Köra in...

B

**BORTTAGEN**

Hejsan!!
Jag har en 6-årig hopphäst som antagligen inte klarar av att bli riden. :cry: Han har problem med ryggen och båda bakknäna och en fram kota. Han har knappt blivit riden under åren.
Han har ett super psyke så själva körningen tror jag inte kommer vara ngt problem för honom.
Min fråga är om han kommer hålla för körning?? Han har närliggande kotor i ryggen och vi tror att det är det som är grund problemet!! Eller så kan det vara knäna bak som spökar!! :confused:
Har ingen erfarenhet av körning och skulle vilja få råd av någon som kan detta!! Maila gärna!! Älskar min häst och försöker hitta en sista utväg för att kunna ha honom kvar... :love:
Mvh Emily
emslan_@hotmail.com
 
I det specifika fallet har jag ingen aning men körhästar i allmänhet brukar bli ganska stela i rygg och bakben= lite känsligt område.
//A
 
Hej!!
Om nu kör hästar blir stela i rygg och bakben låter det inte som om det är så passande för min häst då han har problem med just dessa delar!! :(
Någon annan som vet?? :confused:
 
Har då inte märkt av att min häst blir stelare av körning.
Fast nu kör jag ju inte honom hela tiden, han rids oxå. Däremot beror det nog på hur man kör.
I de flesta fall så kanske man inte direkt tänker "träning" när man far ut och kör.
Jobbar man hästen medans man kör, med dressyrövningar och liknande, och varvar körning ute och på bana(ungefär som ridning)och ser till att hästen jobbar i form så kan det inte var allt för onyttigt.
Och de övningar man inte kan göra med vagn kan man alltid jobba med vid tömkörning.
 
He
Jag tycker det mest märks på hästar som bara körs(aldrig träningsrids)
Men visst går det att mjuka upp körhästar när man kör men det brukar vara svårare än när man rider.
//A
 
?????????

vilka körhästar? travhästar kanske.

Berätta mer om vad du hört om stelhet hos körhästar. jag håller på att bygga om min häst till körhäst och kör nu 5 dagar i veckan långa turer. har inte märkt något annat än förbättring.


/jenny
 
Hej!

Jag tycker... att du ska tömköra din häst, gå en lektion eller ta hjälp av någon som gått en lektion. ev se anders erikssons tömkörningsvideo som ska vara mycket bra.

Tömkör på rätt sätt i en månad varannan dag eller så, sen ska du se en förbättring av din häst i både rygg, benlyft, lydnad, och kontakt! Om du ser en försämring hos hästens kropp, då är nog inte körning något. Övriga förändringar åt negativt håll står du för. Det är ju bakbenen som ska aktiveras o stå för kraften framåt, samt att din häst ska våga lägga sig i selen o dra.
Ofta krävs det nästan mer av en körhäst än en vanlig hobbyridhäst, ditt fall är alltså tveksamt.
men:
Tömkörning är jättekul, både för hästen o "ryttaren" och bygger upp otroligt mycket!
Under tiden kan du ju förbereda en inkörning, gå med däck, kedjor, skaklar öva på att stå still, att gå in mellan skaklar, att lära dig de internationella körkommandona. se forum om sånt.

Lycka till, och hoppas nu att han kan hålla för små promenader med familjen!

/jenny
 
Kör hästar blir INTE stela i rygg och bakben!!!!
En körhäst jobbas på samma sätt som en dressyr häst men måste oxså dra vagnen vilket kan leda till träningsverk och stelhet om hästen övertränas.
/M
 
Tror absolut att din häst kommer att fungera som körhäst om han har ryggproblem men om det är bakknä så är belastningen likvärdig ridning. Kanske kan hästen röra sig friare i vagnen och då fungera bättre.
Ta hjälp av någon som har stor erfarenhet av inkörning så går det nog bra.
/M
 
Kanske det ena eller andra?
Jag tycker du ska börja med en ordentlig genomgång på klinik så du vet VAD som är felet med hästen.

Sedan är körning påfrestande för hästen men på ett annat sätt. När du rider kan du exempelvis välja mjukare skogsvägar eller rida i vägkanten. När du kör är det tyvärr ofta hård vägbana som gäller - grus eller asfalt.
Likaså ska en bra körhäst också kunna arbeta med rygg och bakben och trampa under sig - så om hästen inte kan/orkar det är inte körning ett sätt att få hästen att plötsligt kunna det!

Så mitt förslag är att du först utreder hästen ordentligt och tar reda på vad som är felet, sedan var det ju ett bra förslag som snigelfarmor kom med: tömkör! Och kontakta en körförening, för de brukar hålla olika inkörningskurser - eller så vet de till vem du kan skicka hästen på inkörning, om du hellre vill det! :)

Lycka till och hoppas det går bra! :)

:banana:
 
Klart man kan få mjuka körhästar.
Men om man tittar på nivå inte jättehög och jämför ridhästar och körhästar så är min uppfattning att körhästarna är stelare i rygg/bakben än ridhästarna och dom tränas ungefär lika(i mängd och nivå)

Men det kanske bara är min uppfattning?
 
Travare har jag aldrig kört. Kör ioförsig nordisar, russ och shettis men aldrig några som varit i träning.
 
men varför skulle det vara så?

Körhästarna slipper iallfall ha någon på ryggen. och kan arbeta friare med bak...
men någonstans i ryggraden sitter ändå känslan av att det är så, att körhstar kan få stelare bakbensrörelser..
därför ska man kanske inte bara köra, uatn tömköra några gånger i veckan.

Jag brukar köra lite först, ut o skritta/trava en timme, sen tömkör jag 20 minuter mjukgörande. det kan ju vara en bra kombination. För alla hästar!

eller så får man stretcha, som man bör göra även på ridhästar såklart.

Det är inte så att man blir mera fokuserad på rumpaktivitet, eftersom man ser den delen hela tiden?? :)

/jenny
 
Kan man inte löshoppa någon gång i veckan med honom, något litet skutt då och då så att han behåller formen...
Fast det kanske inte går????
Jag är inte så duktig med körning men kontakta en veterinär och fråga ifall det är möjligt.....
 
Sv: Köra in...

vi har en häst på skolan som inte klarade av att vara ridhäst pga hältor. så han fick bli körhäs och jag har inte märkt någon slags stelhet. han går i fin form och verkar stortrivas med att göra olika körövningar allt från tömkörning till harvning...
 

Liknande trådar

Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 375
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 859
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 816
Senast: mackan
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 116
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp