Köra bil i Italien!

Lena Furberg

Trådstartare
Nu har jag bokat en liten semester för dottern och mig, på ett Airbnb i Italien. Cirka 2 timmars bilväg söder om Neapel.

Neapel är närmaste flygplatsen - och jag vet att biltrafiken där är hemsk. En bekant till oss är i Neapel just nu och de skulle aldrig köra där, säger de. Underbart..... Nu ska vi inte in i stan, tack och lov, utan hyra bil och förhoppningsvis köra direkt ut från flygplatsen på en större väg söderut. Platsen vi ska till är liten och på landet, typ.

Nån som vet hur det är att köra däromkring?? Jag har kört mycket i USA, både i LA och San Diego t.ex. - men skulle aldrig drömma om att köra inne i NYC. Det hade varit en mardröm och jag hade kraschat på 2 röda.

Vi ska inte iväg förrän till sommaren men jag oroar mig redan lite. Helst vill jag inte ta tåget då jag vill köra en avstickare till Pompeij också.

Nån här som kört bil i de trakterna - och inte krockat??
 
Nu har jag bokat en liten semester för dottern och mig, på ett Airbnb i Italien. Cirka 2 timmars bilväg söder om Neapel.

Neapel är närmaste flygplatsen - och jag vet att biltrafiken där är hemsk. En bekant till oss är i Neapel just nu och de skulle aldrig köra där, säger de. Underbart..... Nu ska vi inte in i stan, tack och lov, utan hyra bil och förhoppningsvis köra direkt ut från flygplatsen på en större väg söderut. Platsen vi ska till är liten och på landet, typ.

Nån som vet hur det är att köra däromkring?? Jag har kört mycket i USA, både i LA och San Diego t.ex. - men skulle aldrig drömma om att köra inne i NYC. Det hade varit en mardröm och jag hade kraschat på 2 röda.

Vi ska inte iväg förrän till sommaren men jag oroar mig redan lite. Helst vill jag inte ta tåget då jag vill köra en avstickare till Pompeij också.

Nån här som kört bil i de trakterna - och inte krockat??

Hej!

Jag var på semester i Sorrento för två år sedan och ja, trafiken är väldigt hektiskt, men vet inte om det är värre än Milano där vi kört många gånger. Det är ju rätt så smala vägar längst kusten och italienarna kör ju rätt så intensivt om man säger så. Angående pompeji går det jättebra att åka tåg dit från Neapel. Tror tom att de har egen station
 
Nu har jag bokat en liten semester för dottern och mig, på ett Airbnb i Italien. Cirka 2 timmars bilväg söder om Neapel.

Neapel är närmaste flygplatsen - och jag vet att biltrafiken där är hemsk. En bekant till oss är i Neapel just nu och de skulle aldrig köra där, säger de. Underbart..... Nu ska vi inte in i stan, tack och lov, utan hyra bil och förhoppningsvis köra direkt ut från flygplatsen på en större väg söderut. Platsen vi ska till är liten och på landet, typ.

Nån som vet hur det är att köra däromkring?? Jag har kört mycket i USA, både i LA och San Diego t.ex. - men skulle aldrig drömma om att köra inne i NYC. Det hade varit en mardröm och jag hade kraschat på 2 röda.

Vi ska inte iväg förrän till sommaren men jag oroar mig redan lite. Helst vill jag inte ta tåget då jag vill köra en avstickare till Pompeij också.

Nån här som kört bil i de trakterna - och inte krockat??

Jag har kört kors och tvärs över Italien och överlag så är vägarna i bra skick men något smalare än vad vi är vana vid i Sverige. Italienare är ju ganska hetsiga i trafiken och har inte riktigt greppat det här med blinkers ännu så man får vara uppmärksam och hålla avstånd. Men helt ärligt kör jag hellre i Italien än i Frankrike - där kan man snacka om både dåliga förare och vägar :crazy:

Tror du kommer klara av att köra där galant!
 
Jag är inte bekymrad av trafiken i Italien - ett underbart land att bilturista i.
Men jag har ogärna kört in i stadskärnor - egentligen oavsett storlek på stad. Italiens samhällen byggdes innan bilen uppfanns.
 
Jag tog mitt körkort i Italien :D Kör hellre i Italien än Sverige... Ska tillägga norra Italien. Söder om Rom blir vägarna genast sämre och grisigt i dikeskanterna, stor skillnad! Inte autostadan men mindre vägar.
 
I Italien används blinkers mer frekvent
Där kör man ut i vänsterfil för att släppa på påfartsbilar
Där bländas det av i tid, innan en behöver bli bländad. Samt slår på helljus när hela bilen passerat.

Några uppskattande exempel från min sida.
 
Nu har jag bokat en liten semester för dottern och mig, på ett Airbnb i Italien. Cirka 2 timmars bilväg söder om Neapel.

Neapel är närmaste flygplatsen - och jag vet att biltrafiken där är hemsk. En bekant till oss är i Neapel just nu och de skulle aldrig köra där, säger de. Underbart..... Nu ska vi inte in i stan, tack och lov, utan hyra bil och förhoppningsvis köra direkt ut från flygplatsen på en större väg söderut. Platsen vi ska till är liten och på landet, typ.

Nån som vet hur det är att köra däromkring?? Jag har kört mycket i USA, både i LA och San Diego t.ex. - men skulle aldrig drömma om att köra inne i NYC. Det hade varit en mardröm och jag hade kraschat på 2 röda.

Vi ska inte iväg förrän till sommaren men jag oroar mig redan lite. Helst vill jag inte ta tåget då jag vill köra en avstickare till Pompeij också.

Nån här som kört bil i de trakterna - och inte krockat??
Var i Italien i somras och var ganska nervös innan då en alltid har hört om hur hemsk biltrafiken är där.
Men det var inte alls jobbigt!
Mindre och krokigare vägar än hemma, men i övrigt inga problem. Bara att ta det lugnt och planera körningen så går det så bra så.
Skulle dock inte frivilligt ge mig in i några större stadskärnor.
Vi körde från och till flygplats i Rom, nemas problemas ^^
 
Nu har jag bokat en liten semester för dottern och mig, på ett Airbnb i Italien. Cirka 2 timmars bilväg söder om Neapel.

Neapel är närmaste flygplatsen - och jag vet att biltrafiken där är hemsk. En bekant till oss är i Neapel just nu och de skulle aldrig köra där, säger de. Underbart..... Nu ska vi inte in i stan, tack och lov, utan hyra bil och förhoppningsvis köra direkt ut från flygplatsen på en större väg söderut. Platsen vi ska till är liten och på landet, typ.

Nån som vet hur det är att köra däromkring?? Jag har kört mycket i USA, både i LA och San Diego t.ex. - men skulle aldrig drömma om att köra inne i NYC. Det hade varit en mardröm och jag hade kraschat på 2 röda.

Vi ska inte iväg förrän till sommaren men jag oroar mig redan lite. Helst vill jag inte ta tåget då jag vill köra en avstickare till Pompeij också.

Nån här som kört bil i de trakterna - och inte krockat??
Vi sommarturistar ofta genom att köra igenom Italien och jag tycker det går bra att köra där. Värre att parkera, med stor tysk bil (och då har jag ändå minsta suv'en från mitt tyska märke) med takbox, parkeringar är helt klart gjorda för småbilar. Vad jag lärt mig är att hålla ett mindre avstånd än annars, eftersom mitt svenska avståndshållande uppmuntrar till väldigt plötsliga filbyten. Ökad uppmärksamhet och en mindre lucka gjorde att körningen blev säkrare, paradoxalt nog. Filer och vägar är smalare, så mindre felmarginal än i t.ex. Tyskland och Spanien, men trevligt land att köra i och jag tycker att de tar väldigt god "turisthänsyn" till oss svenskar i vår takboxbil. Det är betydligt mer aggressivt att köra vid tingstadtunneln i Göteborg...
 
Nu har jag bokat en liten semester för dottern och mig, på ett Airbnb i Italien. Cirka 2 timmars bilväg söder om Neapel.

Neapel är närmaste flygplatsen - och jag vet att biltrafiken där är hemsk. En bekant till oss är i Neapel just nu och de skulle aldrig köra där, säger de. Underbart..... Nu ska vi inte in i stan, tack och lov, utan hyra bil och förhoppningsvis köra direkt ut från flygplatsen på en större väg söderut. Platsen vi ska till är liten och på landet, typ.

Nån som vet hur det är att köra däromkring?? Jag har kört mycket i USA, både i LA och San Diego t.ex. - men skulle aldrig drömma om att köra inne i NYC. Det hade varit en mardröm och jag hade kraschat på 2 röda.

Vi ska inte iväg förrän till sommaren men jag oroar mig redan lite. Helst vill jag inte ta tåget då jag vill köra en avstickare till Pompeij också.

Nån här som kört bil i de trakterna - och inte krockat??

Det ar manga ar sedan jag korde i Italien, men jag skulle mycket hellre kora dar igen an i Frankrike eller Tyskland. Dessutom kor jag hellre i NYC an i LA :p

/hastflicka som korde fel med en F350 och 10+meter husvagn i NYC och fick backa ut forbi innerfilen i 3 filig trafik. All trafik var mycket hjalpsam och jag kor garna i NYC igen. ;) Ar glad att det inte hande i LAs rusningstrafik/
 
I Italien används blinkers mer frekvent
Där kör man ut i vänsterfil för att släppa på påfartsbilar
Där bländas det av i tid, innan en behöver bli bländad. Samt slår på helljus när hela bilen passerat.

Några uppskattande exempel från min sida.
Är det inte lag på det i Sverige med? att man är skyldig att släppa in dem som kör upp på motorväg?
 
Nja så här är det väl "De flesta infarter till motorvägar har accelerationsfält och då är det varken du eller fordon på infarten som har väjningsplikt, det är ett ömsesidigt samspel som gäller. Du är skyldig att underlätta för fordon som ska in på motorvägen och de som kommer på accelerationsfältet ska anpassa sin hastighet för att hitta en lucka att glida in i. "
 
Nemas problemas att köra i Italien, du har väl kört bil i England? Det är värre tycker jag:D

Förra året föll det sig så att jag körde bil i flera olika länder, bland annat Italien, vilket jag inte på något sätt tyckte var minnesvärt på ett negativt sätt (det innefattade ändå sönderregnade grusvägar med djupa fåror, avstängt Brennerpass och fransk bil). Skotska landsbygden eller Madeira kvalade däremot upp på topp gällande vad jag inte rekommenderar:eek:
 
Nemas problemas att köra i Italien, du har väl kört bil i England? Det är värre tycker jag:D

Förra året föll det sig så att jag körde bil i flera olika länder, bland annat Italien, vilket jag inte på något sätt tyckte var minnesvärt på ett negativt sätt (det innefattade ändå sönderregnade grusvägar med djupa fåror, avstängt Brennerpass och fransk bil). Skotska landsbygden eller Madeira kvalade däremot upp på topp gällande vad jag inte rekommenderar:eek:
Så bra! Jo i England har jag kört mycket, mest i cornwall med smala krokiga vägar utan vägren bara murar....! Och högerstyrd bil och vänstertrafik..... så kanske jag fixar Italien ändå...!
 
Nja så här är det väl "De flesta infarter till motorvägar har accelerationsfält och då är det varken du eller fordon på infarten som har väjningsplikt, det är ett ömsesidigt samspel som gäller. Du är skyldig att underlätta för fordon som ska in på motorvägen och de som kommer på accelerationsfältet ska anpassa sin hastighet för att hitta en lucka att glida in i. "
Nej, ansvaret för att inte störa trafiken ligger på fordonet som ska ut på motorväg (så länge accelerationsfält finns). Visst bör man samspela, men i Sverige så ligger inget ansvar egentligen rent juridiskt på högerfältsförare att byta fil eller liknande för att underlätta påfart.

Se t.ex. följande citat ur trafikförordningen:

"3 kap. 21 §
En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
/.../ (2014:1035)."
 
Nej, ansvaret för att inte störa trafiken ligger på fordonet som ska ut på motorväg (så länge accelerationsfält finns). Visst bör man samspela, men i Sverige så ligger inget ansvar egentligen rent juridiskt på högerfältsförare att byta fil eller liknande för att underlätta påfart.

Se t.ex. följande citat ur trafikförordningen:

"3 kap. 21 §
En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
/.../ (2014:1035)."
När jag först hörde talas om det reagerade jag som du. Men nu inser jag att för trafikens skull är det nödvändigt att trafiken på motorvägen, märk väl, motorvägen ger plats för inkommande trafik..
Vad som gäller vid påfart med accelerations fält så är det ett gråfält. Varken påkommande eller de på motorvägen har väjningsplikt. Men är skyldiga att underlätta och främja säkerheten. Detta eftersom inkommande fält uppgår i det högra fältet på motorvägen. Man förstår det lättare om man tänker sig de båda motorvägarna e4 och e6 som smälter samman till en väg..båda huvudleder.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 067
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp