Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Cyllene

Trådstartare
Förra veckan var det "bruksprov" för Hannoveranerhingstarna i Verden. Jag vet inte hur stort förbundet är, men de var på ca 15 ställen och gjorde urvalet inför årets "test".

På dessa ställen kollade de på över 800 hingstar. Åtta hundra stycken! Alla födda 2002. Av dessa togs drygt 100 ut till själva testet och där godkändes ca 70 st. Dessa måste i vår göra 30-dagarstest/70-dagarstest osv... Hur många svenska hingstar visas varje år för ridgivande?

Det jag blir så fascinerad över är summan hästar!!! På sån liten yta. I hingstkatalogen står att läsa att "förbundets män" missar sällan att ett hingstföl föds och det är högst osannolikt att en lovade hingst inte kommer fram till visning.

Det må finnas fina gamla bra svenska hingstar med gedigen stam - men detta stenhårda urval av så många bra individer gör att jag förstår varför tyskarna är ledande inom aveln - och framförallt då Hannoveranerförbundet.

Hingstarna säljs ju sen på auktion för svindlande summor. "Vi" kom hem med två nya hingstar på lördagen. Den ena (Sandro Hit - Lanthan) kostade 260 000 Euro och den andra (Rotspon-Davignon) 240 000 Euro. Det handlar alltså om 2-åringar som inte ens haft sadel på sig, än mindre visat vad de kan prestera än mindre visat vad de nedärver - inte ens visat att de har duglig spema.... (Inget slår dock Highness 513 00 Euro för två år sen men det är ju en annan historia.) Men att det är grymt fina hästar kan jag inte neka till. Båda har ett grymt stort rörelseregister, bra temperament och är väldigt vackra. Jag har nu sett båda ridna och förstår varför folk är villiga att betala så mycket för dem. Hade jag pengarna hade jag lätt kunnat lägga dem på någon av dessa! :smirk:

Jag tycker bara att det så många gånga här diskuteras varför "de nya moderna utländska hingstarna" är så pass mycket mer populära än våra svenska osv osv. Och ju mer jag ser på hur aveln i Tyskland fungerar - desto mer förstår jag hur överlägsna de är. Och förstår varför vi genom tider plockat in tyska hästar i svensk avel!!

//C
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Du får nog huka dig inom snar framtid men jag förstår vad du menar och håller med dig.
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Efter att ha jobbat med tyska hästar och nu även har en i familjen så kan jag säga att det blir nog tyskt för mig i framtiden oxå. Som du säger, det är ett stort urval och noggrann sortering. Klart det blir de bästa som vaskas fram.
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Håller med helt och fullt. Det finns ett bredare spektrum + att jag tycker att våra svenska hingstar i bland är lite tung och tråkiga..... nu blir jag väl halshuggen... :angel:
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

För det första måste jag ju fråga vem "vi" är? Har dessa två hingstar köpts till Sverige?
För det andra skulle jag vilja påpeka att du kanske inte ska köpa Hannoveranerförbundets oerhört skickliga och påkostade reklam rakt av. Just nu är det ju snarare Trakehnerförbundet som räknas som främst efter tre Bundeschampionatssegrar (i olika grenar dessutom) och Oldenburgförbundet har ju haft en rad framgångar de senaste åren som givetvis sticker lite i Hanoveranerförbundets ögon eftersom de ser sig som suveräna - och också måste fortsätta att framstå så i hästallmänhetens ögon för att förbundet ska kunna fortsätta att omsätta sådana oerhörda pengar som det gör. (Vilken lång mening det blev!)
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Jag köper inte reklamen, jag var där. Jag var med och förberedde fem för rådgivande/uttagning varav en gick till auktion/körung. Jag såg flera av hingstarna live.

Menar inte att få detta förbund att framstå bättre än något annat - utan det är detta kan jag. Jag har inga siffror från tex Holstein, som hade sitt samma helg. Olderburg och Trakehner är minst lika farmgångsrika, jag syftade till OS-teltagare - vilket jag har för mig att Hannover hade flest. Just detta inbörde mellan förbunden har jag noll koll på - jag ville göra en jämförelse på mängden hästar Sverige/Tyskland. När jag såg siffrorna så blev jag helt enkelt lite fundersam.

I Eylers nya bok "Oldenburg Horse Diary" så skriver de om hur "rasen" uppbyggds av olika grundlinjer utifrån - och då framställs hanoveraneraveln som något de plockat mycket ifrån. "Hannoveranian stallions such as Grundstein I and II, Akzent, Donnerwetter, Grannus, Argentinus are among these". Jag tycker det är väldigt rörigt vilken hingst som hör till vilket förbund. Avkommorna finns ju i alla förbunden... Så det var liksom inte detta jag ville diskutera - jag är helt enkelt dåligt insatt i andra förbund. :)

Och det "vi" jag syftade till har ingen svensk koppling över huvudtaget, utan är en tysk hingststation som jag jobbat/jobbar på. Jag har varit nere nu två veckor och fick således äran att bevittna detta "spektakel" med egna ögon. Detta gav mig lite att fundera på - vilket jag ventilerade här. (De flesta stammisar här och på senior vet att jag har koppling till denna station och därför skrev jag det inte. Dumt av mig att förutsätta att alla vet det... Bara blev så.)

Det jag hakade upp mig mest på var summan 800 hingstar till rådgivande - bara i Hannover. Vet du hur många förbunden är och hur många som visas sammanlagt vore det jätteintressant!

/C
 
Lååångt inlägg

Ok, var det du som var förtjust i Falsterbo?
Det enda jag "hakade upp mig" på i ditt första inlägg var "varför tyskarna är ledande inom aveln - och framförallt då Hannoveranerförbundet" i övrigt håller jag fullständigt med dig. Anledningen till att jag gjorde det är att de är så mäktiga och trots det försöker ta åt sig äran för det mesta, men visst - sett till OS-hästar var de bäst. Om några år kan situationen vara en annan.

Vi borde omöjligen kunna spela i ens i samma division som tyskarna som har så ofantligt många fler hästar i avel än vad vi har i Sverige. Har för mig att bara Holstein har ungefär motsvarande antal hästar som ASVH. Jag har sett siffror på hur många registrerade hästar varje avelsförbund (av de större i Tyskland) har men kommer inte ihåg dem på rak arm. Återkommer om det. Om man ser till de största förbundens antal visade hingstar vid premiering (alltså de som redan valts ut vid förbesiktning) i år – och gissar hur många som kommer till Oldenburg – rör det sig om runt 380 hingstar!

Om vi ska komma upp i samma division som de måste vi avsevärt förbättra den inhemska aveln och det med omedelbar verkan. En sak som jag förespråkar är att inte automatiskt B-premiera ston med föl vid sidan. Utifrån stoets egna egenskaper och hur fölet vid sidan ser ut bör ett sto även kunna C-premieras med betydelsen att visst, ägaren kan fortsätta avla på den om han eller hon vill men det är inget sto som ASVH gärna ser i avel. En köpare av framtida avkommor ska därmed också få lite vägledning om det är något de vill lägga pengarna på om mamman är C-premierad. På så vis får ägare till goda avelsston fördel vid försäljning och detta skulle sannolikt leda till att vi i större utsträckning skulle få bort de här "gulliga älsklingshästarna" ur aveln som ägarna betäcker när stoet inte är fräscht eller de själva inte kan eller vill rida.

Ett annat sätt som skulle leda till snabbare avelsframsteg är att en grupp domare (samma personer) reser runt landet tioll platser dit föl efter nygodkända hingstar kallas för att visas upp så att dessa domare lkan bedöma hur hingsten förärver sig och sedan kan lämna ut en beskrivning av detta till stoägarna som då bättre vet vad som passar just deras sto.

Observera att nu resonerar jag utesutande ur ett dressyravelsperspektiv.
 
Sv: Lååångt inlägg

GiG skrev:
På så vis får ägare till goda avelsston fördel vid försäljning och detta skulle sannolikt leda till att vi i större utsträckning skulle få bort de här "gulliga älsklingshästarna" ur aveln som ägarna betäcker när stoet inte är fräscht eller de själva inte kan eller vill rida.

hmm känner mig träffad.. för hon är verkligen min "gulliga älsklingshäst.." och extriört har hon mkt som saknas... :angel:
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Gick inte din häst svår dressyr? Ston med egna meriter kan givetvis vara önskvärda trots en mindre ändamålsenlig exteriör!
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Jo, iofs. Men med tanke på det kvalitétstänk och utbud som de har i bla Tyskland så skulle nog aldrig "mitt" sto aldrig vara aktuell där skulle jag tro. Men å andra sidan är avkomman bara för mig, men varför inte försöka få en så bra som möjligt när man ändå håller på!!?

Sen så kanske hon får en toppavkomma :angel: man vet aldrig... haha dream on.... :banana:
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Oj, vilka priser!
Vad kostar det sen att betäcka sitt sto med en sån hingst? Måste väl till rätt höga avgifter för språng om det ska bli lönsamt?
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

På dessa ställen kollade de på över 800 hingstar. Åtta hundra stycken! Alla födda 2002. Av dessa togs drygt 100 ut till själva testet och där godkändes ca 70 st. Dessa måste i vår göra 30-dagarstest/70-dagarstest osv... Hur många svenska hingstar visas varje år för ridgivande?

Jag flinade lite när jag läste ovanstående.Kanske denna text kan få svenska folket att fatta att ALLA hingstar är inte monster utan att en del faktiskt går att behålla som hingstar!

Ska man jämföra halvblodsfolket i Sverige bara jämfört med travfolket tex så är det ju en enorm skillnad på hur många som behåller hingstar.Den där hingsträdslan hos folk som sysslar med halvblod ligger kvar sedan gammalt - varför vet jag ej!?!

Som jag ser det så är det till 99% samma hingsthållare som återkommer med hingstämnen etc för de vet hur det hela går till och är väl insatta i detta.

Problemet är att det finns nog en väldigt stor mängd av de bästa hingstarna som egentligen slutar som valackar...bara för att det råkar vara bekvämast så och att okunskapen om att ta fram hingst är alldeles för stor.

Jag tycker det är synd att inte fler svenskfödda hingstar kommer fram till rådgivning, för med tanke på den ökade importen och seminimporten så blir ju våra föl i Sverige allt bättre.´

Jag kan tänka som så ibland när man ser svenskfödda hingstföl med härstamning som faller en i smaken att DEN skulle man velat se till bruksprovet, men jag kan slå vad om att 99% av DE fölen aldrig kommer dit....för folk bryr sej inte ens om att leva på hoppet om att "kanske den är god nog"...inte så som travfolket lever på hoppet om att just deras hingst ska bli en framtida avelshingst.MYCKET SYND!

ATTITYDEN måste ändras hos folk - hingstarna ÄR inga MONSTER i allmänhet.
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Absolut! Behåll hingstar som tillsynes kan vara ämnen och med bra stammar till rådgivande bedömning.

Fö är jag för kastrering (för hästens bästa) så hästen kan stallas upp var som helst och få gå med hagkamrater.
 
Sv: Tyska hingstar - lite siffror och allmänt svammel...

Ja man ska ju inte spara på allt...men har man en mkt bra stam så borde de tänka till mer än en gång innan kulorna ryker! ;)
 

Liknande trådar

Avel Från ridsports hemsida: "Sedan början av hösten har 6-åriga Caressini L 1105 (e Cassini I) stått på Warendorf i Tyskland och tävlas i...
2
Svar
39
· Visningar
7 312
Senast: Teampiki
·
Avel Så här bland alla bruksprovstrådar! :) Här ligger bilder från visningen: http://www.kikibeelitz.de/fotos/hengste/meyer_hvf_2006/...
2
Svar
24
· Visningar
2 980
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp