Köpa utdömd spatthäst?

Om du är kär i den här vackra hästen så skall du göra vad som är bäst för hästen - inte tänka egoistiskt. Är den utdömd så är den utdömd. Då betyder det som alla andra skrivit att den har ONT och inte är brukbar varesig för avel eller för ridning. För övrigt så sitter spatt i bakbenen vad jag vet - inte i frambenen. Jag skulle inte betala en krona för en sån häst. Den skall inte behöva lida.
 
Det behöver inte vara så att man känner till alla regler bara för att man hållit på med avel sen Uppsala brann. Och det är ju mycket tråkigt när de som verkligen borde känna till saker och ting inte gör det.
 
Jag har bestämt mig för att inte köpa hästen! TACK för alla råd, tips, fakta mm. Tänk vad mkt jag lärt mig genom den här tråden!!! :bow: :bow: :bow:
Nu har det dykt upp flera andra spekulanter, (säger säljaren i alla fall,) så jag vet ju inte hur det går för hästen... Hoppas att det inte blir nån okunnig eller oseriös människa som köper henne...:cry:
/C
 
Ska spara till mitt DRÖMSTO i några år (hmmm?) nu, och utbilda mig under tiden - lära mig rida gångarterna, sätta mig in i allt jag bara kan hitta om isisar!!! Kommer väl att hänga på det här forumet och läsa alla era inlägg oxå. :)
SEN börjar livet med min isis-kompis!!!!! Känns spännande att fundera lite kring henne - var hon kan finnas just nu, vem det nu blir? :love: :love: :love: Kanske någon av er känner henne just nu, vem vet?
/C
 
LÅter vettigt tycker jag!!

Håller en tumme för att du hittar din drömhäst när den dagen kommer!! :D
 
Vill inte på något sätt råda någon att köpa en utdömd häst men tyvärr har jag sett många exempel på hästar som blivit utdömda för spatt på ett tidigt stadium och sedan fungerat fläckfritt som ridhästar. Mitt förtroende för en del veterinärers (och hästägares) omdöme är inte tveklöst.
 
För min del räcket det att se mitt sto lida....Att se i hennes ögon, den där blicken. Den lär jag inte glömma o den blicken känner jag igen med en gång numera.

Det finns säkert hästar som blir ridbara igen, behandlas o jag vet inte vad. Men man MÅSTE ta hänsyn till hur varje häst har det och vilka förutsättningar som finns bakom varje beslut.

Har en häst blivit utdömd BRUKAR det finnas bra skäl till det.

Lena
 
Jag menar naturligtvis inte att man ska låta sitt djur lida. Och jag tror att utdömning i de absolut flesta fall sker på goda grunder. Det här var bara en avstickare från orginalinlägget som härstammar från ett antal fall i min närhet där hästar blivit utdömda trots att de varit synbart ohalta, pigga och fräscha (jag kan på rak arm ta upp fem fall). I vissa fall går det uppenbarligen lite för lätt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp