Köra hö i öppet släp

Brassneck

Trådstartare
Alltså ett sånt utan tak och galler som väggar. Nån som har gjort det - hur mycket skräpar man ner? Blir det bättre eller värre av att lägga på en Presenning?
Vi ska köra en halvtimme på en mindre väg så max 60-70 km/h.
 
Balat hö lär inte skräpa ner värst mycket. Så körde man ju alltid hö i bakvagn hem från gärdet innan rundbalstiden kom.
 
Alltså ett sånt utan tak och galler som väggar. Nån som har gjort det - hur mycket skräpar man ner? Blir det bättre eller värre av att lägga på en Presenning?
Vi ska köra en halvtimme på en mindre väg så max 60-70 km/h.
Har hämtat så många gången och nä skräpar inte vad jag märkt.
 
Kört så under våren :) Fick tips om en lastteknik som var riktigt bra också, rymdes mer än man kunde tro och blev grymt stadigt. Svårt att förklara 😅 men man lägger de yttre balarna upp mot kanten, en rad över mitten och låser allt med ett spännband från kortsida till kortsida (fram—>bak).
 
Hämtar alltid mitt hö så. Det lilla som är löst lossnar redan när det lastas, alt blåser av innan vi lämnat höbondens gårdsplan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 477
Senast: Kjerulfia
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp