Köpa utdömd spatthäst?

C

caramelle

Hej! Jag är ny på forumet och behöver era erfarna och kloka råd. Funderar på att köpa ett islandssto (-94) som är utdömd pga spatt. Ja, jag köper henne i så fall för att hon just är BILLIG. (Skulle helst av allt vilja köpa ett friskt fint drömsto, men har inte pengarna...)
Hur mycket är rimligt att betala för ovanstående sto? Vad är viktigt att tänka på? Vad har ni för erfarenhet av spatthästar? Går det att rida och hur länge? (Är beredd att ge henne lååååång vila innan, i 2-3 år eller mer om det behövs!) Kan man försäkra en utdömd häst? Avel? Har ni några bra spattlänkar att hänvisa till?
Kan det vara bra att träna hästen försiktigt i Akademisk Ridkonst (mkt mjukgörande markarbete) efter den låååånga vilan? Hoppas någon har tid att svara!
:confused:
/Caramelle
 
Varför inte vänta 2-3 år och spara penger till ditt dröm sto istället?
:smirk:Är det inte så att om en häst blir utdömd så är det väl för att det inte kommer att läka och för att det är skonsamaste för hästen. eller har jag fått allt om bakfoten? :confused:
 
Jo, det är ju alternativet, att vänta och spara. Eller att köpa ett föl nu. Men jag är som lite förtjust i den här hästen...
/Caramelle :love:
 
Det finns inga som helst garantier för att det någonsin kommer att gå att rida på en spatthäst, eller att hästen ens kommer att kunna gå och skrota i en hage utan att konstant ha ont...

Visst, ibland låter man en häst bli utdömd av ekonomiska skäl, men det huvudsakliga skälet till en utdömning skall ju vara att hästen aldrig kommer att bli bra igen, och att den därför bör få sluta sina dagar...

Beträffande avel, är det faktiskt förbjudet att avla på hästar med spatt (eller eksem). Spatt finns nämligen med på jordbruksverkets defektlista (liksom eksem), och det är enligt djurskyddslagen förbjudet att avla på djur med denna typ av defekter. Att det sedan finns folk som gör det ändå är beklagligt, men inget man skall ta efter, tycker jag.

Jag tycker absolut inte du skall köpa hästen. Du säger att du kan låta den vila i 2-3 år. Varför inte spara de pengar du under denna tid skulle lägga ut på stallhyra och foder, och kunna köpa drömhästen (eller åtminstone en frisk häst) om 2-3 år istället!?!

Enligt min mening är en utdömd spatthäst inte värd mer än slaktvärdet.
 
Förbjudet att avla på hästar med spatt? Aldrig hört talas om! Gäller det bara islandshästar då eller?
 
Tack för ditt svar! Det låter ju inte kul att det inte finns några garantier för att det går att rida henne... :( Men har du nån aning om hur stor chans procentuellt det är? Att hon inte ens kan gå i en hage och "skrota" (som du utryckte det) UTAN ATT HA ONT låter rent hemskt... :cry:
OK. Vad är då slaktvärdet? (Ifall jag trots allt vill köpa henne och ge henne en chans.)
Hittade en intressant tråd av Djurjouren om en spatthäst hon ridit frisk och den ger ett visst hopp, om nu spatten inte är gammal - om det typ bara är förstadiet. Fast den här aktuella hästen är ju utdömd...
 
Glömde nämna att jag har eget stall på gården och gratis foder från brorsan som är bonde. Så såna omkostnader har jag ändå inte.
/Caramelle
 
Att hästen är utdömd är ju, som tidigare sagts, pga den inte kommer kunna användas och inte ska behöva lida. Risken finns att hästen kommer ha ont och svårt att röra sig, och du bör inte köpa hästen i tron att spatten försvinner tack vare vila, så att du sedan kan använda hästen.

Visst kan spatt i vissa fall "läka ut" så att man kan rida hästen lätt, men om hästen redan är utdömd bedöms denna chans som liten/obefintlig.

Kanske är det kortsiktigt billigt att köpa en billig häst, men tänk dig för. I längden blir det dyrt! Även om du inte kan använda hästen måste du betala all omkostnader för att ha hästen, kanske även smärtstillade injektioner och behandlingar för att den inte ska lida. Satsa på en häst som ger dig glädje, inte bekymmer!

Lycka till. Mvh. Lina
 
Spatt är en kronisk inflammation i hasbensledens glidytor, just detta med att den är kronisk säger ju allt. Den kommer aldrig att läka ut, och prognosen på en sådan häst är varierande.

Min erfarenhet dock är att vet inte dömer ut islandshästen i första taget pga spatt, därför bör man fundera på vad man noterat som gjort denna utdömning.

Hanteringen annars brukar bli vila i en lång period, förmodligen har denna häst haft sin vila. Därefter ser man vad som hänt med inflammationen, är den då fortfarande pågående trots vila är prognosen inte bra. Man vill nämligen se om inflammationen lägger sig efter en tids i vila, gör den inte det betraktas den som agressiv.
 
Det var intressant. Så om hästen haltar trots vila så är prognosen ganska dålig?
Känner ni till några länkar som behandlar spatt hos islandshäst?
 
Är hästen utdämd för spatt så är det inget förstadium så att rida bort det kan du glömma. Givetvis ska du inte köpa en utdömd spatthäst, den är ju utdämd just för att den inte ska ridas mer.
 
Nej aldrig i livet att jag vågat mig på att köpa en utdömd häst med spatt, det borde ju faktiskt vara ett tecken på att hon har ont iaf enligt mig.
Hon är väldigt ung för att ha fått spatt redan, så vet du orsaken kanske du kan skriva det här.
När det gäller avel på spatthästar, så är det ej själva spatten som går vidare utan benställningen för spatt, så aldrig att jag velat avla på spatthäst.
Vila? Ja jag vet en häst som vilade 4 år och som nu har såkallad utläkt spatt enligt ägaren, men sådant fattar ej jag alls. Så fråga mig ej om vad det betyder... Ngn som vet???


Jenny
 
Det finns en rapport i Islandshästtidningen nr 1 2003. Kontakta SIF, www.icelandichorse.se och fråga om du får köpa tidningen. Annars finns den att tillgå på SLU:s huvudbibliotek. Mitt sto blev utdömt pga spatt. hon fick det när hon gick som dräktig. Det blev inte bättre och året efter, när fölet var ett år, togs hon bort. Hon hade mycket ont och svårt att röra sej normalt, svårt att lägga sej ner o än värre komma upp.

Pga detta vill jag INTE rekommendera dej köpa en spatthäst, utgången är svår att veta, även om det finns vissa som påstår hästen kan bli ridbar igen.

Lena
 
Islandshästen nr. 1 2003 är slut hos SIF, jag blev medlem i april (tror jag det var) och då var den redan slut så jag fick den aldrig. :(

/Erica
 
Att köpa en häst billigt som är ohalt men med skuggor på röntgen skulle jag kunna tänka mig. Det har jag redan gjort en gång i tiden. Denne spatthäst tävlade jag t.o.m. på SM några gånger.

Att däremot köpa en redan utdömd spatthäst riskerar istället att bli djurplågeri. För du kan väl inte tro att ägare/förs.bolag inte gjort allt de kunnat för att hästen skall fungera innan försäkringsbolaget gick med på att dömma ut hästen.

Funderar du ändå allvarligt på att köpa hästen - ställ dina frågor till behandlande veterinär och hör vad denne har att säga innan du gör någon affär.
 
Djurjouren - var har din användarbild tagit vägen, ser bara rött kryss.
 
Beträffande avel, är det faktiskt förbjudet att avla på hästar med spatt (eller eksem). Spatt finns nämligen med på jordbruksverkets defektlista (liksom eksem), och det är enligt djurskyddslagen förbjudet att avla på djur med denna typ av defekter. Att det sedan finns folk som gör det ändå är beklagligt, men inget man skall ta efter, tycker jag.


Jordbruksverkets defektlista och djurskyddslagen gäller naturligtvis alla hästar.
 
Min pålle är i allra högsta grad ridbar efter en kur Quadrisol en månad skritt sen mycket trav tills han klarade av att tölta igen. Nu går han bättre än nånsin. Ingen vila enligt min vet, bara att rida på. Han hade rätt fast det trodde jag inte då.
 
Min pålle är i allra högsta grad ridbar efter en kur Quadrisol en månad skritt sen mycket trav tills han klarade av att tölta igen. Nu går han bättre än nånsin. Ingen vila enligt min vet, bara att rida på. Han hade rätt fast det trodde jag inte då.

Ja som sagt resultet är varierande, mycket beroende på hur kraftig spatt man talar om. Nu skulle jag inte vara helt säker i dina kläder, spatten börjar oftast på första nivån och den är ju som sagt kronisk. Detta innebär att den mycket väl kan slå till på nästa nivå när man som minst anar det, när spatten håller sig till nivå ett första delen av glidleden anses den som lindrig.

Det är många hästar som har, och jag vågar tom påstå att det går runt sådana hästar som inte ens ägaren märkt att det uppstått.

Blir en pålle utdömd pga spatt, är det nog med stor sannolikhet så att spatten har gått upp på en högre nivå samt att inflammationen inte tenderar till att ge med sig.
För att veta säkert i trådskrivarens fall måste man nog fråga vetrinären, min gissning är dock att den är värre än normalt.
 
Generellt för spatthästar har jag läst att ungefär 50% blir användbara i någon form sedan inflammationen gjort att hasens glidleder vuxit ihop så mycket att hästen inte längre har ont (vilket dock inte betyder att spatten är borta). Man kan öka chansen något (men inte mycket) med operation.

Beträffande hästen du funderar på att köpa, så skulle jag anse att chansen till användbarhet är betydligt mindre än 50%, eftersom veterinär och försäkringsbolag redan gjort bedömningen att hästen tillhör de 50% som aldrig blir användbara!

I vårt stall har tre hästar dömts ut p.g.a. spatt. Alla tre fick sluta sina dagar, eftersom de hade påtagligt ont bara av att gå omkring i hagen. En av dessa var för övrigt opererad, men det hjälpte alltså inte på honom.

Och jodå, det är faktiskt förbjudet att avla på spatthästar (om de inte fått spatt vid väldigt hög ålder, då anses det acceptabelt att fortsätta avla), fortfarande enligt djurskyddslagen i kombination med jordbruksverkets defektlista. Det är dock knappast någon som blivit fälld för djurplågeri p.g.a. detta...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp