Köpa ny kyl/fryskombo, vad tänka på?

Monstermom

Trådstartare
Fanns en kyl/frys i huset när jag flyttade in, den har funkat rätt OK tills nu. Frysen har i ärlighetens namn inte varit någon höjdare, men jag har en extra frys i källaren så jag har kunnat leva med det så länge kylen funkar. Men, säg den lycka som varar för evigt: sen två dagar tillbaka låter skåpet som en helikopter. Jag står inte ut, så nu är eländet avstängt. (Det blev tillfälligt bättre när jag stängde av och frostade ur frysdelen, men det höll ca 10-12 timmar innan oljudet startade igen, plus att temperaturen varirerar mellan -25 och strax över nollan hela tiden - ingen höjdare...)

Måste alltså införskaffa nytt, men vad ska man tänka på vid ett sådant köp? Det gamla skåpet har en inbyggd plats, så nästa måste alltså ha rätt liknande dimensioner, men sen då? Energiförbrukningen verkar tex inte motivera prisskillnader (skåp för tolvtusen drar typ 50kr mindre ström/år än ett för en tiotusenlapp mindre - det blir några år det skåpet ska leva för att motivera priset :crazy:), så vad ska man egentligen titta på? Min syster tyckte jag skulle åka till Elgiganten/Mediamarkt eller liknande imorgon och fråga en säljare, men det känns inte sådär jättegivande helt ärligt. Så vad säger Buke?
 
Buke håller med systern om utflykten till elektronikaffär! Däremot behöver utflykten inte innehålla så mycket snack utan jag skulle snarare säga att en bra sak att börja med är att gå och titta/öppna/känna på de olika kylfrysarna. Kom fram till hur du vill ha inredningen (A & O i ett kylskåp!) för att få plats med det som du använder i din vardag. Får det plats med 1,5 liters mjölkpaket om du gillar sådana? Bra grönsakslådor om du brukar ha mycket grönsaker? Plats för miljoner små halvfulla burkar med odefinierbart innehåll eller veckans alla matlådor? Flaskhållare om du brukar ha läsk/vin eller dyl på kylning? Och utgå sedan från det. Det är värdelöst att komma hem med ett skåp och inse att ingenting av det man brukar ha hemma får plats på ett bra sätt.
 
Aha! Tackar @nejlica ! Precis den sortens insikter jag behövde! :up:

Jag är ju vegetarian, så japp grönsaksavdelning är jättebra - plus att jag har en köttätande hund och verkligen tycker det är äckligt att ha hans godisbelöningar i kylskåpet ihop med min mat så ngt slags karantänsystem vore strålande! :p
(Och miljoner små burkar med odefinierbart innehåll lät skrämmade träffande! Dricker dock inte mjölk... Nä, du har nog inte sneglat i mitt döda kylskåp i alla fall. :cautious:)

Det här är varför forumet är så himla bra, jag är totalt insnöad på det tekniska! Hade knappt ägnat en tanke åt funktion - funktion=kyler i min begränsade hjärna! :o:D
*knåpar på en checklista till imorgon*

Fler saker att tänka på? Några insikter när det gäller frysdelen också? :angel:
 
Se till att det finns en enkild del i frysen för att ha iskuber/isklampar i! (Högst upp tillexempel)
Min nya frys har inte det och det är sjukt störigt att balansera och försöka stänga den stora lådan när det är vattenfyllda iskubshållare i. :banghead:
 
Tycker frysarna brukar vara såpass likadana att jag hellre tar det skåp där kylen är riktigt bra. Men jag håller med @TeamLundVer om att hyllplan är värdelöst! För isen använder jag lika gärna istärningspåsar om det inte får skvalpa, så det tycker inte jag spelar så stor roll :p

Dessutom kan man ju ägna en tanke åt om det kommer att passa med övrig inredning (Är det rostfritt och du har annat rostfritt hemma är sakerna av någon dum anledning aldrig i samma nyans!) både stil- och färgmässigt.

Alla skåp vi tittade på var såpass tekniskt lika att vi nästan helt bortsåg från den aspekten, tror generellt sett att det ser ut så. Dvs förutom uttalat häftiga funktioner (typ ismaskin, snabbfrysning eller nått) så är "grundtekniken" ganska lika i de flesta skåp.
 
Kolla ljudvolymen också (anges i decibel)! Jag köpte kyl/frys nyss och kollade ljudangivelsen som skulle vara max 40 dB (tror jag). Efter några veckor har kylen börjat brumma/surra en hel del, trodde först det var vid den automatiska avfrostningen men det sker helt randomiserat och flera gånger per dag. Laddade hem en ljudapp och mätte ljudet med och den överstiger det som var angivet när den brummar igång. Är detta skäl för att reklamera? Eller är ljudangivelsen ett genomsnitt över dygnet?

(sorry för trådkap)
 
Det är också bra att kolla ifall skåpet har en eller två kompressorer. Med två kan du ställa in temperaturen sant stänga av/på kyl respektive frys separat. Det kan du inte om det bara finns en kompressor.
 
:o
Mitt komboskåp dog nyligen och jag bara kollade lite på pricerunner, ringde ett par olika handlare och frågade pris. Gick in hos den som hade billigaste grejorna och beställde hemköring.

Det blev ett ElektroHelios.
Supernöjd. Speciellt som den nu går hela vägen ner till golvet och inte har det där dammutrymmet undertill länge... Samt att det antagligen gör av med betydligt mindre ström än det gamla från 80-talet.

I min värld är inte de olika skåpen så skilda från varann att det motiverar att ta något annat än bästa pris. Det enda jag gjorde med mitt var att beställa en vanlig hylla istället för det idiotiska flaskgallret.
 
Tack för alla tips, ska snart ge mig iväg och klämma och känna på lite olika skåp! :p

Nackdel att jag hatar att panikköpa saker, jag vill ha allt helt utrett osv... Men jag kan ju inte vara utan kylskåp i en månad framåt! :arghh:

@VLMF att mäta ljud är (bokstavligen) en hel vetenskap i sig själv! Jag tvivlar på att du kommer särskilt långt med en telefonapp... Ljudet är inte bara angivet i dB utan även i A eller C, jag misstänker att ett kylskåp anges i A men har ingen aning om vad din telefon mäter? I tillägg lär det vara ljudet från skåpet på ett visst avstånd (tex 1m, kanske står i manualen?), där skåpet är installerat på ett specifikt vis (inbyggt om det är ett inbyggnadsskåp, på rätt avstånd från omgivande ytor om det är fristående), i ett "normaldämpande" rum (där du alltså använder tex mattor och gardiner på ett "normalt" sätt), och mätverktyget ska hållas fritt från nära reflekterande ytor... Det kan säkert vara så att ditt skåp låter för högt, och då är det absolut skäl till reklamation! (Och ljudnivån ska vara en maxnivå, så att det bara händer ibland är ingen ursäkt.) Men du kommer att behöva mäta det med ett riktigt verktyg, under "rättvisa" förhållanden - eller snarare misstänker jag att en tekniker måste komma och mäta det åt dig.
(Jag hade helt klart gjort det dock, maskiner i hemmet ska låta så absolut lite som bara är möjligt enligt mig, extra buller driver mig vansinnig!)
/end nördrant :o
 
:o
Mitt komboskåp dog nyligen och jag bara kollade lite på pricerunner, ringde ett par olika handlare och frågade pris. Gick in hos den som hade billigaste grejorna och beställde hemköring.

Det blev ett ElektroHelios.
Supernöjd. Speciellt som den nu går hela vägen ner till golvet och inte har det där dammutrymmet undertill länge... Samt att det antagligen gör av med betydligt mindre ström än det gamla från 80-talet.

I min värld är inte de olika skåpen så skilda från varann att det motiverar att ta något annat än bästa pris. Det enda jag gjorde med mitt var att beställa en vanlig hylla istället för det idiotiska flaskgallret.

Hahaha, åh jag önskar jag kunde vara så avslappnad kring det hela! För mig är det här en jättegrej (på en helt onödig nivå), jag ska spendera pengar på - och ta in något i mitt hem - som jag inte förstår till 100%! Så kan man ju inte ha det! :nailbiting:
 
Tusen tack för utförlig info! Misstänkte det där med fristående, mitt kylskåp är inte inbyggt utan en sida står öppet liksom.. Har faktiskt mätt från 1 meters avstånd. Kanske får bli ett samtal till Electrolux ändå :)
 
Förutom själva inredningen och ljudnivån tycker jag också att du ska kolla på belysningen. Vi köpte kyl och frys från Samsung nu senast och de har ett fantastiskt bra ljus så att det blir lätt att hitta i vårt proppfulla kylskåp.
 
Kolla även belysningen. Vi köpte Samsung nu senast och det är otroligt bra belysning som gör att vi hitta i vår överfulla kyl (däremot en ytterst fånig flaskhylla gjord för vin istället för pet-flaskor)
 
Ljuset var ett bra tips! Sitter lampan bara längst bak så skymmer man den lätt med matvarorna, medan om den sitter längs med sidan så lyses all mat upp.
 
Tack så mycket för all hjälp!

Slutade med att jag för det första inte kunde hitta något skåp annat än samma tillverkare som hade samma mått, köket är designat kring de vitvaror jag hade då så det nya måste passa i samma lucka om jag inte vill bygga om köket (det vill jag inte :p) - för all del fanns det några enstaka från några andra tillverkare om jag letade på internet, men då kunde jag ju inte undersöka skåpet alls innan köp. Och för det andra snubblade jag över ett skåp i precis rätt storlek med en skada på dörren (liten buckla bakom ett handtag, kunde inte se det innan säljaren visade mig) som satt ner priset till nästan hälften. Full garanti ändå, fanns hemma direkt (såklart), passade perfekt i luckan, inga direkta invändningar mot något av egenskaperna (skulle vara @Breaktown s påpekande om dubbla kompressorer då, men med tanke på vad det här skåpet kostade kan jag leva med den begränsningen tror jag :D), så det fick följa med mig hem.

Rostfritt för all del (förra var vitt), men jag har inte så mycket annat rostfritt i köket så jag hoppas det inte ska vara någon märkbar nyansskillnad. Nu står det i köket och får vänta en eller ett par dar innan jag startar det (kylmediumet måste rinna tillbaka till... öh, rätt ställe? efter transport tydligen), men känns väldigt skönt att ha ett - förhoppningsvis! :nailbiting: - fungerande kyl/frysskåp igen i alla fall. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp