Köpa utdömd spatthäst?

En häst på stallet fick diagnosen spatt (efter röntgen givetvis) för två år sedan. Han hade väldigt ont och det de gjorde med honom var:
Han fick stå på boxvila i tre veckor och äta plegisil (lugnande) i maten, så han inte skulle fara runt (han var dessutom nykastrerad och hade ett rätt så hett temperament). Efter de tre veckorna fick han bara pyttelite pleg och stå två timmar om dagen i en mycket liten sjukpaddock och så ökades tiden succesivt och pleget togs bort.

Sex veckor efter diagnosen var han ohalt när han rörde sig och ägaren fick börja leda honom två gånger 15 min/dag. sedan lades skritt från ryggen in. Han var fortfarande ohalt efter åtta veckor så då fick hon ett träningsprogram att rida fyra gånger i veckan: tio min skritt, fem minuter trav, tio min skritt. Ingen tölt (kul med en grisepassande pålle och en ägare som inte är jättekäck på att upptäcka vad som är trav och vad som inte är det...).
Trav -och skrittpassen ökades i intervaller och 3 månader efter diagnosen fick han börja ridas i tölt och galopp åxå. Han var fortfarande ohalt i longering och under ryttare (böjprov gjordes ej - då han alltid kommer att reagera på det, säger veterinären). Veterinären rekommenderar att han skall hållas igång, för att hållas så mjuk som möjligt i haslederna. Han är röntgad igen och har diagnosen utläkt spatt på samtliga tre glidleder på båda bak. Han är stel i bakbenen, men fungerar som promenadhäst utan problem. Att han förmodligen går sönder i förtid, för att han grisepassar runt med matte är ju en annan (lite sorglig) historia.

Överlag har de hästar med utläkt spatt vi haft på stallet funkat bäst så länge de hålls igång utan press (men dock så mycket att de inte går jättemycket på bogen). De är stela och har svårt att gå ren galopp ett helt varv (det blir lätt kors i hörnen).
Men långt ifrån alla hästars spatt läker ut och det är allt för många som vi har fått/fått se ta(s) bort pga smärta!

Mitt råd: köp inte en utdömd häst! Det är att börja på minus!

/Malin
 
Skulle gärna vilja läsa vad som står skrivet själv.
Det är nämligen så att Svenska Connemarasällskapets registrator sagt att det inte var några problem att avla på mitt förra sto med spatt (förutom att hon var i äldsta laget). Om det är förbjudet i lag borde hon ju vetat om det, tycker jag, som har jobbat med avel i hur många år som helst. Har också hört att det inte är fullt utrett än huruvida spatt går i arv eller ej, men att det rekommenderas t.v. att man inte avlar på hästar med spatt
 
Texten visar att hingstar med spatt ej är godkända för avel (vilket jag redan visste) men övriga påståenden folk här lagt fram om spatt är fortfarande inte redovisade med källor.
T.ex. att spatt är bevisat ärftligt, och att det finns lag på att man inte får avla på häst med spatt, det är vad jag skulle vilja ha bevis för.
 
tycker jag, som har jobbat med avel i hur många år som helst.
Med tanke på att du bara år 20 år, så kan du inte ha gjort det. Född 1983 ger inte så mycket tid i livet.

Jag har avlat i 15 år. Jag kan se vad jag gjorde fel 2 generationer tillbaka i min avel.

Det står inte så tydligt.

Det står i Jordbruksverkets Djurskyddsregler att, avel som kan orsaka lidande för djuren, är förbjuden. Detta har definierats som att man inte får avla på sjuka djur. Och sedan så har man definierat "sjuka djur" efter defeklistan.

Jag har försök att få fram dessa påståenden på Webben. Men då jag sitter med modem, går det trögt.

Så du får leta själv på www.sjv.se Jordbruksverket.
Där så skall dessa regler stå någonstans.
Jag har hittat dem tidigare.

Och www.asvh.se Hästavelsförbundet.
Där defektlistan skall finnas.
 
hmm.. bara en liten kommentar... jag tror att hon menade att registratorn jobbat med avel i många år... så tolkade jag det iaf :crazy:

Min kompis har köpt en häst med "utläkt spatt", det innebär (enl. vet) att glidlederna helt har växt ihop och hästen är ohalt vid böjprov. Han är kanske lite stelare än andra i bakbenen, men ohalt, pigg och glad!

Jag tycker nog att en sådan "spatthäst" kan man ge en chans, men om den är "utdömd" så låter det inte som om den är ohalt precis...
Det går att försäkra en spatthäst, man får bara en begränsning så att försäkringen inte täcker sånt som kan ha med spatten att göra :)
 
Om hästen blir utdömd, är det nog så stt gamla ägaren kvitterar ut försäkringspengar, då kan hästen inte försäkras i liv igen. En viss vetrinärvård kan man säkert få, och då med reservationer på aktuellt ställe.
 
Vad jag absolut inte förstår är hur säljaren kan sälja en utdömd spatthäst?? Den är ju utdömd och borde givetvis få somna in. Var finns moral och etik hos denna människa?
 
Jag är fortfarande intresserad av vad ni tycker jag ska betala för hästen. Vad är rimligt? Någon nämnde slaktvärdet, men hur mycket/litet är det egentligen? 5000 kr? Om försäkringen blir begränsad så vill jag ju ha pengar kvar till veterinärvård. Det låter ju på era svar som att det är stor risk att hon får ont av spatten (eller har kanske hela tiden) och behöver mediciner...
Svårt det här :(, jag är ju kär i det här vackra fuxstoet!!! :love:

Här kommer sjukdomshistorien, det lilla jag känner till:
”Ägaren köpte henne vintern 2000 när hon var 6 år (import från Island, haft ett föl) och red henne i två år. Sedan fick de problem och det visade sig så småningom att hon hade ont (när de hade börjat kräva mer av hästen). Veterinären gav diagnosen kotledsinflammation. Hästen blev frisk och reds drygt ett år till. Skulle sen säljas men vid spattröntgen konstaterades spatt (på höger framben), minsta graden.”

Detta är vad mannen som äger henne har berättat, samt att hon blev utdömd pga. spatten. Ska åka dit imorgon igen och titta på henne och fråga mer. Kom gärna med tips på vad jag ska fråga efter!

/Caramelle
 
är hästen triangel-märkt? Är det utdömd, tror jag inte att det går att försäkra den, tyvärr. Ev. viss vet.vård.
Jag skulle betala max 5000 för en utdömd häst.

Att köpa en häst, som du eventellt måste ta bort om nått år/ inte kan använda, det tär på plånboken och själen! Man fäster sig så väldigt mycket vid djuren!!!

Konsultera din plånbok och ditt hjärta noggrant innan du bestämmer dej!

/Malin
 
vid spattröntgen konstaterades spatt (på höger framben), minsta graden.
Där måste vara något missförstånd. Spatt är ett lidande i hasens glidleder, och kan därför bara förekomma på BAKBEN.

Kan det vara pålagringar på höger framben?

Ta reda på mera?
Det går inte att sätta ett annat pris än Gratis, på det du har berättat.
 
Spatt på ett framben??? Nja det går ej ihopa antingen försöker säljaren kollra bort dig eller så vet jag ej vad som hänt...

Är hästen utdömd så är det ju ett bevis på att hästen har ont så var är säljaren och en ev. köpares moral och etik? Brukar ju faktiskt vara att en utdömning beror på att hästen lider av det, finns hästar som ej blivit utdömda pga spatt men de kanske då ej har haft ont eller ej haft så mycket, jag vet ej.

Visst ägaren har kanske gjort en participiell utdömning (triangelmärkning) då har de fått beroende på försäkringsbolaget men jag vet att agria betalt ut allt utom 7000 kronor så då är ju detta hästens värde..
En hel utdömning??? Ja då vet jag ej, slaktvärdet brukar ligga på 1500 kronor ca...


Jenny
 
Instämmer med Inte_Ung ang "gratis". Något slaktvärde finns med största sannolikhet inte på denna häst, då den säkerligen är behandlad med diverse medikamenter. Istället kommer det att kosta en del pengar den dagen hästen skall avlivas då man inte kan ta tillvara köttet.

Det verkar ju vara lite konstiga uppgifter vad hästen egentligen lider av, så jag upprepar vad jag skrev tidigare - prata med behandlande veterinär.
 
Ja och det man vet om spatt, är att den ofta blir liksidig vilken gör att chansen är stor för spatt på andra bakbenet.
Jag tycker nog själva att GRATIS eller avlivning, risken är när man tar sig an en häst som du vill göra. Att man inte ser (vill se) och och när hästen har ont och plågas därav.
 
jag uttryckte mig lite fel, vilket jag är mkt medveten om. Jag hänvisade egentligen till SCS' registrator, som har hållit på med avel åtminstone sedan den första connemaran kom till Sverige. Och jag har varit på jordbruksverkets hemsida, och inte hittat, så var vänlig ta fram adressen till dokumentet om du vill att jag ska läsa.
 
Jag skiter faktiskt i om du läser dokumentet eller ej.
Det är ju upp till dig och inte mig att se till att kunna och följa de lagar som finns runt det som du håller på med.
Jag ser till att JAG följer lagen och du får se till att DU följer lagen. Vad jag här gör är att upplysa dig om att den finns. Resten är upp till dig.

Jag varken orkar eller har tid att ägna mig åt att skaffa fram "bevis". Jag har läst det tidigare, men det var på ASVH:s hemsida och den är ombyggd nu. Jag hittar det inte längre på en gång så där.

Så du får väl ringa till ASVH och SJV och fråga.
 
Tråkig ton du har. Jag bad bara om källor. Tänker ta reda på detta genom egna kontakter som är lite mer tillmötesgående.
End of discussion
 
Jag tittade runt lite på Jordbruksverkets hemsida, men hittade inte dokumentet i fråga (deras sökfunktion fungerade inte...). Det enda jag hittade var djurskyddslagen, där det står att det är förbjudet att bedriva avel som leder till lidande för djuren (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen). Samma sak står i djurskyddsförordningen, då med tillägget att jordbruksverket har rätt att meddela ytterligare föreskrifter.

Jag har dock sett utdrag ur defektlistan här på Buke - tror att det var i den där tråden om en person som avstängts från SIF.

Sedan är det säkert så att man kan hitta "kryphål" vad gäller att avla på spatthäst. I defektlistan står, om jag inte minns fel, att en GAMMAL hingst kan fortsätta användas i avel om den fått spatt (gammal definieras inte). Och eftersom det inte krävs röntgen för att få använda en hingst (och ännu mindre för ston...) är det ju i praktiken fritt fram att göra som man vill ändå.

Jag tycker dock att det var viktigt att göra påpekandet om att det inte är tillåtet med avel på djur med ärftliga defekter. Det sista vi vill är väl att skapa fler spatthästar, eller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp