Bukefalos 28 år!

Köpt häst med mugg

Sv: Köpt häst med mugg

Har haft en häst med mugg och fick rek örondroppar till det av en annan hästägare och ringde vetten och frågade och hon kom ut och tog prov sen skrev recept
 
Sv: Köpt häst med mugg

Eftersom en veterinärbesiktning bara intygar det skick hästen är i vid besiktningstillfället kan man inte säga så mycket om själva besiktningen - hästen kan mycket väl varit helt muggfri då.
Ingen veterinär kan gissa sig till i vilket skick en häst kommer att vara i en månad framöver.
Däremot kan man ju tycka att säljaren kunde ha upplyst dig om att hästen utvecklat mugg under tiden.

När gick själva köpet igenom? Köpte du hästen för en månad sedan och fick de levererad nu, eller blev köpet klart en månad efter besiktningen?
 
Sv: Köpt häst med mugg

Jag besiktigade hästen för en månad sedan och köpte och skrev kontrakt nyss.
 
Sv: Köpt häst med mugg

Hej!

En månad är en evighet för en besiktning, om jag inte minns fel gäller tex bara besiktningen en månad om man vill använda den för försäkringen.

På en månad kan verkligen vad som helst hända, tyvärr. Sen vad du ska göra åt det är jag ingen expert på, det beror väl på om du vill ha hästen kvar eller ej. Jag antar att säljaren har rätt att åtgärda felet innan hen måste ta hästen tillbaka.

Hade det varit min häst hade jag hade testat att smörja med salicylsyrevaselin, låta vila ett tag(10 min -1 timme) och sen tvättat bort det med hibiscrub, sen torkat noga. Om det inte blivit bättre på några dagar hade jag tagit ut vet och tagit bakterieprov, men inte använt några salvor/medel med antibiotika innan resistensbestämning gjorts (det är så lagom skoj att behandla om och om igen utan resultat för man behandlar mot fel saker).

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 213
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 751
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp