Köpa ponny som vuxen

Varför skulle någon tycka att du var konstig?
Jag har aldrig fått negativa reaktioner på att ha ponny som vuxen. Tvärtom om faktiskt.
Då har jag ändå tränat på en fancy anläggning med fina tävlingshästar. Alltid blivit bra bemött.

Skönt att höra. Kanske en lite övervuxen ponny vore något, då blir det billigare också.
 
Det skulle jag inte räkna med. Det finns många kortare vuxna som föredrar mindre storhästar :)

(Jag har en 1,50-häst. Perfekt för mig som inte är lång.)

Ah tänkte på att maxade d-ponnyer som är fina och gör bra ifrån sig på tävlingar brukar vara dyra. Men verkar faktiskt inte finnas så mkt 150 hästar när jag kikat annonser nu en tid 😊
 
Det var så tidigare, då var det svårt att sälja små storhästar. För 10 år sedan köpte jag en supertrevlig övervuxen ridponny, 7 år, tävlad 120 cm felfritt för 50 k.
Idag är de tvärtom väldigt populära, efterfrågan på mindre, välridna hästar är stor.

Aha typiskt 😅
Vilket fynd du verkar gjort! 😊
 
Aha typiskt 😅
Vilket fynd du verkar gjort! 😊

Du får lägga in en köpesannons, det tycker jag ger det bästa resultatet. Där kan du skriva vad du söker hos en häst, blir mi dre sållande än kolla drösvis av annonser.

Ja, det var ett bra pris redan då. Dock sålde jag efter ett år eftersom vi inte riktigt klickade.
Men det var absolut inget fel på hästen, den passade mig bara inte riktigt som jag hade hoppats.
 
Små storhästar verkar bli allt mer populära, men där finns ev fynd att göra.

Jag köpte en tvååring för ett bra pris för att hon ev blir en mycket liten storhäst.

Nu är hon drygt tre och mäter 147,5 cm.

Håller hon sig på ponnymått blir hon en fräsig ponny, annars en mycket litet och späd storhäst på kanske 150 cm.
 
Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner.

Hursomhelst, jag funderar på om jag ska köpa en storhäst till mig själv 150-160 cm eller om jag ska köpa en ponny (c?) på grund av att jag har en liten tjej på tre år som är jätteintresserad av hästar. Än så länge är hon ju liten men hon kommer behöva vara med mig i stallet och jag är liten 160cm 45 kg så kan ju rida en ponny men kanske blir det lite tråkigt för mig. Men tänker också att om jag köper en häst till bara mig kanske jag måste sälja den om några år för att köpa en ponny till dottern. Hon rider lite redan nu och älskar det. Vill gärna ha lite tankar vad som är vettigast 🤔
Ponny såklart 🥰
 
Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner.

Hursomhelst, jag funderar på om jag ska köpa en storhäst till mig själv 150-160 cm eller om jag ska köpa en ponny (c?) på grund av att jag har en liten tjej på tre år som är jätteintresserad av hästar. Än så länge är hon ju liten men hon kommer behöva vara med mig i stallet och jag är liten 160cm 45 kg så kan ju rida en ponny men kanske blir det lite tråkigt för mig. Men tänker också att om jag köper en häst till bara mig kanske jag måste sälja den om några år för att köpa en ponny till dottern. Hon rider lite redan nu och älskar det. Vill gärna ha lite tankar vad som är vettigast 🤔
Har sett en sexåring rida runt på ett snällt 150 högt fullblod bara härom veckan och han såg glad ut :) fördelen med en del stora hästar tror jag är att de är så smärta att de är ganska lätta att sitta på jämfört med en stabil rund ponny. (sedan kan man såklart ha en nätt C ponny också men som vuxen kanske man vill ha ngt rejälare.) (kort sagt köp det du vill ha :) men även en stor C ponny ser gigantisk ut under en liten 4-5 åring.)
 
Senast ändrad:
Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner.

Hursomhelst, jag funderar på om jag ska köpa en storhäst till mig själv 150-160 cm eller om jag ska köpa en ponny (c?) på grund av att jag har en liten tjej på tre år som är jätteintresserad av hästar. Än så länge är hon ju liten men hon kommer behöva vara med mig i stallet och jag är liten 160cm 45 kg så kan ju rida en ponny men kanske blir det lite tråkigt för mig. Men tänker också att om jag köper en häst till bara mig kanske jag måste sälja den om några år för att köpa en ponny till dottern. Hon rider lite redan nu och älskar det. Vill gärna ha lite tankar vad som är vettigast 🤔

Om DU vill ha en häst så köp en häst till DIG! Och det finns faktiskt ingen som helst anledning till att du skulle behöva sälja din häst om några år för att köpa ponny till dottern - barn behöver inte få allt de pekar på och din häst bestämmer du över!!

Med det sagt så har jag islandshästar, som ju är i ponnystorlek. Så när min dotter var liten fick hon börja rida på min dåvarande häst (ca 145 cm), vilket gick utmärkt. Hon red honom från det att hon var 4-5 år tills han såldes när hon var 18 :) Hade det av någon anledning inte funkat för henne att rida på honom så hade vi löst det på något annat sätt, men nu blev han istället hennes läromästare. Hon fick egen häst (också islandshäst) först när hon var 15, fram tills dess red hon på min och på diverse lånehästar. Ett par år hade vi (jag) medryttarhäst ett par dagar i veckan.
 
Det finns flera trådar med liknande frågeställning om du söker litegrann. Svaren i dem brukar vara likartade.
Mitt bidrag är att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta en häst som passar både den vuxnas önskemål och fungerar bra till ett barn.
Köp en häst som passar dig. Och OM det finns intresse hos barnet framöver så köp eller låna en ponny i lagom storlek till barnet.
Ponnyer ska växas ur, inte växas i... Det blir också lättare för barnet att t.ex lära sig rykta om barnet når upp på ryggen på ponnyn. Och att kunna sadla och tränsa ponnyn själv (givetvis under uppsikt) för att man orkar bära utrustningen och når upp.
1695044481513.png

Ryttare 5 år, ponny 93 cm (och 26 år)
 
Köp en ponny till dig själv först och främst. Jag hade i många år en jättefin connemara som är en liten d-ponny. Köpte henne när jag var 30+. Vi tävlade mycket i dressyr och upp till MsvB med placering. Massor av placeringar och vinster i lätt klass och MsvC. Det är billigare att äga ponny än häst och billigare i inköp. Billigare att försäkra och äter dessutom mindre.
 
Jag är 41 och har en ponny (145-ish cm), en nästan-ponny (149 cm), och en mindre häst (156 cm). Ponnyer är livet! 😍 Mina är welsh cobbar.

Idag finns det ju väldigt sportiga och trevliga ridponnyer om du vill ha något SWB-liknande i litet format. Annars är ju connemaror vanliga bland vuxna. Skulle gärna ha en sådan själv. En kompis har en väldigt snygg, sportig och rörlig New Forest. En gammal stallkompis som är liten och nätt har ett russ och en exmoor. En nuvarande stallkompis har en kallblodstravare som visserligen är precis över 150-strecket men hon ser lite liten ut på honom.

Det finns många vuxna som rider (och tränar, och även tävlar) ponny!
 
Jag valde att köp ponny tillsammans med min son som är 8 nu. Ponnyn är bara 2.5 än så länge så sonen kommer ju att vara 10 när han är 4. I dagsläget är sonen drygt 1.30 lång och ponnyn mäter runt 1.45 (beräknas bli maxad D).

Jag själv är 1.75 lång, så det är kanske inte en optimal storlek för mig egentligen om jag enbart hade letat häst till mig själv men jag väger runt 60 kg och har kort överliv vilket innebär att en grövre ponny sväljer mycket av min längd då det främst är ben. Sen tycker jag det är kul att köra och jobba från marken också så tänker att det går att variera träningen rätt så mycket. Men hade jag enbart letat efter en ridhäst till mig själv hade jag ju satsat på något större, nu är ju du betydligt mindre än jag så ser absolut inga hinder till att du skulle kunna rida ponny.

IMG_5677.jpeg
 
Jag hade gärna haft ponny om jag var tillräckligt liten/lätt - i dagsläget har jag en häst på 155 som är lagom till mig.

Jag tycker att det verkar vara vanligare nu än tidigare med att vuxna har ponnyer, och jag har aldrig varit med om några sneda blickar. På dressyrtävlingarna vi haft på LC-LA nivå de senaste få åren har det varit en hel del welsh cob, fjording etc som tävlat mot storhästarna. Senaste dressyrträningen jag var på (utanför den gruppen jag normalt sett rider i) var det en storhäst på 160+ och sedan 3-4 hästar på 140-155. Om jag ser på den lokala ridklubben rider många vuxna gärna ponnyerna (inklusive B-ponnyn om ryttaren är tillräckligt liten), det är främst ungdomarna som vill ha större hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
28
· Visningar
942
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 900
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 250
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp