Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Visst var de kanske inte solklara. MEN köparen har ju undersökningsplikt och vid en normal veterinärbesiktning inför köp hade ju detta upptäckts på en gång. Om då köparen inte gjort någon besiktning så har denne brustit i sin undersökningsplikt. Eller om den gjort en besiktning och struntat i resultatet...

Det är ju inte säkert att köparen lagt fram alla korten för advokaten heller...
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Jag sa ingenting om att det fanns någon lag på det.. :crazy:

Men ja, det ska stå med.
Är det inte med i kontraktet så har det heller inte hänt, så att säga.
Det finns ju ingen som kan bevisa i efterhand att hon verkligen var med på veterinärbesiktningen?
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Jag har inga problem att springa efter att jag gjort böjprov på mig själv?! :confused: :D
Det ska inte heller en fräsch häst ha.
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Grattis till dig!

jag skulle inte kunna ta ett steg om jag varit böjd i en och samma position under en minut :crazy: Men så är jag nog betydligt äldre än dig så jag får väl räkna mig till de där som är 12+ då ;)
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

köparen har ju undersökningsplikt

Han hän verkligen det i Sverige? Jag befinner mig i ett annat nordiskt land, och här har köparen inte undersökningsplikt. Säljaren har dock upplysningsplikt.

MEN om köparen, trots att hän inte är förpliktigad att göra det, undersöker varan före hän köper den, kan hän inte i efterhand komma och åberopa någonting som upptäcktes eller borde ha upptäckts vid en normal besiktning.
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Jag sa ingenting om att det fanns någon lag på det.. :crazy:

Men ja, det ska stå med.
Är det inte med i kontraktet så har det heller inte hänt, så att säga.
Det finns ju ingen som kan bevisa i efterhand att hon verkligen var med på veterinärbesiktningen?


Jag måste säga att jag inte alls förstår vart du vill komma, vill du utveckla?

Du talar alltså inte om "någon lag". Vad menar du då när du säger att "det ska stå med", när det enligt lag inte måste göra det?
Menar du att allt som någonsin hänt hästen måste stå med i kontraktet? Varför, i så fall? Och varför måste man bevisa att köparen varit med på veterinärbesiktningen? :confused:
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Tycker fortfarande det låter Mycket underligt skall jag erkänna. Antingen är advokaten ute på tunn is om förutsättningarna är som de som anges i artikeln (vilket jag tvivlar på) - för den advokat som inför en process i domstol inte begär att få titta på veterinärbesiktningsprotokoll och köpekontrakt (om sådant finns) och utan att avråda sin klient från process på så usla grunder trodde jag knappast fanns.
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Ja vart vill jag komma?

Jag skrev inte att det finns någon lag på det eftersom jag inte VET om det finns någon lag på det.
Men ALLT som är relevantska ju stå med i kontraktet ja!

Har man en häst som visat på böjprov så är det ju (iaf för mig) självklart att manskriver med det i kontraktet, för annars kan det ju inte gälla sedan om något nu skulle hända som det gjorde i detta fallet.
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Ja jag är ju bara 20 än så jag kanske räknas till "ung och fräsch" än sålänge då :p
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Det bästa är ju faktiskt att använda de vabnliga köpekontrakten som finns. Där finns allt redan nedskrivet som behövs
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Jag misstänker att omständigheterna inte direkt varit så solklara som de framkommer här, skulle vilja se vilken advokat som går till process på de premisser som nämns i artikeln.

Antar att ord stått mot ord på något sätt då det känns högst tveksamt att gå upp i en tingsrättsprocess om det finns ett veterinärintyg där hälta vid besiktning noterats på samma ben som felet sedan gäller vid reklamation?

Håller med dig, det skulle vara rätt intressant. Har en god vän som spenderat hundra tusen på en fin hopphäst som sen visade sig ha lösa benbitar. Longering gjordes på ridhusunderlag och visade ua, men hur många hästar visar hälta på ridhusunderlag?? Advokaten rek. ingå förlikning och så skedde. Försäkringen täcker inte lösa benbitar om inte hästen varit försäkrad i samma bolag sedan födsel.. Det betyder ganska många förlorade slantar för flera...

Det har ju blivit så förbaskat dyrt att köpa en BRA häst. Det är svårt att hitta seriösa försäljare med. Hoppas jag bara träffat på den negativa 10% av hästförsäljarskaran.:cool:
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Visst tar föräkringsbolaget lösa benbitar, om hästen får problem med dem sas.

De behöver inte varit försäkrade sedan födseln för det. Men skall ha fungerat under minst två år i det försäkringbolaget som jag iaf har
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Jag kanske har fel försäkringsbolag då...:D
 
Sv: Köparen förlorade dyr tvist i tingsrätten om halt häst

Jo, visst kan man byta försäkringbolag, men det är inte så lätt alla gånger, det kan ju ha sitt pris också. Nu har min vän och jag samma bolag och det är sant att hästen inte var försäkrad under 2 hela år innan de hittade benbitarna, men det spelade ingen roll egentligen för enligt detta försäkringsbolag hade hästen lösa benbitar redan vid födseln och då täcker inte försäkringen detta, likadant med hjärtfel har jag hört "dock hörsägen", jag kan alltså inte bekräfta informationskällan:smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den amerikanska skådespelaren Tom Selleck, kanske mest känd som TV-deckaren ”Magnum” på 1980-talet, har vunnit en...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Tingsrätten har i ett tvistemål hävt ett köp av en ponny. Hävandet kostar säljaren drygt en och en halv miljoner kronor...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Malmöprofilen Göran Falk har haft en minst sagt fin helg. I natt sprang hans häst Lantern Kronos hem American National i...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Äntligen togs det, det första spadtaget till den nya träningsbana som mer eller mindre kommer att revolutionera vardagen för...
Svar
0
· Visningar
714
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp