Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

m85

Trådstartare
Har lääänge velat köpa en systemkamera men har i slutänden alltid valt att lägga pengar på annat. Älskar att fotografera och har gjort det en hel del men aldrig med en systemkamera och man blir lite begränsad utan känns det som. Börjar kännas tråkigt...

Min budget är inte jättestor men har kommit fram till att istället för att köpa en dyr fin kamera på en gång så kan det ju faktiskt vara smart att ha en lite enklara variant för att lära sig och sedan byta upp sig när pengarna finns. Sen så även om själva kamerahuset inte är den dyraset modellen så kan man ju faktiskt bättra på med tiden genom att köpa ett dyrare objektiv.

Har kikat på Nikon D3100 som efter allt jag sökt fram på nätet verkar vara en helt okej och användarvänlig kamera. Vet inte varför men jag har snöat in mig på att jag vill ha en Nikon.

Någon som har något att säga om denna kamera, tror ni det är en bra förstagångs systemkamera men som man ändå inte blir begränad med på en gång när man lär sig finesserna lite? Försår så klart at kameran inte är allt utan det gäller att den som håller i den lär sig utnyttja den väl för att få ut mesta möjliga...

Kan ni tipsa om någon annan, mycket djur som kommer att fotograferas såklart häst/katt/hund. Även en del motorsport (rally) skulle vara kul.
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Jag vet inte hur just den kameran är, men om jag har förstått det hela rätt är det Nikons motsvarighet till Canon EOS 550D. Den kameran har jag däremot erfarenhet av och det är en kamera som jag är mycket förtjust i. (Om du vill kan jag visa ett par bilder)

Om du ska fota hästar tycker jag att du ska satsa på ett lite bättre teleobjektiv till. Då ett som klarar lite sämre ljusförhållanden.
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Ja det är så jag har försått det också att de ska vara ganska så likvärdiga. Är ju iaf ungefär samma prisklass. Vore intressant att höra någon som kan jämföra dem lite.

Då får såklart gärna visa lite olika bilder tagna med den kameran. Har du köpt till något extra objektiv eller använder du ngt som kom med kameran så att säga ?
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Här hittade jag en artikel om Nikon-kameran: http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/vi-har-provat-nikon-d3100-1.368341.html

Och här är en motsvarande för Canon-kameran: http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-canon-eos-550d-1.344073.html

Här är ett par bilder som jag har tagit. Vid båda tillfällena använde jag mig av ett objektiv som heter EF70-200mm f/4L USM. Så det är ett objektiv som man får köpa till och det kostar runt 8000. (Fast det är mammas kamera, fattig student som jag är.)

09655428995fd2852e93396cb3fc99bb-d4mr6dq.jpg


bb1be5f9b111ebba5b68b55b4fa58db3-d4mr6rq.jpg
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Åk och känn på kameran!
Just D3100 är ganska liten och enkel, om jag var du skulle jag gå ett snäpp upp och kolla på D5100 istället eftersom den har lite mer utrymme att utvecklas på. Den har dessutom vinklingsbar skärm vilket kan vara lite roligt.
Från D5100 är det inte många kronor till D90, men där börjar det bli lite mer avancerat (finns givetvis autoläge och sånt, men även fler knappar att tappa bort sig bland).

Men som sagt, åk och känn på kamerorna! Provfota!
Sen spelar objektiven en stor roll för hur bilderna blir. Kamerahuset bestämmer mest hur mycket du själv kan utvecklas som fotograf (men givetvis är det olika mängd pixlar, hur många foton du kan fota i sträck, vilka minneskort du kan använda och sånt också).
Fördelen är att du kan köpa en D3100 och ett gäng objektiv nu, och sen använda samma objektiv om du köper ett annat kamerahus från nikon senare. Så alla pengar du investerar i objektiv blir ju värt det.
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Skyggni;
Tack snälla, ska kika igenom länkarna.
Jättefina kort och ja det är ju som sagt en fördel att ha pengar att lägga på objektiv.

cili;
Jo d5100 kikade jag allt lite på också men då blir det såklart mer pengar, tänkte mer i de banorna som du skriver i slutet, får jag över pengar kan jag lägga det på bra objektiv i framtiden och faktiskt även använda dem när jag köper ett bättre kamerhus i framtiden. Är SÅ trött på att inte ha en systemkamera, har pratat om att skaffa en i flera år men det har aldrig blivit av. Så det känns som att d3100 iaf är helt klart bättre än vad jag har idag :D

Vad är största skillnaderna du ser som motiverar köp av d5100 istället för d3100?

Angående mer avancerade kameror, tror säkert jag skulle lära mig bra med tiden vad knapparna är till. Men har börjat fundera på om man inte är dum om man köper en för avancerad kamera till att börja med kanske. Bättre att lära sig och byta upp sig. Sen vill man ju gärna kunna stoppa kameran i tex pojkvännens händer och få hyffsat bra kort då också:D
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Den första skillnaden man ser är ju storleken. d3100 känns väldigt liten och basic, d5100 är aningen större. Nu var det ett tag sen jag tittade på dom, men jag har för mig att det skiljer drygt ett hekto i vikt.
För pojkvännen blir det nog ingen skillnad, det finns autoläge och "scenes" (vad heter det på svenska? förinställda lägen som t.ex. sport, party, snö o.s.v.) på båda :) dock fler på d5100

Bildstabilisator i d5100, vad jag förstått finns det inte i d3100 (däremot finns objektiv med bildstabilisator).
D5100 har vinklingsbar skärm, vilket inga andra modeller har. Då kan man t.ex. sträcka upp kameran och fota över huvudet på andra men ändå se vad man har i bild.
D5100 kan ta 4 bilder per sekund, D3100 kan ta 3.

Hittade några jämförelser online:
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D3100
http://mansurovs.com/nikon-d3100-vs-d5100
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1763489

Själv valde jag mellan d90 och d7000 i somras, det slutade med den senare eftersom den kändes rejälare och med mer utrymme att utvecklas. Rent generellt är det väl så att om man står mellan två modeller så bör man välja den mer avancerade, annars tror jag att man lätt blir besviken efter ett tag och ångrar sig.
Både 3100 och 5100 är ju enkla modeller, så det lär inte bli så att du får med dig en för svår kamera hem där du aldrig kommer utnyttja alla funktioner.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

D3100 är ju uppföljare till D3000 som jag har haft i några år. Det är en ganska enkel men liksom fullt duglig kamera. Jag var nybörjare på foto när jag köpte den och har väl egentligen inte lärt mig så mycket mer (:angel:) men jag tycker den är bra. Objektivet som följer med är rätt värdelöst, jag har köpt ett annat (tamron någonting..) och tycker jag fotar fina bilder.
Jag fotar mest hundar utomhus med autoinställningar (pinsamt kanske men jag fattar inte annars :D)

Några exempel
10315359-DGLTN.jpg

7690669-b9fj6.jpg

6255913-t3ubM.jpg

5743687-geLxc.jpg

5481864-V2Euj.jpg


Det som funkar mindre bra för mig är att fota i dåligt ljus och då speciellt på objekt i rörelse. Men jag vet inte om det är kamerans, obejktivets, inställningarnas eller fotografens fel :p
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

För att få bra bilder i dåligt ljus behöver man ett ljusstarkt objektiv:)

Om du har intresset för att lära dig så tycker jag du kan börja trixa och fixa med de manuella inställningarna! Du kommer märka att det blir stor skillnad kvalitetsmässigt när man väl lärt sig! :D
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Med begränsad budget skulle jag absolut satsa på ett billigt hus och lägga mer pengar på bra, ljusstarka objektiv!
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

cili;
Jag håller med i allt du säger, bättre att välja ngt i överkant av vad man egentligen vill men har tyvärr inte de pengarna att lägga på en kamera nu och vill såååå gärna ha en :D

Bildstabilisator, är det en enorm skillnad om kameran har det eller inte? Är objektiv som har det väldigt myket dyrare än de utan ? Ger det samma resultat som om kameran har det ?

Men nu blir jag mer och mer fundersam på om jag kommer bli besviken på kameran. Om man köper bara huset och ett löst objektiv till, vad för objektiv ska man satsa på då för att få bra bilder? I vilken prisklass måste man köpa objektiv för att få ett bra. Eller iaf okej... :p

line_n;
Tack snälla för att du svarar och visar dina bilder. Hehe inget speciellt riktat till dig men verkar ju som att med rätt "kringutrustnnig" och fotoraf kan man få bra kort med nästan vilken kamera som helst.

Verkar som att det värsta man kan göra är att fastna i autoinställningsträsket :p :D Även om det såklart är smidigt.

Josefiine;
Tipa gärna om ngt bra och prisvärt objektiv :D
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Ett teleobjektiv är roligt att ha om du skall fotografera djur. Jag köpte ett väldigt billigt (några hundra bara) begagnat på Tradera som när jag kollade visade sig vara tjugo år gammalt! Men bilderna blir ändå helt ok tycker jag.

IMG_1475L.jpg


IMG_0672.jpg
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Det man ska tänka på när det gäller Nikons instegsmodeller är att de inte har autofokus i huset, så vill man ha autofokus (rekommenderas!) funkar det inte med äldre objektiv utan man måste ha en objektiv med autofokusmotor i (på Nikons egna objektiv står det då AF-S).

Jag har en hel del vänner som köpt D3100 och är nöjda, har själv bara kikat på dem i affären men jag tror inte att man växer ur den så snabbt.
Till den skulle jag nog välja ett fast objektiv, antingen 35 eller 50 mm, för dåliga ljusförhållanden. Samt en telezoom, där är mitt förslag Tamron 70-300. Då skulle man landa på ca 7000 kr.
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

AndersB;
Härliga bilder !

Teleobjektiv tror jag absolut att det är något som man vill ha, men de var inte gratis direkt så jag efter en snabb googling. Men det finns ju säkert i alla prisklasser om man kollar lite noggrannare.

Bra när man kan fynda som du gjort, men då kanske det är svårare att hitta bra begagnat när man inte har en kamera med autofokus. Hm...


Sandra78;
Vet inte varför jag fastnat för just Nikon som sagt, har bara fått för mig att det är bättre. Men om man istället för Nikon skulle kolla på någon Canon i samma prisklass, får man mer för pengarna då ? Brukar de billigare där ha autofokus ?

En kanske dum fråga men har man fler valmöjligheter vad gäller olika objektiv till Nikon än Canon eller tvärtom? Eller funkar det med samma?

När det gäller objekiv för dåliga ljusförhållanden vad ska man tänka på att kolla på då ?


Tack alla snälla för att ni orkar med alla mina frågor :D :bow:
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Jag har ett billigt tele som funkar helt okej. Köpte det på ebay för en tusenlapp, verkar dock inte säljas i Sverige längre. Ett nikon 70-300 f4-5.6G (inte autofokus, men det har jag i kamerahuset).

Sambon har ett som funkar precis lika bra, det är ett Sigma (länk) som är köpt i Sverige för ca 1300kr - inte farligt pris för ett objektiv som funkar bra i många situationer.
Att jag köpte det från Nikon var för att jag tyckte att det var onödigt att vi skulle ha två exakt likadana objektiv i samma familj.

Här är några bilder med sigmaobjektivet:
DSC_2664-1.jpg

DSC_1081.jpg


Himla synd att ingen av modellerna du tittar på har inbyggd autofokus. Kan dock tipsa om att d90 har det, men den ligger nog högre än vad du tänkt ge för kameran.

Tänk sen på att du behöver en kameraväska också. Och UV-filter är ett bra köp för att skydda linsen (det är bättre att riskera repor på ett filter, betydligt billigare att byta). Sen kanske du vill ha en extern blixt, en fjärrkontroll, stativ o.s.v. Det drar iväg fort tyvärr.
(Men fjärrkontrollen kan man köpa på ebay för ca 2 dollar, istället för 200kr i svensk butik)


Det finns en hemsida som visar massa bilder tagna med olika kameror och objektiv, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Någon annan som vet vilken jag menar?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Det här är inte sidan jag menade i förra inlägget, men såg att det gick att hitta bilder här med:
http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm
Klicka dig vidare till den kameran/objektiv du är intresserad av och välj sen fliken "bilder" så får du förhoppningsvis fram ett helt gäng med bilder tagna av allt från nybörjare till proffs.
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Inte så lätt att bestämma sig med alla valmöjligheter som finns!

Canon eller Nikon spelar ingen roll om det inte är så att du redan har utrustning som kan passa. Håller du dig till någon av de två märken, oavsett vilken modell du väljer, är valmöjligheterna när det gäller objektiv nästintill obegränsad, såväl från märkena själva som från andra tillverkare som Sigma etc..
 
Sv: Jag ska köpa min första systemkamera och behöver råd...

Hej. Jag hade samma problem när jag skulle skaffa min första. ville ha en som inte var på tok för dyr men ändå en att utvecklas med. var i var ända butik och kände på alla kameror jag kunde hitta. Då jag har ganska små hände så kunde jag inte ha en som var klumpig i handen. Så det blev en canon eos 500D. Jag beställde den ifrån http://www.fotokungen.com/ är hel nöjd.
finns ju Canon eos1000D oxå som har mindre pixlar, men den är helt okej oxå. Ett tipps, bli medlem på www.fotosidan.se och fråga dom i forumet vad dom tycker. Det gjorde jag och fick bra svar på vilka som var bra och även de som inte var bra.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 033
Senast: Lii
·
IT & mobiler Efter att ha pratat om det i tjugo år slog jag och en av mina väninnor till i förra veckan och bokade en semesterresa tillsammans. Så i...
2
Svar
23
· Visningar
2 887
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Ni som kan, jag behöver lite hjälp! Gillar att ta kort och fotografera och har önskat mig pengar till min 30-årsdag för att kunna...
2
Svar
26
· Visningar
3 048
Senast: via
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 889
Senast: Domenico
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp