Köpa kamera man "inte vill ha"?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har beslutsångest.
I nuläget sitter jag med en D80 som jag gillar mycket, förutom att jag skulle vilja ha fler AF-punkter och bättre/mindre brus på höga ISOn. Därför har jag siktat in mig på att köpa en D300, som jag även provat och älskat.

MEN, nu är det så att D80 gått 64916 exponeringar... :angel: Den lever med andra ord "på övertid" eftersom den bara är garanterad att hålla 50k vad jag hört. (genomsnittslivslängden är tydligen på 66k)

Jag fotograferar (som ni nog förstår) väldigt mycket, och att lämna in kameran för slutarbyte och vara utan den ett tag känns inte allt för kul. Jag vill hellre lägga pengarna på att köpa en ny kamera.

Nu har jag inte råd med en D300, men har hittat en D90 begagnad som jag har råd med.
Det är ju egentligen inte D90 jag vill ha, men jag funderar på att köpa den.

Är det smart av mig att göra det, eller ska jag vänta lite, försöka skrapa ihop lite pengar och försöka låna det som behövs för en D300?
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Jag hade väntat, det är ju en viss skillnad på d0 och d300 ;)
Med ditt intresse ser jag bara fördel med att vänta.
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Du får nästan lika bra bildkvalité med D90 som D300, D300 har lite kortare signalväg från sensor till A/D omvandlare. Men det är samma sensor. Fördelen med D90 är att du kan behålla alla minneskort, om du har batterigrepp till D80 är det samma till D90. Om du har trådutlösare är det också samma osv osv.

Du behöver inte göra slutarbyte förrän slutaren är helt slut. Det finns ju D2X slutare som har klarat över 500,000 exponeringar trots att den "bara" är testad för 100,000. Likaså D200, det finns de D200 som klarat närmare 500,000 där också. Det finns D3:or som klarat över en miljon exponeringar trots att den "bara" är testad för 300,000. Om du har tur klarar din D80 lika många exponeringar till innan slutaren behöver bytas, ett byte kostar då runt 3000, med frakt. En fördel att behålla D80:n är ju att du kan ha den dels som backup, men också använda kamerorna paralellt med olika objektiv på så slipper du byta lika ofta i stressade lägen.
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Det är just det där med tillbehören som nog gör att jag faktiskt funderar på D90 öht.. Jag har batterigrepp och en hel del minneskort till D80. Visst kan man sälja, men det känns inte som om man får många kronor för sådant.

Jag ska nog vänta i alla fall någon vecka med att bestämma mig, kolla upp om jag får låna pengar av föräldrarna till D300 och lite sådant... Tror jag.
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Jag har väntat från det att jag hörde att D300 skulle släppas, det är läänge! :rofl:
Fast, har jag väntat så länge så överlever jag nog ett tag till...
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Vet du vad,, det går heta rykten om en D400 innom en inte allt för lång framtid.... fast den är ju lite saftigare summa än d300. MEN, ja tror att när den väl är ute.. så kommer priset droppa på D300

så mitt tips är vänta. Jag har också beslutsångest. Köpa D700 för massa pengar, eller vänta och kolla in D400. Är mest ISO och brus jag vätar på med spänning..
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Om du verkligen inte behöver byggkvalitén på D300 så får du vansinnigt mycket kamera med D90. Dessutom sitter alla kontroller osv som på D80. Lägg istället mellanskillnaden på optik istället, det är ett betydligt klokare val.
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Jo, jag har också tänkt på att D400 borde släppas snart - och jag kommer nog inte behöva den utan isåfall slå till på en D300..


Irenes: Så hade jag gjort om det inte vore för att jag redan har den optik jag behöver ;) Använder mest 50/1,8 och 80-200/2,8. Sedan har jag 19-35/3,5-4,5 också. Enda nackdelen där är just att det inte är fast bländare, men jag känner inget superbehov av att köpa nytt med liknande brännvidd bara för att få fast bländare i nuläget :)
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Alltså jag har ju haft D90 och har nu D300 det är så stor skillnad i KÄNSLAN att det går inte att beskriva, D300 är underbar att använda D90 kändes plastig och massa onödiga funktioner.... så jag röstar för att spara spara spara..... hur mkt har du sparat? Jag köpte min för ca 12.000 kr... har fortfarande inte köpt batterigrepp :angel:
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Problemet är att jag inte sparat i stort sett någonting - det enda jag har är pengar på ett sparkonto som är tänkt att ha som buffert :angel: Men tar jag hälften därifrån och lånar andra hälften lär det gå ändå... Fuck vad jag hatar att min ekonomi är urkass!
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Om du har lite mer is i magen kan du kanske till och med vänta på budget FX kamera. Hela Nikonvärlden viskar ju om att det kommer att komma en FX för under 15k.
 
Sv: Köpa kamera man "inte vill ha"?

Fast jag vill inte ha FX-kamera, i alla fall inte när jag fotar med teleobjektiv ;) (där hade jag gärna haft ett objektiv som var 80-400/2,8, inte var dyrt och inte var tungt :angel:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 033
Senast: Lii
·
Äldre Nu skulle jag vilja ha lite experthjälp från er som vet lite om kameror! Köpte mig en d60 när de nyss kom ut för en väldans massa år...
Svar
14
· Visningar
1 053
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Har lääänge velat köpa en systemkamera men har i slutänden alltid valt att lägga pengar på annat. Älskar att fotografera och har gjort...
Svar
17
· Visningar
2 320
Senast: Pacu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp