Bukefalos 28 år!

Köpa receptbelagda mediciner online?

R

Raderad medlem 68338

Storyn är att jag skulle förnya mina p-piller (samma sort jag knaprat i typ 10 års tid minst) men såhär i sommartid verkar det praktiskt taget omöjligt att ta sig fram på telefonen. "Vi har inga tider att ringa upp på" har jag hört i flera dagar nu. Testade mail-funktionen men inget svar där heller.
Då säger min kompis (som att jag var en idiot) att hon köper sina på nätet?!
Jag trodde sånt var liksom strikt omöjligt eller till och med förbjudet?
En snabb googling ger dock massa träffar, även på svenska sidor som tillhandahåller diverse receptbelagda mediciner.
Snälla upplys mig om detta?
 
Jo, det går att köpa p-piller på nätet. Men det var mycket dyrare än att köpa på apoteket när jag kollade vad mina skulle kosta.

Nu köpte jag dock aldrig på nätet och har gått över till hormonspiral.
 
Ok. Priset är inte så viktigt så det struntar jag i just nu. Men är det säkert att man får det som utlovas? Mer den aspekten som känns viktig för mig
 
Har bara köpt receptfritt men ex. Apotea (som jag använder) har tillstånd av Läkemedelsverket så det bör vara tryggt.
 
Om jag fattar det rätt så är det ett recept du saknar?

Skulle personligen akta mig för att handla utan recept, då du inte kan vara säker på vad du får. De svenska sajterna kräver nog recept
 
Har bara köpt receptfritt men ex. Apotea (som jag använder) har tillstånd av Läkemedelsverket så det bör vara tryggt.

Det är alltså p-piller som är receptfria? Nu känner jag art jag inte alls har hängt med i utvecklingen.. Visste inte att det fanns receptfritt..
 
Det är alltså p-piller som är receptfria? Nu känner jag art jag inte alls har hängt med i utvecklingen.. Visste inte att det fanns receptfritt..
Nej, nej. Jag var nog otydlig. Jag har bara köpt receptfri medicin från Apotea (ej p-piller) men har bra erfarenhet av dem och eftersom de är godkända utgår jag från att receptbelagda mediciner (som p-piller) inte heller ska vara någon fara att beställa.

Tillägg: Och nu ser jag att det var själva receptet som saknades. Skyller bristande läsförmåga på värmen. Sorry.
 
Har bara köpt receptfritt men ex. Apotea (som jag använder) har tillstånd av Läkemedelsverket så det bör vara tryggt.

Men för ett receptbelagt läkemedel måste du ha på recept även för att kunna köpa på apotea. Det är ingen skillnad mot ett vanligt apotek. Enda skillnaden är att du visar legitimation när du hämtar ut ditt paket och att du legitimerar dig med e-legitimation på själva sajten innan du kommer åt dina recept.
 
Men för ett receptbelagt läkemedel måste du ha på recept även för att kunna köpa på apotea. Det är ingen skillnad mot ett vanligt apotek. Enda skillnaden är att du visar legitimation när du hämtar ut ditt paket och att du legitimerar dig med e-legitimation på själva sajten innan du kommer åt dina recept.
Jag vet, läs tillägget i inlägget ovan.
 
Storyn är att jag skulle förnya mina p-piller (samma sort jag knaprat i typ 10 års tid minst) men såhär i sommartid verkar det praktiskt taget omöjligt att ta sig fram på telefonen. "Vi har inga tider att ringa upp på" har jag hört i flera dagar nu. Testade mail-funktionen men inget svar där heller.
Då säger min kompis (som att jag var en idiot) att hon köper sina på nätet?!
Jag trodde sånt var liksom strikt omöjligt eller till och med förbjudet?
En snabb googling ger dock massa träffar, även på svenska sidor som tillhandahåller diverse receptbelagda mediciner.
Snälla upplys mig om detta?

Jag hade personligen inte vågat köpa p-piller eller någon annan medicin för den delen på nätet utan recept. Du har ingen aning om vad du faktiskt får och det finns inga kontroller. Vad jag har förstått så är det i lagens gråzon dessutom.
 
Ok. Priset är inte så viktigt så det struntar jag i just nu. Men är det säkert att man får det som utlovas? Mer den aspekten som känns viktig för mig

Jag har aldrig prövat men tycker det låter läskigt... det är ju väldigt viktigt att innehållet är det som utlovas. Skulle nog försöka några ggr till att komma fram på telefon.
 
Beställde från www.euroclinix.se. Vad jag fattar är det en svensk sida? Hoppas att jag lyckas förnya receptet (har ju mailat mottagningen flera ggr nu) men utifall inte...
Fick besvara frågor som typ "vad är ditt blodtryck" och om jag haft stroke i familjen. Sen var det bara ok pillrena kommer i din brevlåda inom 2 dagar.
 
Jag gick av nyfikenhet in på den sidan och vad jag kan se har den en engelsk postadress?
Jag förstår at folk tycker det är enkelt att beställa..men samtidigt är jag lite splittrad till en sådan sida.. är det inte att bra att man kan har en kontakt med sjukvård innan man köper vissa medel för första gången? tex kan man köpa medel mot könssjukdomar på sidan och mkt annat.
 
såhär i sommartid verkar det praktiskt taget omöjligt att ta sig fram på telefonen.

Ni har inte "Mina vårdkontakter" i huvudstaden??

Jag loggar in och går till rätt mottagning. Kryssar i receptförnyelse och uppger sort, styrka och dosering samt vilken läkare som skrev ut sist.

Efter några dagar komemr ett svar och jag kan gå till närmaste apotek och hämta medicinen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp