Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Även jag var mycket allgerisk som liten. Tålde inte pälsdjur som häst,hund,katt m fl. Kunde inte äta citrusfrukter, tålde heller inte en mängd olika färgämnen, pollen, parfymer (inte ens lite lukt). Jag växte upp på gård och mina föräldrar fick kämpa för att se till att jag inte kom i kontakt med djuren.

Till deras förtret så försökte jag rymma till just djuren som fort jag kunde gå. Efter att de hittat mig i stallet några gånger tog de åter mig igen läkare för att göra tester och denna gång visade jag ingen allergi mot pälsdjur.
Läkaren sa " det är inget jag rekommenderar men hon verkar ha botat sig själv". Idag har jag fyra hästar, tre hundar och några kaniner och bor på hästgård.

Du var m.a.o. ett klokt barn! ;) Var du symtomfri så länge du inte var i stallet eller klappade djuren?
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Helt 100 % igt att det är häst... frågan är bara vad eller ens om han får några symtom... Och om han inte får några symtom, kan dom dyka upp senare.

Det som kan vara missvisande vdg pricktest är att på små barn kan utslagen utebli eller bli mindre än vad IgE-antikropparna motsvarar i kroppen. Dock är ju inte det ett problem i det här fallet.. Han fick en jätteprick...

Jag och mannen pratade ikväll om det och jag berättade lite om vad ni sagt här och vad jag läst på medicinska sidor under dagen osv

Mitt allt kom vi på att om han inte hade fått sin infektionsutlösta astma så hade inga pricktester blivit tagna och då hade vi inte vetat om den här än så länge osynliga hästallergin. Frågan är om vi hade varit lyckligt ovetandes eller blivit olyckligt medvetna vid inflytt? :grin:

Funderar på att ta med honom när vi ska dit på besiktning. Eller jag får väl dyka upp och "hälsa på" under besiktningen. Kan bli lite småstörigt om besiktningsmannen ska dras med en 1 åring, en mamma, en pappa, en svärfar och två säljare i 4-5 timmar. :D

Det är ju bra att ni ska kollas vidare :)

Nu spånar jag bara och har absolut ingen aning, eftersom varken jag själv eller min närmaste familj haft några allergier att tala om, men kan man vara överkänslig mot själva testet?
Jag har ett jättestort ärr på ryggen , ovanför skulderbladet vid axeln pga överkänslighet mot vaccinvätskan när jag fick mitt trippelvaccin som baby.
Doktorn ville sätta det där för att det inte skulle vara nåt vaccinationsärr på axeln som skulle förfula om jag hade ärmlösa klänningar som vuxen :D
Ärret är ett par cm i diameter och så har jag två bruna fläckar längre ned för att det råkade droppa.
Jag fick även utslag av plåster på benen, av någon konstig anledning endast där. På övriga kroppen funkade det med plåster :angel:
Jag var också överkänslig mot hela jordgubbar: fick prickar och ont i magen. Av någon outgrundlig anledning kom inte den reaktionen när jordgubbarna var ordentligt mosade :rofl:

Besiktingsmannen har nog varit med om värre :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Jo det kan man, därför sätter man en prick med bara lösningsvätskan som de andra prickarnas allergener är lösta i. Sen har man en prick som är histamin, det ämne som gör att huden reagerar med inflammation = svullnad och klåda. Så allting är kollat.

Jag är sjuksköterska och det är verkligen förvånande att man valt att injicera ovanför skulderbladet!! Det gör man aldrig nu för tiden, men å andra sidan är det sällan läkaren som håller i sprutorna längre heller :rofl:

Det är ju bra att ni ska kollas vidare :)

Nu spånar jag bara och har absolut ingen aning, eftersom varken jag själv eller min närmaste familj haft några allergier att tala om, men kan man vara överkänslig mot själva testet?
Jag har ett jättestort ärr på ryggen , ovanför skulderbladet vid axeln pga överkänslighet mot vaccinvätskan när jag fick mitt trippelvaccin som baby.
Doktorn ville sätta det där för att det inte skulle vara nåt vaccinationsärr på axeln som skulle förfula om jag hade ärmlösa klänningar som vuxen :D
Ärret är ett par cm i diameter och så har jag två bruna fläckar längre ned för att det råkade droppa.
Jag fick även utslag av plåster på benen, av någon konstig anledning endast där. På övriga kroppen funkade det med plåster :angel:
Jag var också överkänslig mot hela jordgubbar: fick prickar och ont i magen. Av någon outgrundlig anledning kom inte den reaktionen när jordgubbarna var ordentligt mosade :rofl:

Besiktingsmannen har nog varit med om värre :devil:
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Precis som du får höra skräckhistorier på andra forum får du höra solskenshistorierna här. ;)
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Min yngsta dotter är allergisk mot pälsdjur.
Det började m atopiskt eksem vid 4-6 månaders ålder.
Sedan gick det några år innan vi fick göra pricktest.
Då var hon allergisk mot bla hund, katt, häst, kanin.

Vi hade vid det tillfället 2 hundar, varav den minsta (som alltid sov i barnens sängar) fick flytta till svärföräldrarna.
Vi avgränsade den andra hundens utrymme o städade varje dag. Dottern var ganska ofta förkyld o småkrasslig.
Till slut fick hon förkylningsastma. Vi lät så småningom även den andra hunden flytta på prov.
Hon blev dålig o tungandad vid kontakt med andra djur men inte med våran hemmavarande hund.
Men det var det sista kvar att prova så därför testade vi. Efter att hunden flyttade så blev hon friskare direkt.
Det kom så himla fort att det inte kan ha bero på annat.
Min teori är att hon tålde våran hund till en viss grad att hon inte fick några synliga symptom.
Men att immunförsvaret alltid var triggat,
Därför svarade hon också så kraftigt på minsta förkylningsvirus mm.
Hon hade oxå vid 2 tillfällen lunginflammation....:(

Efter vi blev djurfria så är hon inte mera sjukt än "normalt" barn.
Jag o min äldsta dotter är hästintresserade, har en varsin häst.
Vi får gå källar-vägen samt duscha i källaren innan vi går upp i huset.
Ibland när jag hämtar fr skolan i min bil som används till/från stallet så kan hon bli tungandad.
Då vistas hon i bilen max 4 minuter.

Jag skulle verkligen oxå velat ha en mindre hästgård men istället blev det ett hus i samhället.
Känner att i vårat fall så hade det inte funkat.
De planerna är istället skjutna på framtiden.
Vi hoppas att genom att hålla dottern borta fr det som hon är allergisk mot så kanske
hon kan tåla det lite bättre som vuxen. Om inte annat så gör hon ju som äldre sina egna val.

Har en bror som var jätteallergisk mot katt under sina barnår men som
vuxen tom klarade att ha en egen innekatt i sin lägenhet...!
Så man kan väl säga att det är det vi hoppas och strävar efter:)

Blev en halv novell här känner jag ;) vill bara tillägga att hon har fortfarande eksem men i MYCKET
mindre omfattning samt pulmicort vid behov. Som ex svår förkylning.

Mvh J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Min son var allergisk mot det mesta när vi gjorde test som 4a-åring ungefär.
Tålde inga kärnfrukter, potatis,morötter häst,hund, katt, pollen mm.
Fick ha en spruta hemma ifall han skulle få andningssvårigheter.
Då hade vi hund och trodde att vi skulle få ge bort henne, men han visade ingen reaktion på henne.
Som 5-åring ville han börja rida och vi testade det. Ingen reaktion.
Nu bor vi på landet med eget stall. Har 2 hästar 4 katter och en hund och han har aldrig reagerat på något djur.
Däremot blir han dålig på våren av pollen och om han äter vissa frukter.
Det konstiga är att testerna visade varje gång att han var pälsdjursallergiker.
Nu är han så stor så han har inte testats på några år.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Jag vill inte råda, och jag har ingen erfarenhet av allergier att tala om. Men jag reagerar på förslag i tråden om att ha stall och hästar hemma, och så hålla sonen undan och sanera sig själv varje gång man går mellan stall och bostadshus.

Man fodrar ju rätt ofta, så för mig låter det som en jobbig lösning.

Men det jag reagerar på är att man då i hemmet (hela gården måste ju räknas som hemmet) har något som är jätteviktigt för en själv (hästarna) men direkt skadligt för barnet. Den kombinationen känns väldigt svår för mig, känslomässigt. Jag hade varit orolig för att barnet tolkar det som att hästarna är viktigare än han själv.

Det känns också konstigt, om nu pojken är mycket allergisk, att under hela den tid som du/pappan har stallkläder på er, så är kroppskontakt med barnet omöjligt. Det känns som en väldigt underlig relation för ett barn.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Lösdrift? Hade en kompis som var hästallergiker men gillade att rida, för henne funkade det att rida utomhus (turer på islandshäst :laugh: ) och använda handskar när hon gjorde i ordning hästen.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Hej!

Jag hoppas att jag inte missuppfattat.
Men som jag har läst det, har du en 1-årig son som reagerat med astmaanfall (atopisk dermatit hela tiden) och där pricktest visat allergi mot häst.

Där måste jag avråda från att sätta honom i en häst-miljö.
Ni har redan kunnat se att sonen får astma av häst. Det är möjligt att reaktionen minskar med åren, men knappast om ni flyttar till en hästmiljö.

Hyposens är inte aktuellt, nej. Inte beroende på hans ålder utan för att man inte hyposensar mot häst eftersom reaktionerna kan bli riktigt allvarliga och häst är ett allergen som kan undvikas i största mån.

Är det alls aktuellt för er att köpa gården men avstå från häst?

Kryddelydd
leg läk
spec allm med
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Absolut att vi vill ha gården även om vi inte kan ha hästar där. Han har reagerat med astma på infektion 1 gång. Svarade bra på Bricanyl inh.

Generell atopisk dermatit sedan i princip några veckor ålder.

Vistades i stall två gånger (vid 2-3 månaders ålder) med många hästar och var i kontakt med mig som hade klappat på hästarna = Inga reaktioner då.

Pricktestades för säkerhets skull efter den infektionsutlösta astman. Visade då hästallergi. Togs RAST som visade 4 på skalan.

Alltså inga symtom (än så länge).

Mitt största bekymmer är egentligen inte att vi inte kan ha hästarna hemma, vi kan göra så mycket annat med gården. Häst kan jag säkert ha på närliggande gårdar. Men det som oroar mig är om han reagerar, hur lång tid kan det tänkas ta innan hästallergenerna kan anses i princip borta från boningshus och gårdsplan, trädgård, väg etc?

Stallet i sig behöver han inte gå in i alls!

Inga hästar kommer hem till gården förrän det har diskuterats med barnallergologen som vi nu inväntar tid hos.

Funderar på att skaffa en luftrenare eller två (stort hus), som Astma och allergiförbundet rekommenderar. Men han ska ju kunna vara i trädgården och på gårdsplanen och leka också.







Hej!

Jag hoppas att jag inte missuppfattat.
Men som jag har läst det, har du en 1-årig son som reagerat med astmaanfall (atopisk dermatit hela tiden) och där pricktest visat allergi mot häst.

Där måste jag avråda från att sätta honom i en häst-miljö.
Ni har redan kunnat se att sonen får astma av häst. Det är möjligt att reaktionen minskar med åren, men knappast om ni flyttar till en hästmiljö.

Hyposens är inte aktuellt, nej. Inte beroende på hans ålder utan för att man inte hyposensar mot häst eftersom reaktionerna kan bli riktigt allvarliga och häst är ett allergen som kan undvikas i största mån.

Är det alls aktuellt för er att köpa gården men avstå från häst?

Kryddelydd
leg läk
spec allm med
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Om vi någon gång ska ta hem hästar så blir det att dom får gå på lösdrift då det är både naturligare för hästarna (ska ha NSV och shettis) men även lite enklare att sköta.


Lösdrift? Hade en kompis som var hästallergiker men gillade att rida, för henne funkade det att rida utomhus (turer på islandshäst :laugh: ) och använda handskar när hon gjorde i ordning hästen.
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Mitt största bekymmer är egentligen inte att vi inte kan ha hästarna hemma, vi kan göra så mycket annat med gården. Häst kan jag säkert ha på närliggande gårdar. Men det som oroar mig är om han reagerar, hur lång tid kan det tänkas ta innan hästallergenerna kan anses i princip borta från boningshus och gårdsplan, trädgård, väg etc?

/QUOTE]

OK, då tror jag inte du behöver vara särskilt orolig över att flytta. Vad gäller inomhusmiljö, ska väl huset flyttstädas ordentligt och då brukar det inte bli så mycket kvar. Om du vill vara extra säker, kan du väl köpa ytterligare en egen flyttstädning även om du accepterar säljarens? Om huset blir ordentligt genomstädat två gånger, tror jag inte det blir så mycket kvar.

Gällande utomhusmiljön, torde det bli så utspätt av luftströmningar så där behöver du nog inte alls oroa dig för kvarvarande hästallergen!

Men jag tror inte det finns någon forskning på områder gällande tid för säker "sanering".

Kryddelydd
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Hej!

Jag ser detta ut 2 synvinklar eftersom jag själv lever med en pälsdjursallergiker.

De första åren vi bodde ihop bodde vi med 1 stycke innekatt. Eftersom sambo är mest allergisk mot just katt var det kanske inte helt smart. Han har också problem med torr hud/eksem. När vi bodde med kisse hade han enorma problem med huden, tvingades smörja in sej med kraftig kotisonsalva flera gånger om dagen och även med vanlig mjukgörande salva. Vi kopplade aldrig att det skulle vara från katten, eftersom han dessutom till och från var snuvig och så..

När vi flyttade från kisse blev han långsamt bättre och nu har han inga problem alls, men vi har inga pälsdjur hemma. När vi träffar djur tar han allergipiller och blir då väldigt trött, men det funkar.

Jag har ju häst och ibland får man ju med sej hästhår hem. Det har funkat så länge hästkläderna stannar i hallen (en våning ner och i dubbla plastpåsar). Han kan ju också åka till stallet och fixa- det går faktiskt bättre sen hästen flyttade ut på lösdrift.

Det är ju svårt med allergier.. Jag vet inte om jag skulle våga utsätta mitt barn för allergin så tätt inpå. Framförallt med astma, som man ju faktiskt kan dö av.. Jag vet inte vad jag skulle gjort i er situation. Det går ju säkert att lösa, men jag tror ni ska räkna med att allergisanera huset ordentligt om barnet inte ska spendera uppväxten med turer in och ut på sjukhus.

/Lavinia, som helt klart förstår dilemmat..
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Det kan säkert finnas en koppling, men han har redan 100 % mjölkproteinsfri kost. Han är 1 år och dr sa att eftersom han är atopiker är det inte någon större idé att testa mjölk förrän han är 2-3 år.

Är det någon som har koll på om hästallergi tenderar att bli värre eller bättre med åren?

Min lillebror var allergisk mot så gott som alla pälsdjur,vi fick göra oss av med hund,katt,och fåglarna som vi hade inne,men mamma och pappa kunde inte låta mig sluta med ridningen,eftersom det var mitt "liv" då,red bara en gång /vecka,och dom tänkte att det borde ju kunna gå.

Vi löste det med att ridkläderna tvättades efter varje gång,likaså mammas kläder eftersom hon var med i stallet/ridhuset,så varje gång vi varit i väg så fick jag springa genom hallen in i duschen,slänga av mig kläderna och in med dom i maskinen,sen hoppa in i duschen,medans mamma fick vänta ute på trappen tills jag var klar,och då fick hon göra samma procedur. En kväll var det riktigt kallt,så mamma gick in i hallen när jag nästan var klar,stog där max 5 minuter,och brorsan satt kanske 10 meter bort,och han vart jättesnorig,och kliade sig i ögonen.

Men efter åren gick så klarade han det bättre,tillslut så skulle jag skaffa egen häst,och då vart det ju samma visa varje dag,tvätta alla kläder,och sig själv,behöver jag säga att mina ridkläder vart urtvättade ganska fort? :angel:

Hur som helst,när han var runt 8-9 år så kände han sig bättre,och vi beslutade oss för att kolla på en pudel ("allergivänlig") så vi besökte en uppfödare massor av gånger,och han kände aldrig något,så vi tog hem en liten kille,och det fungerade jättebra,jag kunde gå in i huset med ridkläder och hänga in dom i skrubben utan att tvätta dom,men jag duschade på en gång,tillslut så kunde jag gå runt med hästkläder ett tag,och inte behöva duscha,samt att han var med mig till hästen och red en gång (han var aldrig med inne i stallet) och det gick jättebra,dock så åt han allergimedicin dagligen då. Jag flyttade hemifrån och skaffade en hund,och naturligtvis så var vi dit och hälsade på ibland,och han kände aldrig av hunden.

Efter ett tag så valde jag att flytta hem igen,och hade då hunden med mig,och han kände av den en gång på över ett år.

Nu är brorsan 22 och har slutat med medicen för flera flera år sen,vi har med våra hundar dit,och jag kan sitta i hästkläder utan problem,och han känner inget alls.

Det sägs att på just killar så är det större chans att det växer bort än vad det gör på tjejer.

Jag vet inte vad jag ska råda er till att göra,trist att köpa ett hus som man får lov att göra sig av med på en gång,men ni är ju beredda på det,så jag skulle nog säga,KÖR PÅ! Ni verkar ju ha användning för gården annars också så..:D
 
Sv: Köpt hästgård men sen hästallergi hos sonen

Vad är det med småbrödrar, varför måste dom vara så speciella ;) (Är själv storasyster)

Jag börjar mer och mer tro att OM man klarar det så är exponering det bästa förutsatt att man inte blir allt för sjuk eller får allt för stora problem. T.ex. ska han ju inte behöva gå omkring med symtom. Klarar han att vi har en "sluss" så tror jag inte det är fel. Då får han nog ändå lite exponering bara genom att bo på gården och blir förhoppningsvis med tiden hyposensibiliserad.

Pratade med distriktssköterskan nu på morgonen som tyckte att jag kunde åka till stallet och sen komma hem och se hur han reagerar. Faktum är att han hade följt med till stallet fler ggr om vi inte gjort pricktestet! Han har B2- stimulerande (astmaspray) om han skulle få astmaanfall.

Försöker få tag på barnallergimottagningen idag också.




Min lillebror var allergisk mot så gott som alla pälsdjur,vi fick göra oss av med hund,katt,och fåglarna som vi hade inne,men mamma och pappa kunde inte låta mig sluta med ridningen,eftersom det var mitt "liv" då,red bara en gång /vecka,och dom tänkte att det borde ju kunna gå.

Vi löste det med att ridkläderna tvättades efter varje gång,likaså mammas kläder eftersom hon var med i stallet/ridhuset,så varje gång vi varit i väg så fick jag springa genom hallen in i duschen,slänga av mig kläderna och in med dom i maskinen,sen hoppa in i duschen,medans mamma fick vänta ute på trappen tills jag var klar,och då fick hon göra samma procedur. En kväll var det riktigt kallt,så mamma gick in i hallen när jag nästan var klar,stog där max 5 minuter,och brorsan satt kanske 10 meter bort,och han vart jättesnorig,och kliade sig i ögonen.

Men efter åren gick så klarade han det bättre,tillslut så skulle jag skaffa egen häst,och då vart det ju samma visa varje dag,tvätta alla kläder,och sig själv,behöver jag säga att mina ridkläder vart urtvättade ganska fort? :angel:

Hur som helst,när han var runt 8-9 år så kände han sig bättre,och vi beslutade oss för att kolla på en pudel ("allergivänlig") så vi besökte en uppfödare massor av gånger,och han kände aldrig något,så vi tog hem en liten kille,och det fungerade jättebra,jag kunde gå in i huset med ridkläder och hänga in dom i skrubben utan att tvätta dom,men jag duschade på en gång,tillslut så kunde jag gå runt med hästkläder ett tag,och inte behöva duscha,samt att han var med mig till hästen och red en gång (han var aldrig med inne i stallet) och det gick jättebra,dock så åt han allergimedicin dagligen då. Jag flyttade hemifrån och skaffade en hund,och naturligtvis så var vi dit och hälsade på ibland,och han kände aldrig av hunden.

Efter ett tag så valde jag att flytta hem igen,och hade då hunden med mig,och han kände av den en gång på över ett år.

Nu är brorsan 22 och har slutat med medicen för flera flera år sen,vi har med våra hundar dit,och jag kan sitta i hästkläder utan problem,och han känner inget alls.

Det sägs att på just killar så är det större chans att det växer bort än vad det gör på tjejer.

Jag vet inte vad jag ska råda er till att göra,trist att köpa ett hus som man får lov att göra sig av med på en gång,men ni är ju beredda på det,så jag skulle nog säga,KÖR PÅ! Ni verkar ju ha användning för gården annars också så..:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp