Köpa min första häst, hjälp!

Jag visste att jag ville ha en kallblodstravare, vuxen och både riden och körd mycket. Men framför allt lugn och trygg.
Tittade först på en häst som var på tok för snab och hetsig för mig. Dagen efter tittade jag på en häst som var så energisparande att han knappt gick att få i trav.
Så efter en veterinärbesiktning fick jag hem den lugna hästen på prov en månad. Och han var så lugn och trygg som jag hoppades på så jag köpte honom efter provmånaden.

Sedan hade jag honom i 12 år. ❤️
 
Exakt så jag också tänkt. Att lägga undan dem pengarna hästen i framtiden kommer kosta i månaden och sen köpa häst för dem pengarna och förhoppningsvis ha en liten buffert kvar också. Dock vill min sambo köpa hus före häst men om jag sparar till häst så ser jag inte riktigt hur det ska gå ihop.. ska jag då vänta med häst tills vi har hus eller ska jag köpa häst och sen spara till häst? Önskar allt drog i en regelbok hur man ska göra 😂
Kommer du kunna ha hästen vid huset/gården? Då hade jag köpt hus först. Att ha häst är dyrt, hus ännu dyrare skulle min magkänsla säga. Skulle du ha råd med båda? Låt oss säga att hästen kostar 5000:- utslaget per månad, har du råd att även lägga 3000 i buffert på huset också?
Observera att jag heller inte äger ett hus, så siffrorna är bara höftade.
 
Ja, jag tänker också så. Köp huset först. Banken blir griniga på hästutgifter 😅. Men dom blir glada om du sparar 6000kr i månaden, jätteglada! Dom behöver inte veta att det är till hästköp och hästbuffert 😛.
 
Ja, jag tänker också så. Köp huset först. Banken blir griniga på hästutgifter 😅. Men dom blir glada om du sparar 6000kr i månaden, jätteglada! Dom behöver inte veta att det är till hästköp och hästbuffert 😛.
Banken frågar ju aldrig ens om hästutgifter? Har iaf aldrig jag varit med om 😊
 
Förutom en massa bra tips är mitt råd som avelsintresserad att sätta sig in lite i härstamningarna på den eller de raser man är intresserad av. Många gånger kan man se indikationer på temperament i stammen, det kan också vara bra att ha lite koll på vissa linjer som har gett sämre hållbarhet.

En annan viktig aspekt är att skaffa sig eller få hjälp med grundläggande kunskaper i exteriör, vad som är ändamålsenligt och vad som kan ge sämre hållbarhet.
 
Banken frågar ju aldrig ens om hästutgifter? Har iaf aldrig jag varit med om 😊

När vi tog lån ville dom definitivt veta vad båda våra löner gick till.

Har man en lön på 14k efter skatt och en på 20k efter skatt (normala arbetarlöner utanför gruvan häruppe i norr) så är ju hästutgifter en ganska saftig post.
 
När vi tog lån ville dom definitivt veta vad båda våra löner gick till.

Har man en lön på 14k efter skatt och en på 20k efter skatt (normala arbetarlöner utanför gruvan häruppe i norr) så är ju hästutgifter en ganska saftig post.
För oss har de aldrig tagit hänsyn till annat än deras standardkalkyler.
 
För oss har de aldrig tagit hänsyn till annat än deras standardkalkyler.

Kanske ni hade högre löner? Eller annan bank...

Oavsett, köpa hus och spara hästpengar tills man bott in sig i huset tycker jag är en bättre ordning :). Om det är husköp på gång inom den närmaste framtiden alltså.
 
Två av mina hästar tittade jag på och bara kände hugget i magen - de hörde ihop med mig. Min shettis lånade vi på foder ett tag, fram till dess att jag insåg att jag aldrig skulle kunna lämna tillbaka henne för att hon är min lilla älskling :p

Tidshorisonter? Tja, min senaste häst hittade jag en vecka efter att jag bestämt mig att det var dags för en till häst :angel:
Men då hade jag funderat länge på vad det var jag ville ha, och mina krav var egentligen mest bara att hitta en häst som jag kunde rida ut i skogen med. Hon var häst nummer tre jag provred.

Den innan dess letade jag efter i tre månader kanske och prövade typ tio hästar. Hade inte riktigt koll på exakt vad jag skulle leta efter.

Mina råd:
  • Var realistisk. Om hästen är för billig eller för bra för att vara sann - då är det sannolikt något du missar eller inte får veta. Ingen kommer att sälja en häst för billigt för att vara snäll mot dig.
  • Hellre "för lite" häst än för mycket. Gäller både barn och vuxna. Det är roligare att kunna göra det du vill med din häst än att vara begränsad för att du inte klarar av hästen.
  • Gör pessimistiska kalkyler. Det är skönare att inse att hästen kostade mindre och att du hade tid med massa annat kul, än att sitta med hjärtat i halsgropen för att du inte har tid eller pengar.
  • Ge det tid. Både när du letar häst och när du väl köpt hästen. Det är en ny relation och ni behöver lära känna varandra.
 
Jag är väl ett exempel på hur man inte ska köpa sin första häst, men har fortfarande kvar hästen och älskar honom så skriver ändå.

Bestämde mig snabbt för att köpa egen häst då favorithästen på ridskolan blev skadad och jag inte kunde komma på någon annan häst där jag ville rida. Bestämde mig också snabbt för att köpa från Irland då favorithästen på ridskolan var från Irland. Bokade in en helgresa till Irland, skrev till några random hästförsäljare där och bokade in provridningar. Åkte dit. Körde i vänstertrafik för första gången, höll på att dö av skräck. Första hästen jag provred blev rädd och drog iväg, jag föll av och slog mig rätt illa. Åkte till försäljare 2 och provred lite halvt en av de 2 hästar den försäljaren hade. Bestämde mig för att avboka försäljare 3 då jag inte var helt i form efter avramlingen. Åkte tillbaka till försäljare 2 dagen efter och provred hennes andra häst (som alltid varit min favorit utifrån annonsen). Tänkte att jag ju ändå åkt hela vägen till Irland så det var lika bra att köpa hästen. Så jag betalade handpenning, bokade besiktning och åkte hem till Sverige igen. Han klarade besiktningen, säljaren bokade transport och en vecka senare hade jag en häst.
Sen tog det säkert ett halvår för mig att lära min häst stå still vid uppsittning, 1-2 år att få honom hjälpligt ridbar, men allt det var ju mitt fel som köpt en känslig häst och är en dålig ryttare. Men jag har kvar honom 5 år senare, han har aldrig varit skadad förutom hovbölder och en sparkskada och han är den snällaste häst jag någonsin träffat, så kan inte klaga.
 
När det kommer till att köpa första hästen så säger jag att du ska våga köpa en äldre häst. +15, välutbildad och snäll. Om du vill lära dig att rida bra är den där snälla, trygga hästen värd alla "klick" i världen. När du sen har en bra grund så kan du söka efter Hästen med klicket.

För min del så tycker jag att kärleken till ens häst oftast växer fram. En häst du kan göra allt du vill med kommer du att älska och uppskatta mer än den där vackra drömhästen som gör sig bäst i hagen för att den inte är rimlig i ridning/hantering.

Sen är jag inte världens bästa på att köpa häst själv😅. Har alltid haft lite pengar och köpt osett de flesta gångerna. Ibland har det blivit kanon och ibland inte. Senaste hästen köpte jag på foto och 30 sekunder film. Drygt två år senare är han min drömhäst men det har varit en del jobb för att komma dit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 415
Senast: Sootie
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 264
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp