Köpa varmblodig travare

Sv: Köpa varmblodig travare

Valack är att föredra tycka jag, man släppa brunst problem.
Hitta en som är båda rid och körd. Många av dom har haft rid träning.
Att tanke på....Många är stor till växt 165 - 170+.
Som vid alla häst köp veterinär besiktning, helst en med Trav häst erfarenhet (trav hästar kan takta vid upp trav och det kan se ut att dom är halta, man måste kunna se skillnad).

Economisk:
Är en av dom biligaste hästen att äger, bra hö och lite havre.
Fungera finn på lös drift utan att tacka när dom har val anpasset sig.
Lätt lärd, och är till stor glädja för många skog, hopp/dressage rytter.
Har min för trail och hjälpa grannen med sina ko. Många har dom i Western.

Mycket häst för pengar ;)

www.youtube.com/watch?v=GNwnEQHmmoY
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varmblodig travare

Tar du en som tävlat och hållt för tävling men ej varit tillräckligt bra, får du en häst som håller det mesta man kan tänka sig som ridhäst, van vid allt och tålig.

Vad som kan vara bra att tänka på är att de bra ofta har passinslag och det kan även ge tölt, så det är ingen nackdel om du är van att rida islandshästar, du kan gärna ta hjälp av en islandhäst instruktör om du kör fast.

Det finns många travtränare som rider sina hästar så ta gärna en därifrån. JAg känner en som är mycket duktig att rida så vill du ha tips skicka PM ;)
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Vill väl mest hålla med när det gäller hovarna. Men det finns blodlinjer med lite sämre hovar också. Men sen finns det andra faktorer med som träningsunderlag, foder, vad för hagar hästen stått i mm. Fick hjälp med att sko en fd. travare som jag red en del för ett par år sedan. Det roliga var att den hovslagaren hade följt hästen en del under karriären och hade dåliga erfarenheter av hästens hovar. Men när han kom och skulle sko den vid de tillfällena jag red hästen så sa han att hästen aldrig haft bättre hovar. Så att en häst har ett rykte om sig att ha dåliga hovar behöver inte betyda något allvarligt.

Roligt med travarna är ju att de tränas mer allround sen några år tilbaka än förr. En del går Montélopp med och det är inte ovanligt att travare galopptränas om det finns bra underlag för det.

Frågan är väl bara vad för häst man vill ha och för hur länge? Tror med det är en bra idé att titta på de hästar som finns tillgängliga för foder. Man behöver inte alltid just köpa en häst för att ha en häst.

Sen kan man ju fråga sig om det vettiga i att köpa en häst för över 50.000 om man ändå mest vill ha den som "skogsmullehäst" och inte skall hoppa 1.20 med den. En ridtravare för 10.000 ger ändå 40.000 kvar i fickan för foder, hovar, veterinärbestyr mm...
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Du kan tydligen inte mycket om Traveren :meh:

Jag har ägt travare i 10 år och har mer erfarenhet av dem därtill.

Fantastiska hästar, men återigen så är det inte vilka hästar som helst om man ska ha dem till ridning och jag tycker det är fel om man bara ska försköna saker och ting, för faktum är att de flesta som köper travare tar sig vatten över huvudet och så blir det pannkaka av alltihop för att man inte haft kunskapen eller kommit till insikt vad som egentligen krävs..

Alla bör lära sig om rasernas förutsättningar + nackdelar också, inte bara fördelar inför köp..Jag ville här dela med mig av realistiska tips och råd/erfarenheter på hur det kan se ut om man funderar på att köpa en travhäst och ha den till ridning.
Faktum kvarstår att de flesta av dem egentligen har mycket emot sig i livet som ridhäst och många gånger även tidigare slarvig hovvård och träning som kan ställa till det senare från travbanan, även om det inte gäller alla individerna.
(Det finns en anledning till att försäkringsbolag har reservationer mot travhästarna)

Det jag motsätter mig mest är att väljer man att köpa travare för att man tror att kostnaden är lägre så har man tänkt fel och det ville jag motivera. Även att det fortfarande är en ganska vanlig attityd ännu tyvärr och så går hästägandet åt fanders för att man fantiserat om ett billigt hästägande..
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varmblodig travare

precis.. man ska inte som 18 åring köpa en travare som första häst... ingen besiktning, ingen hjälp av kunnig. Hästen hade lång kropp, lång rygg, inte ridhästbyggd, dålig hovkvalitet, något svårfödd, känslig hud och päls, klarar inte nederbörd. Suck..

Slutade som sällskapshäst pga gamla skador, en otroligt trevlig häst som jag gillar mycket och lärt mig mycket av, men efter tio år och knappt kunnat använda henne alls. NJa, det är tur man lär av sina misstag och jag hoppas det finns andra som inte är lika naiva som jag var när jag var ung.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Jag skulle verkligen rekommendera den ej tävlingsintresserade att titta på vbl-travare. Jag har haft en själv, och träffat/ridit många genom åren. Det mest genomgående tycker jag är att dom flesta har ett otroligt trevligt lynne, enligt min mening. Dom är otroligt tillgängliga och öppna, lätta att ha o göra med och vänliga. Dom gör verkligen sitt bästa och är mjuka i huvudet.

Dessutom kan man åstadkomma mer än de flesta gör med sina halvblod om man bara har engagemanget. Min travare hade ett stort vilande steg, två rena galopper och älskade att träna på banan - efter några år, från början fick man honom inte ens dit, han hade olika långa bakben och stel som få. Det är mycket mer häst och kapacitet än vad man får betala för. Och framförallt, verkligt trevliga hästar. Enligt min mening.

Köp en häst som inte slutar pga skada. Det finns ett oral travare som bara inte håller måttet som travhäst utan att för den sakens skull ha några skador bakom sig. Köp en som är relativt ung om den inte är inriden. Köp en som fungerar framför vagn - en travare som inte fungerar framför vagn är inget bra tecken temperamentsmässigt tycker jag, dessutom är det otroligt kul att köra travare och dom är säkra som tusan framför vagnen.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Hej! tänk på att om den kommer från travet kan vissa travare tillomed vara svårare att skola om än att rida in en unghäst då den både kan vara het och otålig och eftersom de är tränade att trava så kan dom också vara svårare i galoppfattningarna.

Men självklart finns det inte bara nackdelar med ridtravare! de kan bli fina dressyr hästar eller hopphästar framöver.

Ett tips som jag gjorde med min ridtravare var att rida ut och trava den en mil unifär kanske någon skritt lite här o där så får den iallafall springa av sig lite.
Egentligen kan det va bra att galoppera innan man börjar hoppa men det funka bra med min travare att hoppa i trav så den landa i galopp sen sakta av och gör en egen galoppfattning. Man kan också trava upp för en backe och ha en framför som galopperar då kan de blir det lättare att den fattar galopp och så saktar man av uppe ibacken och gör en galoppfattning.:)
 
Sv: Köpa varmblodig travare

En till sak travhästar är oftast inte lika viktbärande som andra hästar;)
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Dessutom kan man åstadkomma mer än de flesta gör med sina halvblod om man bara har engagemanget. Min travare hade ett stort vilande steg, två rena galopper och älskade att träna på banan - efter några år, från början fick man honom inte ens dit, han hade olika långa bakben och stel som få. Det är mycket mer häst och kapacitet än vad man får betala för. Och framförallt, verkligt trevliga hästar. Enligt min mening.

Om man bara har engagemanget kan man komma längre med sitt halvblod/ kallblod / ponny/ fullblod än de flesta gör.

Och är man beredd att lägga ned grundlig tid på träning innan man kommer till "vanlig" grundridning så finns det många hästar med mer kapacitet än man betalar för. Har själv inget emot travare utan tycker bara att om man letar en häst efter de premisserna så är det dumt att bara snöa in sig på en ras om det nu inte är något särskilt med den specifika rasen som är svårt att hitta i någon annan ras.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Kl

Jag älskar varmbloden och har man bara kunskap och vilja så är de oftast väldigt trevliga ridhästar där man får mycket häst för pengarna. Huruvida hovar och hull är bra beror ju helt på individ, min egen är svårfödd och en av starthästarna jag ridtränar är lite småtjock även i träning...
Många hästar är ju ridtränade och även galopptränade, vill man kunna variera ridningen med körning så är ju trevaren perfekt :)

http://http://teamkarlsson.blogg.se/2013/june/curre-bilder.html

Ridtränad häst i travträning, riden ca 10 grr på ridbana.

Vill man ha en häst att tävla dressyr på kanske man ska tänka på andra raser som är avlade för ändamålet men som hobby och lättklasshäst är den perfekt och som distanshäst klarar de sig ofta väldigt bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varmblodig travare

Som flera andra varit inne på så är inte inköpspriset det dyra. Vet inte var du bor men i Stockholmsområdet räcker det inte med 50' per år för driftkostnaden, om man står uppstallad. Har svårt att tro att man någonstans klarar sig under 30' för foder, hovslagare, försäkring etc.

Om man vill ha låg kostnad för sitt hästägande skulle jag satsa på en ras som är så billig i drift som möjligt. Dvs lättfödd, som kanske kan gå barfota, är frisk och inte drabbas av skador onödigt lätt (vet att de senare beror på individ, ägare, hur den rids mm mm men vissa raser är mer känsliga än andra). Skulle gissa att någon typ av kallblod eller övervuxen ponnyras skulle passa bra. T ex cob, tinker, nordsvensk, fjording, connemara. De behöver inte vara så dyra i inköp heller (förutom connemara då kanske).

Inte riktigt svar på frågan, men kanske ett acceptabelt sidospår?
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Kl: Jag talar nu bara av egna erfarenheter av mina två varmblodstravare. Ingen av dem är särskilt dyra i drift. Normalfödda stora hästar helt enkelt. Inga dyrare veterinärundersökningar har det blivit heller.

Ingen av dem har någonsin haft "dåliga" hovar. Den ena har en tendens att få dubbelsula på sommaren men har i övrigt inga problem. Min hovslagare säger att travarnas hovar kan anses som "dåliga" under den period de tävlar eftersom de ömsom tävlar barfota, ömsom med ena sortens skor och andra gånger med andra sorters skor. Det blir många skobyten på kort tid det. Efter några månader med vanliga järnskor och normalt skoningsintervall anser hovslagaren att travarnas hovar i de allra flesta fall är av utmärkt kvalitet.

Vad man köper för häst ska bero på vilka ambitioner man har anser jag. Vill man träna och utveckla en häst är varmblodstravaren kanonrolig att jobba med. Vill man däremot tävla mycket och komma högt upp i prislistorna kanske en annan ras är bättre i många fall.

Jag tänker lite annorlunda när jag tittar på annonser på varmblod. Jag ser det inte som någon fördel att hästen aldrig är startad eller varianten "har bara varit ridhäst" eftersom jag gillar travare till stor del för att de är så enormt hanterade från tidig ålder och det är en snäll och lätthanterlig häst jag vill ha. En häst som tidigare är startad (eller i alla fall tränad för trav) och som sedan varit ridhäst i några år ser jag dock inte alls negativt :)

Men som någon annan sade här. Vill du, ts, ha en häst för att senare "byta upp dig" så bör du välja en annan ras. Varmblodstravare är svårsålda!
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Att tanke på....Många är stor till växt 165 - 170+.
Vilka travare har du sett? Jag tycker att den vanligaste storleken är ca 155cm. Och som skrivits i tråden, inte särskilt viktbärande.

Men visst finns de större. Jag har själv en hemma som är ca 165 cm i mkh och kraftig i modellen, mycket trevlig häst som kämpar och försöker och är samarbetsvillig.
Inte den lämpligaste hästen för dressyrtävling men en utmärkt häst som utmaning att träna om till dressyr.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Jag har en ridtravare sedan ett år tillbaka som jag är jättenöjd med. Har ju dock inga tävlingsambitioner eller dylikt utan nöjer mig med att rida och träna på hemmaplan.

Det du bör tänka på är att en travare är en travare i grunden. Den är avlad att springa fort vilket kan ställa till det ibland. Många travare har även tendensen att bredda bakbenen samt springa med huvudet i vädret och med sänkt rygg. Det är så dem är tränade och det som en gång blivit inlärt försvinner aldrig. Hästen kan därför behöva tid när man ska lära om och i början kan en viss förvirring från hästens sida uppstå.

Det med hovarna är som du säger väldigt individuellt. Min häst har fin hovkvalitet och klarar även av att ta sig fram barfota obehindrat och utan att ömma.

De två sista punkterna kan jag dock inte svara på. Men det bör väl vara lederna i benen som får ta stryk vid hård och långvarig träning. Jag har i alla fall turen att ha en frisk häst som inte heller tränats speciellt länge som travhäst, inte ens startad.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 605
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 201
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp