Bukefalos 28 år!

Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

F

Fitness

Jag har bestämt mig för att köpa en Cavaljer King Charles spaniel valp i sommar!
Jag har aldrig haft en valp förut (däremot vuxna hundar) så jag vill ha alla tips jag kan få om vad jag ska tänka på! Gärna tips på bra böcker eller hemsidor också!

*Hur får jag valpen att bli rumsren? Ska jag ta ut den så fort den gör ifrån sig inne? Ska jag säga åt den när den gör det så att den förstår att det är fel?

*När ska man börja med lydnadsträning? Hur och vad är bäst att börja med?

*Hur uppfostrar jag den på bästa sätt så den bliur lydig, kan gå lös - kommer när jag ropar, hur tränar jag bäst in det??

*När kan jag börja träna den att vara ensam hemma? Hur lång tid efter att jag fått den och hur långa stunder ska jag börja med att lämna den?
Jag vill att den ska klara av att va ensam hemma några timmar men den kommer dock bara behöva vara ensam 1-2 dagar i veckan i 4-5 timmar.

Tacksam för svar och tips!
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Jag gjorde såhär på min nuvarande hund.. Pappas hund fick tränas totalt annorlunda - beror lite på individen:)

*Hur får jag valpen att bli rumsren? Ska jag ta ut den så fort den gör ifrån sig inne? Ska jag säga åt den när den gör det så att den förstår att det är fel?
Gå ut med valpen så fort den har ätit, sovit eller busat. Beröm när h*n gör sina behov ute, men banna den aldrig inomhus. Utan lyft sonika upp h*n och ta ut honom om det skulle ske en olycka inne:)

*När ska man börja med lydnadsträning? Hur och vad är bäst att börja med?
Vi började med träningen lite smått när vi kände att vår valp började göra sig hemmastadd. Började allra först med kontaktövningar (dvs valpen söker ögonkontakt med dig), sedan inkallning, sitt och stanna. Gick sedan en valpkurs där vi övade ännu mer på framför allt inkallning (men även fot, sitta vid sidan vid hälsning osv)..

*Hur uppfostrar jag den på bästa sätt så den bliur lydig, kan gå lös - kommer när jag ropar, hur tränar jag bäst in det??
Hur man ska uppfostra beror lite på hunden. Vi fick vara rätt tuffa mot vår valp i början, medan jag fick vara väldigt försiktig när jag tränade pappas hund.. Så jag personligen tycker det är svårt att säga det när man inte riktigt vet hur valpen är som individ..
Jag skulle tipsa om att gå en valpkurs. Vi fick en massa tips (och papper) med övningar osv att göra..

*När kan jag börja träna den att vara ensam hemma? Hur lång tid efter att jag fått den och hur långa stunder ska jag börja med att lämna den?
Vi började inte ensamhetsträna vår hund förrän han var runt 6 månader. Började då med att t.ex. gå och slänga sopor dvs. kortare rundor för att sedan utöka tiden allteftersom. Nu är han 15 månader och har inga problem alls med att vara ensam hemma ett par timmar:) Han har som längst varit själv 6h utan problem, är dock sällan han är själv mer än 3-4h/dygn:)

Lycka till med valpen!:)
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Tack för svaren!
tror du det går att börja ensamhets-träna tidigare??
Hur fort brukar dom bli rumsrena ¨?
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Vi har haft vår valp nu i ca en månad, och han är i princip rumsren redan! Det gäller som sagt bara att passa honom direkt när han ätit, busat eller sovit.

Lexus gjorde sig hemmastadd på en gång när han kom, så vi började faktiskt lämna honom korta stunder (gå ut med sopor etc) efter redan en vecka tror jag. Han gnydde lite, men inte mer. Sen ökade vi på det successivt, och nu klarar han galant att vara ensam ett par timmar utan att det ens händer en olycka inomhus! Så visst går det att börja lämna dem tidigare. Man får dock se lite hur "säker" hunden känner sig i det nya hemmet, innan man börjar. Hade inte vår varit så säker så hade vi fått vänta helt enkelt.

Vi ska gå en valpkurs nu i april, och det ser vi alla fram emot. Man kan säkert lära en hund de grundläggande kommandona som sitt, ligg, stanna etc själv, men jag/vi går valpkurs nu mycket pga den sociala biten, att hunden lär sig att umgås med andra hundar. Sen är det aldrig fel att få hjälp av någon som är riktigt duktig om det tillstöter problem.
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Våra valpar började vi också ensamhetsträna efter en vecka! Var aldrig några problem, vi behövde aldrig göra något stort av det men det berodde kanske på att vi hade två, jag vet inte. :)
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Tack för svaren!
tror du det går att börja ensamhets-träna tidigare??
Hur fort brukar dom bli rumsrena ¨?

När du/ni känner att valpen är trygg hemma hos dig/er kan man börja lite försiktigt. Men tänk på att en valp behöver gå ut ofta så var enbart borta korta, korta stunder tills ni märker att hunden klarar att hålla sig längre. Passa även på att öva på detta när valpen är trött så blir det enklare:) Anledningen till varför vi började så sent var att jag alltid var hemma, pluggade på distans så satt mycket vid min dator och skrev :) Annars hade vi nog börja ensamhetsträna honom tidigare

Min blev rumsren sen, tror han var runt 5-6 månader. Han bajsade dock aldrig inne, utan det blev endast kissolyckor..
Min pappas collie kissade bara inne en enda gång, så det är väldigt individuellt tror jag (sen beror det ju även på hur pass uppmärksam man själv är):)
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Jag har bestämt mig för att köpa en Cavalier King Charles spaniel valp i sommar!
Jag har aldrig haft en valp förut (däremot vuxna hundar) så jag vill ha alla tips jag kan få om vad jag ska tänka på! Gärna tips på bra böcker eller hemsidor också!

*Hur får jag valpen att bli rumsren? Ska jag ta ut den så fort den gör ifrån sig inne? Nej, du tar ut valpen innan. Ska jag säga åt den när den gör det så att den förstår att det är fel? Nej.

*När ska man börja med lydnadsträning? Hur och vad är bäst att börja med? Börja med regler i vardagen från början. Ang. ren lydnadsträning finns det olika åsikter, vi brukar vänta ett tag.

*Hur uppfostrar jag den på bästa sätt så den bliur lydig, kan gå lös - kommer när jag ropar, hur tränar jag bäst in det?? Ta hjälp av instruktör. Tex din lokala brukshundklubb eller annan som anordnar kurser.

*När kan jag börja träna den att vara ensam hemma? Hur lång tid efter att jag fått den och hur långa stunder ska jag börja med att lämna den? Vi väntar länge innan valpen behöver vara ensam, börja med korta stunder. Ca 5 min.
Jag vill att den ska klara av att va ensam hemma några timmar men den kommer dock bara behöva vara ensam 1-2 dagar i veckan i 4-5 timmar.

Tacksam för svar och tips!

Valpar blir rumsrena olika fort. Min åsikt är att valpen är rumsren när den insett att kissar och bajsar gör man ute. Det kan vara långt innan valpen är fysiskt kapabel att hålla sig.
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Var hittar man valpkurser?

Hur gammal bör valpen högst vara för att det ska vara någon mening att gå valpkurs?? I vilken ålder är det lämpligast att lära in för att få en så lydig hund som möjligt??
 
Sv: Köpa valp!? *invänjning *lydnadsträning *vara ensam hemma-träning mm

Där jag gick valpkurs (privat tränare) så var valpen tvungen att vara +12v (fått sin vaccinering m a o). Valpkursen var för 12v-6mån, över 6mån fick man gå vardagslydnad nivå 1 osv.

Jag tror absolut att det inte finns någon övre gräns för att få en hund lydig. Rätt träning ger en lydig hund oavsett ålder:)


För övrigt håller jag med ovanstående om att ta kontakt med din lokala brukshundsklubb.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 188
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp