Körning + western, och hjälper.

M

Moej

1. Körning och western, går det ihop? Eller får man bättre resultat i ridningen om man inte kör? Funderar på att köra in min häst men är rädd att det bara förvirrar henne för jag måste ju använda tyglarna mer när jag kör.

2. Hon har alltid ridits "vanligt", men western till och från. Nu har jag bestämt mig för att bara rida western. Och att börja med att lära in hjälperna ordentligt. Någon som har bra tips och råd? Hon kan dem, men vill inte lyssna alls. Speciellt inte när jag ska svänga.
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

Man ska inte underskatta hästens förmåga att lära in flera saker. Jag vill ha mina hästar både körbara och ridbara. Lägger in AR som grund men tävlar i western. Har inga problem med förvirring eller så.

Om din häst inte vill lyssna kanske du ska börja arbeta den från marken först så att du får en bra kontakt med den där.
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

Jag både kör och rider min häst, det enda jag har märkt är att han när han går i vagn blir lite vinglig, förmodligen pga att han är van att mina skänklar ramar in honom, sen så blir det lite missförstånd ibland när jag ska svänga och tar i en tygel, då kan han visa hur otroligt duktig han är på att böja halsen och gå rakt fram :D , det gäller att inte ta så mycket i tygeln när man ska svänga. Jag har däremot inte upptäckt några förändringar i ridningen och då tycker jag inte att det gör nåt.
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

De flesta hästar har stenkoll på att olika utrustningar eller olika ryttare betyder olika saker.
Min häst är ibland westernhäst, ibland barnponny (modell stor ponny då ;) ), ibland skogsmulle och ibland dressyrhäst. Hon skiftar med lätthet mellan alla olika krav som ställs på henne.
Och med en vagn bakom henne är jag helt säker på att hon fattar att det inte är en hoppbana som väntar henne.
;)
Körning är bra träning för hästen. Och med en lätt hand när du kör gör det bara nytta och ingen skada.
Lycka till
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

Säg vad jag inte gör med min pålle.. :D

Jag rider western, dressyr, hoppar, kör (inkörning än så länge), tornerspel.. Han har även tävlat i voltige.. ;)

Ombyte förnöjer! Målet är ju ändå detsamma i alla grenar.. Man vill ha en lätt häst som bär sig själv!
:)
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

Min pålla är westernhäst, men är endå inkörd, tävlar lite dressyr, hoppar å kan lite trix :) jag anser att en mångsidig häst är en glad häst, det blir ingen förvirring alls för i western rider jag alltid på bara en hand med neckreining å hoppar så oxå ibland ;) men hon fattar direkt om jag ska rida dressyr å tar i henne med tygeltag :banana: :banana:
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

Min pålla är westernhäst, men är endå inkörd, tävlar lite dressyr, hoppar å kan lite trix :) jag anser att en mångsidig häst är en glad häst, det blir ingen förvirring alls för i western rider jag alltid på bara en hand med neckreining å hoppar så oxå ibland ;) men hon fattar direkt om jag ska rida dressyr å tar i henne med tygeltag :banana: :banana: än så länge är hon bara 8 år så mer lär hon lära sig :) :D
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

Moej skrev:
1. Körning och western, går det ihop? Eller får man bättre resultat i ridningen om man inte kör? Funderar på att köra in min häst men är rädd att det bara förvirrar henne för jag måste ju använda tyglarna mer när jag kör.

2. Hon har alltid ridits "vanligt", men western till och från. Nu har jag bestämt mig för att bara rida western. Och att börja med att lära in hjälperna ordentligt. Någon som har bra tips och råd? Hon kan dem, men vill inte lyssna alls. Speciellt inte när jag ska svänga.
1. Körning har jag ingen aning om eftersom jag har en travare så sitter det i hans ryggmärg så det blir lite speciellt då :angel:

2. Hur gör du när du ska svänga?? Jag vet att det finns många olika sätt men min tränare sa åt mig:
Tänk inte så mycket, rid som du brukar, western är inte så annorlunda...

T ex när jag ska svänga så ser jag bara dit jag ska och vi svänger...
I och med de att jag ser åt de hållet som jag vill svänga så vrids axlarna lite och i och med det blir det en liten förändring i hästens mun..

Om han blir tjurig så använder jag ytterskänkeln för att förstärka...

Så gör jag. men som sagt så finns det många sätt, det gäller att hitta det som passar DIG & DIN häst :D :D


P.S//Klokt val att du satsar på western :D
 
Sv: Körning + western, och hjälper.

Svänga kan man göra på tre olika sätt:
1:Flytta framdel
2:Flytta bakdel
3:Hästen böjd
(finns ett till men det är lite överkurs)

När du ska svänga genom att flytta framdel lägger du till ytter skänkel. Lägger ytter tygel mot halsen, får hästens nos att peka dit du ska genom att leda med inner tygel och tar bort inner skänkel från hästen för att ge den en "öppen dörr" dit du ska.
När man tränat mycke på detta räcker det snart med att flytta handen (om du rider på en hand) eller händerna (när du rider på två händer) dit du ska och ta bort inner skänkel för att hästen ska flytta sej.

När du ska svänga genom att flytta bakdelen bromsar du upp hästens framdel lätt med tyglar och sits. Och lägger till inner skänkel långt bak för att flytta bakdelen utåt.


När du ska flytta hästen och hålla hästen böjd (som på en volt) Lägger du yttertygeln mot hästens hals, visa hästen vart ni ska genom att leda med inner tygel. Ytter skänkel ska ligga långt bak för att inte hästens bakdel ska glida ut från voltspåret och inne skänkel hålls långt fram för att hålla hästen "böjd runt skänkeln" och hindra hästen från att flytta sej för mycke innåt.

Träna alltid i lugnt tempo. Stillastående eller lugn skritt, innan du gör det i trav eller galopp.Det ni inte klarar av i lugt tempo funkar sälla (aldrig) bättre i hög fart. Och titta alltid dit du ska!

Växla gärna mellan de olika sätten att svänga och använd gärna någon form av markering(koner kanske) för att veta exakt var du ska svänga. Om man lägger ner mycke tid på denna grunden har du snart en väldigt lydig häst.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
926
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 500
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
620
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp