Köpare som inte frågar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch vilken tråkig attityd många har här, vi har köpt och sålt en hel del hästar, har alltid haft kontakt med både de före detta ägarna till ponnyerna som vi köpt och de köpare som vi sålt till. Dottern tycker om sina hästar/ponnyer och vill följa dem på instagram till exempel, därför säljer vi inte till hem där vi inte har möjlighet till det och det har konstigt nog alltid fungerat. Likaväl har det såklart varit en självklarhet att höra av sig till de föredetta ägarna om man undrar något, och de vi sålt hästarna till har även hört av sig till oss.

Ts, det är nog ju bara att tugga i sig och acceptera vilket jag ser att du också gjort, nästa gång får du vara noggrannare. Jag tycker, tack och lov, att det normalt sett är ytterst få köpare som inte vill ha kontakten med den föredetta ägaren om det erbjuds. Självklart en annan sak om man som ägare lägger sig i eller "kräver" att hästen ska skötas och ridas precis som man själv har gjort, då förstår jag att nya ägaren kanske hellre tar hjälp av andra.
ja alltså jag har också kontakt med förra ägaren och vet dessutom att hon vill köpa tillbaka hästen om jag vill sälja. Så inga hard feelings alls. Men det betyder ju inte att jag inte kan lägga ut en fråga i en grupp (där ägaren är med) om hästens beteende osv. Jag fick mycket bra svar från många i den tråden och även en diskussion om arv och miljö. Och fd ägaren var också med och diskuterade men då med infallsvinkeln "så gjorde hon aldrig i mitt stall".
 
Jag tänker att det finns massor av saker man skulle kunna svara på även om hästar kan bete sig annorlunda i nytt stall och med nya människor. Har man haft en häst i 5-10 år tror jag att man ändå känner den bättre än någon som haft den i ett halvår, eller?

Vi har en ponny som får fri fekal vätska på vintrarna... ibland. Inte alltid. Lösningen för honom är att ge honom lite uppblötta lusernpellets varje dag i en period, kanske 0,1-0,2 kg eller så. Då blir han bra i magen ganska snabbt. Fri fekal vätska är ju en sådan sak som verkar ha många olika lösningar beroende på häst, och då kan man också få testa sig fram i flera år innan man träffar rätt - eller så kan man fråga tidigare ägaren och få rätt svar på fem sekunder. Man behöver så klart inte fråga tidigare ägaren, det är ju helt okej att fråga andra och testa sig igenom alla föreslagna lösningar om man hellre gör det! Men har man haft en häst länge och haft en bra relation till den finns det massor av saker man vet som en ny ägare möjligtvis inte upptäckt på bara ett halvår.

Herregud, efter ett halvår kände jag ju knappt mina nya hästar... fast det förstod jag ju inte då, utan först flera år senare.
Jag blev jätteglad när jag fick kontakt med mitt gamla stos uppfödare! Jag fick info om saker i hästens beteende som gjorde att jag förstod situationer bättre och förstod vad hon fått dem ifrån. Jag fick veta om hennes första år och om hennes mamma.
Då hade jag ägt hästen i cirka fem år men känt henne nästan dubbelt så länge.
 
Jag låser denna nu, får se om jag orkar gå igenom och rensa senare, att dra upp sådant jag raderat och att andra sedan fortsätter i gammal stil gör att jag kan tycka att det får vara färdigdiskuterat i den här tråden nu, som jag redan sa i mitt förra inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 350
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: valy
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 556
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp