Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

L

lake_island

Köpt en hästgård, inflytt snart...

Sonen är 1 år och har sedan födsel haft atopiska eksem och komjölksallergi.
Fick för någon vecka sen infektionsutlöst astma och pga. hans eksem och nu astmaanfallen så pricktestades han. Allergisk mot HÄST och bara häst...

En rejäl blaffa på armen... RAST-testet som bekräftade visade en 4 på skalan som går från 0 - 6.

Jag har inga hästar nu då dom såldes inför studier och barnafödande. Han har vid ett par tillfällen blivit exponerad när han var med i en kompis stall. Han var då 2-3 månader gammal. Hade ingen hudkontakt med häst, men en av hästarna stoppade ner hela huvudet i vagnen till honom och jag klappade mycket häst och tog sedan i sonen för amning m.m. = Inga reaktioner utöver de redan existerande eksemen som jag då inte noterade någon förändring i, inte som jag kopplade till mötet med häst iaf.

What to do???

Gården är en kringbyggd gård och hagarna går runt om gården. Man kan se till att hästarna aldrig är på gårdsplanen utan använder en port på baksidan.

Gödselstacken ligger såklart på utsidan av gården.

Vad kan vi göra??? Hur kan vi göra det?

Misstänker att hyposensibilisering inte är aktuellt p.g.a. hans ålder om inget annat.

Gjorde ett inlägg på familjeliv också men där lär jag bli trakasserad och förföljd för att jag ens tänker flytta till gården med honom.

Alla med erfarenhet och tips är välkomna att svara.

Vi har blivit remitterade till barnallergolog så vi ska utredas eller rådas vidare men det dröjer, jag vill diskutera nu!!

Är rädd att läkaren ska säga "Sälj gården annars kommer er son att må dåligt resten av sitt liv"

OM han nu inte tål att ha hästar på gården så finns alternativet att bo kvar och bygga om stallet till något annat, men där kommer att finnas hästar fram tills vi flyttar in. Man får sanera huset men tänk om det inte räcker?

Gahh blir galen!
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Ni får väl flytta in och tänk på att sanera huset extra noga.

När mina föräldrar köpte sitt nya hus hade tidigare ägare haft hund och min mamma håller på dö av att se en hund på bild bara.
På utsidan såg det kliniskt rent ut men ändå kunde hon knappt andas där inne, det slutade med att min far fick slita ut varenda list och renovera om hela huset för att det krupit in hundhår precis överallt.
Men efteråt kunde min mor iaf vara där inne utan att bli sjuk.

Torde ju kunna vara samma sak med hästhår om det nu är en hästgård..

Hur som helst så vad jag förstår är köpet redan gjort, men ni har inte flyttat in ännu?
Det är ju väldigt kostsamt att dra sig ur en sån affär då.

Så jag hade nog sett till att det är ordentligt sanerat och sen flyttat in och se hur det går, om det inte går får ni väl sälja gården och flytta till annat.

Men det kan ju lika bra gå jätte bra sålänge han inte har direkt kontakt med hästarna.

Tycker inte att du ska förstora upp det alldeles för mycket, klart alla förstår att du är mån om din son och inte vill honom något illa.

Men det är inte så himla bara när det samtidigt handlar om hela ens ekonomi för jag antar att ni inte är mångmiljonärer?
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Ta't lugnt ;)

De mer moderna studierna som gjorts visar att hästallergener bara färdas ca 50m om det inte är kraftig medvind.
Bl a gjorde Landstingets miljömedicinska enhet gjorde mätningar vid Solvalla.
Karlsborgs kommun har för mindra anläggningar ett skyddsavstånd på 50m från där hästar vistas till boende.

Är det verkligen fastställt att det är häst han är allergisk mot? Kan inte sådana mätningar vara missvisande ibland?

Annars får du väl skaffa sådana hästar som även allergiker tål (tror det är basjkirhäst, men finns nog ett par stycken raser) :D
http://www.akademiska.se/upload/Arbetsmiljo/H%C3%A4stallergen.pdf
http://www.karlsborg.se/upload/Bygg-%20och%20milj%C3%B6/Protokoll/Bilaga%2010%20Policy%20f%C3%B6r%20avst%C3%A5nd%20till%20h%C3%A4sth%C3%A5llning.pdf
http://www.hasthalland.se/hasten-i-samhallet/hastar-boende-och-allergener/
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Ta det lungt och andas lite!

Jag håller med övriga, man ska inte måla fan på väggen innan han står i farstun!

Men, jag tycker ändock att du kanske ska fundera på att bygga om stallet lite, med en ordenkligt toalett och dusch, helst även tvättmaskin och lite tvättstuga så att du kan sanera dig själv varje dag innan du går in i huset igen.

Tänk även på att dörren ut ska gå direkt ut så att du inte behöver promenera genom stallet nyduschad. Lägga undan alla kläder så du inte behöver ta i dem efter du duschat osv, lite extra meck och tankeverksamhet blir det, men så vida han inte blir väldigt mkt värre så tror jag absolut att det går att lösa!
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Ja, du det där är lite knepigt det. Jag skulle flytta till gården men avvakta med att ha hästarna där permanent. Prova att ha hästarna på sommarbete kanske och se om sonen reagerar på något sätt. Sedan beror det ju lite på hur sonen reagerar. Astmatiska besvär är ju inte bra, medan klåda eller likande vid direktkontakt inte alls behöver bli lika komplicerat. Det hade ju varit enklare om barnet varit lite äldre eftersom han då kunde tala om precis hur han känner. Det är anledningen till att jag skulle avvakta med att hålla hästarna där permanent. och varför inte fixa omklädningsrum och dusch i anslutning till stallet som någon sade. Det skulle ju vara en kanonidé.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

När min ena son var liten så hade han björkpollenallergi . kvalster samt damm tror jag det var . Sen hade han även mycket ont i magen och därför gjordes även en mjölkallergi test = vilket visade något förhöjda värden .

Jag tog då bort ALLT med mjölk i _inte_ bara gå ner till låglaktos ut helt strikt med mjölkfri kost .

Det konstiga var att han blev helt Allargitablettfri i flera år då han gick på sin mjölkfria kost och hade inga tendenser till sina allergier .

Idag kan han känna av katt men inget annat och äter vanlig mat idag ??

Så hur långsökt det än är så tror jag att mjölkallergin kan utlösa andra alllergier eller nåt så mitt råd är prova att sätta honom på helt mjölkfri kost och vill du veta mer om mjölk allergin (inte laktos ) så kan du kontakta mig per PM .

Mia
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Nej inte många miljonärer... men faktum är att köpet är öppet en vecka till... Men detta är vår drömgård... Tänk om det funkar bra trots allt?

Men det är en risk, min man d.v.s. sonens pappa är hellugn och menar att det säkert kommer att gå bra och att det värsta som inträffar är att vi inte kan ha hästar hemma.

Det är så att gården har inte varit lättsåld eftersom den kostade sina kronor och hästfolk dras hellre till grannkommunen...

Rent logiskt och rationellt borde vi dra oss ur och lägga hästar på is... Men känslan säger helt tvärtemot.

Ska tillägga att det är en hästgård av den enklare sorten. Finns bra stall, loge och enkel sadelkammare samt hagar, men ingen paddock eller super fin terräng i närheten, mest åkrar.

Maken har ett bilintresse, jaktintresse och är musiker så möjligheterna är många även om det inte blir hästar, men det oroar mig oavsett att det faktum funnits hästar tills i princip dagen innan vi flyttar in i det nyrenoverade huset. Därför är renovera inte heller det första vi hade tänkt göra. Bara måla och tapetsera lite kanske. Inga heltäckningsmattor eller så heller.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Menade mångmiljonärer :D


Nej inte många miljonärer... men faktum är att köpet är öppet en vecka till... Men detta är vår drömgård... Tänk om det funkar bra trots allt?

Men det är en risk, min man d.v.s. sonens pappa är hellugn och menar att det säkert kommer att gå bra och att det värsta som inträffar är att vi inte kan ha hästar hemma.

Det är så att gården har inte varit lättsåld eftersom den kostade sina kronor och hästfolk dras hellre till grannkommunen...

Rent logiskt och rationellt borde vi dra oss ur och lägga hästar på is... Men känslan säger helt tvärtemot.

Ska tillägga att det är en hästgård av den enklare sorten. Finns bra stall, loge och enkel sadelkammare samt hagar, men ingen paddock eller super fin terräng i närheten, mest åkrar.

Maken har ett bilintresse, jaktintresse och är musiker så möjligheterna är många även om det inte blir hästar, men det oroar mig oavsett att det faktum funnits hästar tills i princip dagen innan vi flyttar in i det nyrenoverade huset. Därför är renovera inte heller det första vi hade tänkt göra. Bara måla och tapetsera lite kanske. Inga heltäckningsmattor eller så heller.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Det kan säkert finnas en koppling, men han har redan 100 % mjölkproteinsfri kost. Han är 1 år och dr sa att eftersom han är atopiker är det inte någon större idé att testa mjölk förrän han är 2-3 år.

Är det någon som har koll på om hästallergi tenderar att bli värre eller bättre med åren?

När min ena son var liten så hade han björkpollenallergi . kvalster samt damm tror jag det var . Sen hade han även mycket ont i magen och därför gjordes även en mjölkallergi test = vilket visade något förhöjda värden .

Jag tog då bort ALLT med mjölk i _inte_ bara gå ner till låglaktos ut helt strikt med mjölkfri kost .

Det konstiga var att han blev helt Allargitablettfri i flera år då han gick på sin mjölkfria kost och hade inga tendenser till sina allergier .

Idag kan han känna av katt men inget annat och äter vanlig mat idag ??

Så hur långsökt det än är så tror jag att mjölkallergin kan utlösa andra alllergier eller nåt så mitt råd är prova att sätta honom på helt mjölkfri kost och vill du veta mer om mjölk allergin (inte laktos ) så kan du kontakta mig per PM .

Mia
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Nej inte många miljonärer... men faktum är att köpet är öppet en vecka till... Men detta är vår drömgård... Tänk om det funkar bra trots allt?

Men det är en risk, min man d.v.s. sonens pappa är hellugn och menar att det säkert kommer att gå bra och att det värsta som inträffar är att vi inte kan ha hästar hemma.

Det är så att gården har inte varit lättsåld eftersom den kostade sina kronor och hästfolk dras hellre till grannkommunen...

Rent logiskt och rationellt borde vi dra oss ur och lägga hästar på is... Men känslan säger helt tvärtemot.

Ska tillägga att det är en hästgård av den enklare sorten. Finns bra stall, loge och enkel sadelkammare samt hagar, men ingen paddock eller super fin terräng i närheten, mest åkrar.

Maken har ett bilintresse, jaktintresse och är musiker så möjligheterna är många även om det inte blir hästar, men det oroar mig oavsett att det faktum funnits hästar tills i princip dagen innan vi flyttar in i det nyrenoverade huset. Därför är renovera inte heller det första vi hade tänkt göra. Bara måla och tapetsera lite kanske. Inga heltäckningsmattor eller så heller.
Nej, jag tycker inte att det är logiskt att dra sig ur faktiskt. Som din man säger, så behöver det inte bli värre än att ni får ha häst någon annan stans istället. Där man bor ska vara ens fristad, och med tanke på att det är er drömgård så kommer ni att ångra er om ni inte genomför köpet tror jag. Oavsett om ni kan ha hästar där eller ej.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Hej.

Det med allergier är knepiga.

Mina systerssöner var allergiska mot det mästa när dom var små (mjölk, skaldjur, nötter, ägg, en massa E numer mm) men nu när dom är äldre så är det bara nötter.

Min andra syster blev allegisk mot pälsdjur, nötter, ägg och lite till när hon i 20årsålderrn när hon flyttade in till Möndal.

Har även en mycket nära vän som är pälsdjurs allergiker när hon bor i Möndal eller Göteborg men kände inte av det när hon bode i Örebro och det lugnar ner sig betydligt när hon är hos sin brorsa i Värmland.

Min morbror var extremt allergisk mot pälsdjur när han var yngre (upp till 20årsåldern) men är nu en mycket duktigt ostiopat som behandlar både 2 och 4 benta. Detta blev han av med genom att äta rätt.

Så det kan växa bort, gå bort med rätt kost men även bero på var man bor och i bland hjälper troligen inget.

Kram
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Jag är också född med atopiskt exem och är pälsdjusrsallergiker. Är uppfödd på gård på landet med katter inne, kaniner och höns ute. Inga hästar som liten, men när jag vart stor nog att ta mig till hästhagarna själv så var man ju där. I början fick jag äta allergitabeltter när jag skulle ha närkontakt med hästarna (sköta om dom och rida) ju äldre jag vart ju mildare vart allergin. Numera som vuxen har jag själv häst och endast när jag är förkyld och redan nedsatt i mitt imunförsvar så känner jag av dom.
Jag tror min kropp har "hyposensiblerat" sig själv, jag har tex aldrig reagerat på katterna i mitt hem vare sig som liten eller vuxen. Däremot kan jag reagera ganska mycket på andras katter. Varje individ är unik!

Men skulle man tro på läkarna och alla tester så skulle jag nog dö om jag satte foten utanför en filtrerad luftbubbla..... Känner mig fullt normal och frisk trots alla reaktioner på div pricktester osv.

Bara du vet vad du ska göra. Men hade det varit jag så hade jag deffenitivt gjort slag i saken och flyttat in. Funkar det inte får man väll flytta då. Men det finns inget som säger att det inte skulle fungera heller. Du behöver ju inte använda sonen som ryktborste ;) det finns vatten, tvättmaskin och luftrenare nu för tiden så det mesta går att fixa med lite god vilja :laugh:
Men som sagt, det är jag det!
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Tack för alla svar! Ni inger verkligen lite hopp, även om jag känner mig osäker...

Precis som du skriver aramis, så vill väl den medicinska personalen att han ska leva i ett filtrerat syretält :devil:

Vi får städa huset och flytta in. Bo in oss och sedan börja med att jag besöker ett annat stall, kommer hem ombytt osv.

Undrar hur lång tid det tar innan allergenerna som rimligen finns i atmosfären runt gården försvinner efter att deras hästar flyttat?

Stallet behöver han ju inte gå in i alls.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Jag tror inte det är några problem alls för honom att vara ute, däremot kan det ju vara problem just i stallet, men där behöver han ju inte vara heller.

Luften rör sig ju hela tiden så utomhus är det nog inga problem :)
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

I början fick jag äta allergitabeltter när jag skulle ha närkontakt med hästarna (sköta om dom och rida) ju äldre jag vart ju mildare vart allergin. Numera som vuxen har jag själv häst och endast när jag är förkyld och redan nedsatt i mitt imunförsvar så känner jag av dom.
Jag tror min kropp har "hyposensiblerat" sig själv, jag har tex aldrig reagerat på katterna i mitt hem vare sig som liten eller vuxen. Däremot kan jag reagera ganska mycket på andras katter. Varje individ är unik!

Precis så är det för mig också. Har dock ingen hästallergi, dock hö och hund och katt och en del andra pälsdjur.

Ju mer jag utsätter mig för det jag inte tål desto bättre blir det. Hundar har jag, men jag reagerar på andras hundar. Och precis som du säger så reagerar jag mer när jag är förkyld. När jag bodde i ett mögelhus kunde jag inte hantera höt i stallet alls, kunde knappt se en katt på bild och jag reagerade kraftigt på den ena hunden. Blev bättre så snart jag flyttade!
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Det är konstigt det där med allergier :)

När min dotter föddes för drygt 20år sedan var det ett attans hallå om att man absolut inte skulle ha katt om man hade en nyfödd :D

Ett antal år efter det så hade de kommit på att barn fick mildare kattallergier eller inte alls om det fanns katt i huset när babyn kom hem från BB.
Numera vet jag inte vad rönen säger eftersom jag är långt förbi småbarnsstadiet :angel:

Jag har ibland funderat på om det är så att de egentligen inte vet så mycket om allergier och vad som triggar dem...
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Det kan säkert finnas en koppling, men han har redan 100 % mjölkproteinsfri kost. Han är 1 år och dr sa att eftersom han är atopiker är det inte någon större idé att testa mjölk förrän han är 2-3 år.

Är det någon som har koll på om hästallergi tenderar att bli värre eller bättre med åren?

Bättre men jag är gammal nu:angel:. Alla allergier har blivit bättre, men nu har det kommit fram en del skumt med sköldkörteln i stället.
Hö och damm är det jag reagerar på fortfarande fast det inte syns på test. Björk säger testet men det har jag inget problem med, vet inte vad jag ska tro längre.


Ursäkta Björk:D
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Detta om katten fick mej att tänka på en jag skor åt ibland.

Hennes son får en ordenklig riaktion på katten om han har varit borta från katter mer än ca 2v men märker inget vid förkylning.

Kram
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Ta't lugnt ;)

De mer moderna studierna som gjorts visar att hästallergener bara färdas ca 50m om det inte är kraftig medvind.
Bl a gjorde Landstingets miljömedicinska enhet gjorde mätningar vid Solvalla.
Karlsborgs kommun har för mindra anläggningar ett skyddsavstånd på 50m från där hästar vistas till boende.

Är det verkligen fastställt att det är häst han är allergisk mot? Kan inte sådana mätningar vara missvisande ibland?

Annars får du väl skaffa sådana hästar som även allergiker tål (tror det är basjkirhäst, men finns nog ett par stycken raser) :D
http://www.akademiska.se/upload/Arbetsmiljo/H%C3%A4stallergen.pdf
http://www.karlsborg.se/upload/Bygg-%20och%20milj%C3%B6/Protokoll/Bilaga%2010%20Policy%20f%C3%B6r%20avst%C3%A5nd%20till%20h%C3%A4sth%C3%A5llning.pdf
http://www.hasthalland.se/hasten-i-samhallet/hastar-boende-och-allergener/

Helt 100 % igt att det är häst... frågan är bara vad eller ens om han får några symtom... Och om han inte får några symtom, kan dom dyka upp senare.

Det som kan vara missvisande vdg pricktest är att på små barn kan utslagen utebli eller bli mindre än vad IgE-antikropparna motsvarar i kroppen. Dock är ju inte det ett problem i det här fallet.. Han fick en jätteprick...

Jag och mannen pratade ikväll om det och jag berättade lite om vad ni sagt här och vad jag läst på medicinska sidor under dagen osv

Mitt allt kom vi på att om han inte hade fått sin infektionsutlösta astma så hade inga pricktester blivit tagna och då hade vi inte vetat om den här än så länge osynliga hästallergin. Frågan är om vi hade varit lyckligt ovetandes eller blivit olyckligt medvetna vid inflytt? :grin:

Funderar på att ta med honom när vi ska dit på besiktning. Eller jag får väl dyka upp och "hälsa på" under besiktningen. Kan bli lite småstörigt om besiktningsmannen ska dras med en 1 åring, en mamma, en pappa, en svärfar och två säljare i 4-5 timmar. :D
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Även jag var mycket allgerisk som liten. Tålde inte pälsdjur som häst,hund,katt m fl. Kunde inte äta citrusfrukter, tålde heller inte en mängd olika färgämnen, pollen, parfymer (inte ens lite lukt). Jag växte upp på gård och mina föräldrar fick kämpa för att se till att jag inte kom i kontakt med djuren.

Till deras förtret så försökte jag rymma till just djuren som fort jag kunde gå. Efter att de hittat mig i stallet några gånger tog de åter mig igen läkare för att göra tester och denna gång visade jag ingen allergi mot pälsdjur.
Läkaren sa " det är inget jag rekommenderar men hon verkar ha botat sig själv". Idag har jag fyra hästar, tre hundar och några kaniner och bor på hästgård.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp