Köpa sadel från tyska e-bay...

western_wannabe

Trådstartare
Har hittat en sadel jag är mycket intresserad av på tyska e-bay. Kan inte ett smack tyska, men antar att sidan fungerar ungefär likadant som den amerikanska. Annonsen har en utförlig beskrivning av sadeln, har detaljrika bilder, säljaren har gjort över 6000 försäljningar och har till 99,4 % positiva omdömen. Det står fraktkostnad till sverige (ca 50 euro) i annonslistningen. För det första, kan man lita på den fraktkostnaden som står i listningen (antar att säljaren har kunnat markera om de skickar inom hela EU eller bara tyskland) och kan man lita på att det hela går rätt till? Man blir ju lite misstänksam när det är så billigt (Handlar om en westernsadel av välkänt märke som är flera tusen dyrare här hemma). Någon som har några erfarenheter?
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

Ta kontakt med köparen, det är inte alla som skickar till sverige även om det står i fraktlistan. De flesta kan tillräcklig engelska för att kunna förstå och svara.

50 euro låter väldigt dyrt, jag betalat 25 euro som högst för sadelfraktkostnader från tyskland.

Många sadlar läggs ut billigt och ligger lågt till sista timmen, då är de ofta som galna och många gånger drar priset iväg upp till nästan nypriser.
Över lag så upplever jag tyskarna som trevliga och ärliga, alla brukar svara på frågor snabbt m.m.
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

var nogrann med hur betalningen går till så du inte bli lurad använd gärna typ nåt motsvarande till paypal eller nåt.

Jag har tittat på billiga butet sadlar på ebay och alla gånger jag mailat har de haft strul med kontot o skickat massa konstiga mail om varför jag kan lita på dom. Så var försiktig.
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

Har säljaren listat 50 Euro för fraktkostnad får de stå för det och inte komma och begära mer i efterhand - vilket de inte borde behöva i det här fallet. Vad är det annars som inte skulle "gå rätt till"? 99,4 % positiva omdömen på så många försäljningar är mycket bra och tyder på en seriös säljare.

Vad jag personligen tycker är jobbigt med att handla från andra länder än engelsktalande är att det sällan pratar engelska så väl att man kan föra en vettig konversation.
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

Jag har också köpt en del sadlar från tyska e-bay.
Vissa fynd! (Jättefin Hubertus i nästan nyskick för nästan inget..)
Men är det ett känt märke så brukar priserna stiga enormt mot slutet. Har också betalt ca 25-30 EUR för frakten.

Kontakta säljaren med dina frågor!
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

jag har handlat träd till katten på tyska e bay, betalade i förskott via banken, gick mkt smidigt. Blev levererat till dörren med DHL, lådan vägde 30 kg o frakten gick på 29 euro.
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

Håller med - skulle inte betala dyrare varor i förskott till bankkonto. Möjligen om paketet skickades rek och jag hade ett kollinummer som gick att kontrollera.
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

Hej,
Jag har köpt en Wintec dressyrsadel från tyskland, dock bor jag i Frankrike. Jag fick den för 300E, så det var ett fynd. Betalade 25e i frakt, låter lite mycket med 50E, kanske det går på 35-40E?
Ta konktakt med säljaren och ta reda på vad det är för typ.. För det mesta går ebay bra, dock finns det alltid konstiga människor. Välj paypal, det är säkrast..
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

de wintec jag har kolat på kostar 15 euro i frakt hit till sverige, så 25 lät rätt mkt det oxå.
 
Sv: Köpa sadel från tyska e-bay...

Å andra sidan är ju en westernsadel lite osmidigare att paketera och väger bra mycket mer än en vanlig engelsk sadel, så det kan ju vara förklaringen till den höga fraktkostnaden.

Jag har iaf. mailat säljaren och väntar nu på svar. Står ett P vid utgångsbudet som ser ungefär likadant ut som Paypal-symbolen på tradera, så det känns ju lite tryggare...

Räknar med att priset stiger några tusen i slutet, men det finns god marginal;).
 

Liknande trådar

Avel Förra veckan var det "bruksprov" för Hannoveranerhingstarna i Verden. Jag vet inte hur stort förbundet är, men de var på ca 15 ställen...
Svar
15
· Visningar
1 757
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp