ut på att få henne mjukare och avslappad då hon var väldigt stel och gammal av sig.
Jag vill ha en häst som jag kan ta mig vidare med, lära mig nästa steg, och utvecklas på.

Mina tankar har hela tiden gått till att jag skall ta hem en unghäst från spaninen, men nu börjar jag tveka. Jag har nämligen hittat en lite äldre (10 åring) som är utbildad inom AR, till svår nivå, dvs passage och piaff kan han. Och priset är helt överkomligt för hans utbildningsnivå.
Vill ni hjälpa mig bolla lite tankar? Jag kan verkligen inte se vad som skulle vara bäst :o

Äldre häst;
Positivit:
* Jag kan lära mig mera
* Jag får en häst som jag vet kommer (är) på den nivån där jag vill lära mig, och kan troligen gå längre med.

Negativt;
*dyrare att köpa än en unghäst
*lever troligen kortare tid än i min ägo än vad en unghäst skulle göra
* sjunker i värde för varje år.

Unghäst;
Positivt;
* Billigare, även om det bara skiljer ca 40 000 i slutsumman.
* Jag får utbilda honom på mitt sätt

Negativt;
* tar längre tid innan jag kommer upp på den nivån jag vill, om jag ens kommer dit.
* Kommer troligen vara hingst, vilket gör det svårare med stallplats och hagkompisar
* Tas från spaninen och jag vet inte om jag kommer åka ner och kolla, eller om jag köper genom att kolla på video bara.




Idag har jag en sådan dag att jag vill köpa den äldre, igår var jag helt säker på att jag skulle köpa unghäst. :cool:
För en månad sedan sade jag bestämt att jag inte skulle ha häst förren om ett år........ :p

Hjälp? :p
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag säger som jag sagt förut. Köp en Camarguehäst så får du betydligt mycket mer häst för pengarna ;) Kom ner och hälsa på i sommar så kan vi åka runt till uppfödare. Du kommer t/o/r med flyg för under en tusenlapp :D

Jag är lite kluven, men jag själv skulle lägga pengarna på en ung häst. Jag skulle nog aldrig lärt mig så mycket som jag gjort av en redan skolad häst, som jag fått lära mig av Mourven som var vild. Det är ändå grunden som är nyckeln till allt. Du lär dig iofs mycket av att rida en skolhäst, sant, du får känna på rörelserna och kan plocka upp i rörelseminnet.

men om jag gör såhär;

Äldre häst;
Positivit:
* Jag kan lära mig mera VAD kommer du lära dig mera? Jag skulle snarare säga, du lär dig känna in de högre skolorna på kortare tid än med en unghäst. Men de problem som stötts på under skolningen av hästen och som sedan lösts kommer du aldrig lära dig att hantera, och då kommer du inte komma dit med en annan häst ändå (om man ska se krasst på det, nu är det ju inte så svart/vitt ;) )
* Jag får en häst som jag vet kommer (är) på den nivån där jag vill lära mig, och kan troligen gå längre med. var inte det här samma som ovan? :p iaf, självklart kan du ta er längre, och lära dig även av det.

Negativt;
*dyrare att köpa än en unghäst Du kan få en mycket, mycket fin godkänd Camarguehingst riden bland tjurar och högre rörelser för samma pris som den hästen du tänker på
*lever troligen kortare tid i min ägo än vad en unghäst skulle göra går väl inte att säga emot egentligen. Fast är det rätt häst för dig skulle ju inte det spela någon roll.
* sjunker i värde för varje år. men har du tänkt sälja?

Unghäst;
Positivt;
* Billigare, även om det bara skiljer ca 40 000 i slutsumman. 40.000:- är ganska mycket :p
* Jag får utbilda honom på mitt sätt och du får lära dig av honom från grunden. Ni får utvecklas tillsammans och forma varandra.

Negativt;
* tar längre tid innan jag kommer upp på den nivån jag vill, om jag ens kommer dit. Fast det är ju faktiskt vägen som är målet :)
* Kommer troligen vara hingst, vilket gör det svårare med stallplats och hagkompisar och vad tror du de har gjort med skolhästen du tänker på? :angel: snipp-snapp-filli-bom-bom-bom
* Tas från spaninen och jag vet inte om jag kommer åka ner och kolla, eller om jag köper genom att kolla på video bara. som sagt, åk till camargue istället (finns fina spanjorer där med)
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Om du fortfarande hoppar hit och dit vad du vill ha för sorts häst, - vänta!
Tänk igenom det lite till. Unghäst/äldre. Ganska stor skillnad... Vad vill du? Vill du utbilda en häst (och dig själv i och med det) eller satsa på att utbilda dig själv?
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag kommer vänta ytterliggare en månad innan jag ens kommer ta mig till banken för att fråga om lån, det har jag satt "tidigast datum" , just för att jag skall kunna tänka igenom och ta det lugnt och vara säker på vad jag vill mer än en dag i sträck ;)

Jag vet inte vad jag vill egentligen :crazy: Eller ja, jag vill ju utbilda mig själv, så långt är jag säker. Men om jag vill utbilda mig själv genom att ta en läromästare, eller utbilda mig själv genom att ta en unghäst vet jag inte just nu :crazy:

psychorrl
Jag håller egentligen med allt du säger, men samtidigt så dras jag otroligt till denna hästen. Om den är så bra som annonsen säger, så är det enligt mig ett riktigt klipp. Och skulle jag åka och provrida och gilla honom, då är jag egentligen bra dum om jag inte tar honom :crazy:
Eller ja.. jag vet inte :p
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Det finns många AR-utbildade hästar som är utbildade till och med piaff och passage (eller tyvärr oftare "piaff" och "passage"). Det är allt mer sällan man ser AR-utbildade hästar som har befästa byten och bytesserier. Det är något som man kanske ska dra åt sig öronen lite om när man ser AR-hästar till salu som är utbildade till "svår dressyr".

Förmodligen har man mer glädje av att köpa en häst som ligger på msv-nivå, det vill säga som har börjat samla sig lite, kan alla skolor och som har befästa byten. Det är sjutton så mycket lättare för ryttaren att lära sig byten om det redan är befäst hos hästen. Och en sån häst lär sig piff och puff förr eller senare om man tränar den lite vettigt.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Fundera är ju bra, men jag tror att du ska åka och titta på så många hästar du kan om du hittar några du kan tänkas vara intresserad av. det förlorar du inget på. Så åk och titta på dene äldre också, det är ju inget köptvång bara för att man tittar;).

Jag själv har precis köpt häst. Jag skulle ha en häst som var ca 3-4 år, ev. lite riden. Jag kom hem med en 1,5 åring:crazy:, men vad gör man när man fastnar för en individ;)?
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Alltså... En läromästare är BRA, just för att man själv får lära sig hur det ska kännas. Och det gäller att befästa det innan man hunnit "förstöra" en del av det och måste bygga upp igen, vilket i regel händer om man själv inte är på den nivån än.
Därav ser jag egentligen inte att man missar utbildningsbiten heller, man kommer behöva lära om en hel del förr eller senare, annars kommer det gå åt pipsvängen. Om man inte är så skicklig och/eller har så bra hjälp att man faktiskt kan ta vidare där kusen slutade (inget jag skulle ha räknat med, men inget uteslutet såklart).

Nackdel - ålder. Är det en nackdel? En häst som blir bra tränad, välgymnastiserad, använder sin kropp på ett bra sätt rent allmänt utan en massa spänningar - den kommer förmodligen hålla rätt länge. Själv köpte jag ju en "äldre" häst med åldern i princip som positiv även om det kan låta hårt; det vore trevligt att kunna ha kvar en häst hela dess friska liv utan att behöva sälja vidare, och utan att för den skulle känna sig "låst" till en och samma häst en väldigt stor del av mitt liv. Skulle jag få för mig att jag absolut inte vill sälja vidare en ung häst, då kanske man är fast med den 25 år! :p
Kanske lite udda tankegång, men det var så jag tänkte när jag funderade över åldern. Men då ska den helst vara rätt fräsch för sin ålder och inte redan känna av diverse ålderskrämpor, att man inte måste sluta "hårdträna" precis när man börjat komma någonvart.

Fördel med unghäst - man lär sig väldigt mycket av att utbilda en häst från scratch. Själv skulle jag inte orka ta på mig det jobbet i nuläget. Och det ÄR väldigt bra att själv ha känt på lite svårare rörelser och fått känslan befäst innan man ska börja rida en grön häst. Ju mer befäst "rätt" känsla man har, desto lättare att veta vad man ska sträva efter på en häst som rör sig långt ifrån det sättet.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Åk och provrid. Har du inte provat vet du inte vad du ev tackat nej till. Det kanske säger "klick" eller så känner du att den hästen inte alls är nåt för dig. PROVA! Individen är mera viktigt än åldern tycker jag.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Åk och provrid. Har du inte provat vet du inte vad du ev tackat nej till. Det kanske säger "klick" eller så känner du att den hästen inte alls är nåt för dig. PROVA! Individen är mera viktigt än åldern tycker jag.

Jag håller verkligen med om detta!

För övrig tycker jag inte att en 10-åring är gammal - den har ju precis passerat unghäststadiet... :bump:
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag har mailat nu, så får vi se om jag åker upp och provrider efter påsk. 4 timmars enkel väg upp dit :crazy: *hatar att köra* :p
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Är det möjligtvis en Lipizzaner du hittat?
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Idag funderar jag på att verkligen se till att vänta ett år, och då spara ihop så mycket pengar jag kan, sedan ta ett lån på 100-125 000 och få hem en riktigt fin unghäst istället...

Snacka om att inte kunna bestämma sig :crazy: :D :p
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

hu vad mycket pengar. Det finns fina unghästar här i landet som du kan få för en bråkdel av de pengarna. Det finns ju tex PRE och Lusitanokorsningar.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Ja du, det är endel pengar det:crazy:. Det finns ju som sagt många fina hästar i Sverige, men det beror såklart på vad man vill ha.

Själv fick jag erbjudande om att importera en unghäst innan jag bestämde mig för den jag sedan köpte. Visserligen ingen PRE (antar att det är det du är intresserad av), men det finns inte så många av den ras jag valde heller. Ca 400 st i Sverige, Welsh Cob.

Jag valde att inte importera, jag tyckte det verkade för osäkert av olika anledningar. Därför fick jag ändra mig lite gällande ålder, det fanns helt enkelt ingen i den ålder jag först hade tänkt mig. Jag var dock fast besluten att det skulle bli en Welsh:D.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Nu har jag hittat en camerguehingst, 6 årig, som jag tror kan vara fin :D

Camerguehästarna har väl egentligen inte det utseendet jag blivit så förälskad i, men jag tro denna skulle kunna vara fin ändå...

Den kan inte piaff, eller passage, men dock byte och lite sådan. Jobbad mycket bland tjurar och liknande. Dessutom är han lite billigare än den äldre hästen jag funderat på :p
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag hade helt missat om din pålla :(




Du verkar lite velig ang vad du vill ha för häst, minst sagt ;) Min hästkarriär är rätt brokig - totalt utan någon annan röd tråd än att jag inte skulle vara för stor för ponnyerna och att jag tävlade ponny tills jag fyllde 18. Men jag vill slå ett slag för foderhäst, om man nu inte vet riktigt vart man står. Det är så smidigt! Du kan ha resp häst ngt år helt beroende på vad du hittar och du kan hitta din väg genom hästdjungeln :)

Mina 2 första ponnyer var perfekta nybörjarponnyer som jag hade 1 år/ponny (första avlivades pga kvickdrag/ålderdom efter året hos oss, andra skulle säljas).

Sedan kom min ponny jag lärde mig rida på, perfekt krävande läromästare som var het och krävde sin ryttare för att inte gå som en felvänd banan. Varvade denna ponny (blev väldigt illa sparkad och vilade med annan konvalecent hos ägaren) med en nästintill lika het gammal dressyrponny som dock inte gav mig så mycket vid den tidpunkten. Läromästaren gav mig mod att hoppa, visade runt mig på terrängbanan och på min tävlingsdebut samt krävde MASSOR på marken varneda steg och prövade mitt tonårstålamod med sina fullblodsnerver.

Nästa ponny var en väldigt välutbildad dressyrponny av modell långsammare. På henne lärde man sig känna hur alla skolor skulle kännas och lärde sig rida även den mer bekväma typen av ponny. Dock la hon total av på tävling men jag har alltid varit nöjd med att rida hemma på fälten ;) Hemma kunde man sitta o göra galoppiruetter de bra dagarna :love: Och hon var väldigt exakt riden, gjorde man rätt så gick hon som en klocka, hon gav mig mitt "dressyr"intresse. Henne hade jag något år.

Nästa ponny hade jag lite längre, mina sista ponnyår. Hon var en typisk "tvådelad" ponny och knepigast på marken. Och hon gick nog eg aldrig riktigt bra för mig. 3 år slet vi ihop och från att inte ens kunna galoppera ett helt varv på stora mittvolten blev det ju grymt mycket bättre. Men därifrån fick jag mitt (MKT!) stora krav på att ha en häst som naturligt hänger ihop och rör sig genom kroppen med rygg, alltid oavsett provokationer i fritt tillstånd.

Under tiden red jag på ett stuteri. Blandad kompott hingstar, inridningar, knäppa betäckningsston, gamla tävlingsponnyer osv. Här fick jag mitt enorma unghästintresse. Det är helt grymt vad man kan påverka de små liven :eek: Hade några av unghästarna hemma som sällskap till morsans pålla efter att min sista tävlingponny åkt vidare.

Sen, som tredje unghäst från stuteriet fick vi hem Tiger :love: Då hade vi börjat fundera på en ny häst jag och min mor. Vi va HELT inne på att köpa ett föl (connemara som skulle växa över) av den anledningen att vi skulle ha hästen hemma hos mina föräldrar ihop, dvs det spelar ingen roll om jag måste jobba borta några år efter examen, hästen står hos mamma. Men så blev det ju Tiger ist, köpte honom på hans 3:årsdag, då hade vi haft honom 7.5 månad.

Det var inte kärlek vid första ögonkastet. Jag hade aldrig tyckt om honom på stuteriet för jag fick aldrig tag i honom i hagen och jag kunda nog aldrig ens klappa honom i boxen (han har en mkt speciell mor). Men under alla mina år med alla dessa individer så hade jag verkligen lärt mig vad jag ville ha och inte. Och efter ett tag så visade det sig att han hade VÄLDIGT stora potentialer att pricka in alla min önskningar genom sitt sätt att utvecklas.

Nu, snart 1 år efter köpet är jag bara såhär :love: lycklig!


Summa sumarum, du kanse behöver lite mer hästtid innan du ens KAN bestämma dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Foderhäst är uteslutet om jag inte skulle hitta någon läromästare som kunde lära mig. Lägga pengar och tid på att utbilda någon annans unghäst, utan att få något tillbaka egentligen, vill jag inte. Då sparar jag hellre de pengarna till min egen :)

Just nu är jag väl mer och mer tillbaka till att jag skall köpa unghäst, men försöka vänta till vintern.
Men vi får se, jag kommer säkert hitta fler hästar som jag förälskar mig under de närmaste veckorna :D
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Men det är ju det som är poängen med foderhäst, att man ska ha en som lär en :D Unghäst på foder skulle jag med se som uteslutet, om man nu inte ser något nöje i att lära sig utbilda och sedan lämna bort mitt i allt, vilket jag verkligen inte gör och förstår att du inte gör heller.

Jag tänkte mer du kunde ha någon annans läromästarpålle ett tag som av någon anledning blivit/blir stående annars. Då hade du ju kunnat känna om du verkligen vill sitta i rida alla de där skolorna o lära dig själv eller om du är mer intresserad av att följe en unghäst i dess utbildning.

Du vet ju vad jag valde :angel: Men så ser jag heller inget direkt nöja av att sitta och trimma bara för att. Jag får ut så mycket mer att att utvecklas med min lilla Tiger :) Vi kanske kan göra galoppiruetter år 2020 eller något :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 860
Senast: Johannna1
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 964
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Grazing
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp