Köksmaskin

Sv: Köksmaskin

Jag har en Krups, som blev bäst i test och den betalade vi 3500-4000kr för så dem finns till bra pris om man letar lite på nätet :)

Men 3500 kr är ju någon tusenlapp mer, inte några hundra...

Jag kommer använda den främst till bakning, kanske något mer om intresset ökar men just nu behöver jag hjälp med att vispa och "knåda" degen så jag behöver ingen avancerad maskin som kan allt.
Pratade med en kock idag och han berättar att de har en med 600 watt på jobbet som fungerar super. Fästet till visp med mera gick sönder före motorn och så vidare, då byter de ut den mot en likadan maskin som är snorbillig i inköp.
Eftersom jag inte har så jättestort behov av maskinen så vill vi inte lägga massor med pengar på det heller, men jag vägrar köpa Bosch maskinen för 999 kr som finns att köpa lite överallt, även fast att den lär motsvara mina behov.
Sen vill jag ju inte heller lägga enormt mycket pengar på en hushållsmaskin som ändå är färskvara som kanske håller i 3 år, då känns det dumt att lägga 5000 kr på något sånt, då kan jag använda mina pengar till något annat istället.

Jag är tacksam för era råd, men jag tänker inte köpa världens bästa maskin bara för att den är det och kostar där efter, en mittemellan duger alldeles utmärkt! :)

Där jag tittade kostade den 3595 -4390kr men den var på 1200w men den fick ju som sagt väldigt mediokra resultat i flera olika tester så jag hade inte köpt den iaf om den inte kostat typ 1500kr.

Själv bakar jag bara matbröd och ev ngt annat lättbakat men jag tycker inte alltid att Krupsen knådar tillräckligt bra och då var det den fick bäst på i alla test + att jag bakar bara det nödvändiga för hemmabruk då jag hatar att baka men jag skulle inte vilja ha en sämre maskin iaf.
Bra grejer = roligt att hålla på.

Den brun jag har heter K3000 tror jag, och kostar nog mellan 2000-2500 numera. Inte snygg, men funkar bra. 1 liter degvätska funkar utan problem. Tror den fått bra omdömen också.

Min sambo är också kock och hans pappa är bagare, han skulle aldrig rekommendera en blandare på 600W, han tycker att effekten är allt. Sen tycker jag inte att en degblandare/assistent är en färskvara, det beror ju helt på vad man köper.
Men jag håller med om att jag tycker du ska köpa vad du tror du har behov av och vad du tycker är en lämplig summa att lägga. Det jag hade kollat extra noga är faktiskt hur stor bunken är, så att man inte behöver ta ur degen för jäsning.

Där jag tittade kostade den 3595 -4390kr men den var på 1200w men den fick ju som sagt väldigt mediokra resultat i flera olika tester så jag hade inte köpt den iaf om den inte kostat typ 1500kr.

Då måste du ha kollat fel eller kollat på väldigt dyra!
Vi var både på Mediamarkt och Elgiganten igår och båda tog 2235 kr för Hercules modellen, 1200 watt. Den röda, från Chili-serien kostade 2985 kr men den serien är dyrare än normalt.

Senast ändrad:

Min sambo är också kock och hans pappa är bagare, han skulle aldrig rekommendera en blandare på 600W, han tycker att effekten är allt. Sen tycker jag inte att en degblandare/assistent är en färskvara, det beror ju helt på vad man köper.
Men jag håller med om att jag tycker du ska köpa vad du tror du har behov av och vad du tycker är en lämplig summa att lägga. Det jag hade kollat extra noga är faktiskt hur stor bunken är, så att man inte behöver ta ur degen för jäsning.

Fast han rekommenderade aldrig maskinen de har på 600W, han bara sa att den fungerar super för dem.

Bunken var en av de större om inte störst av alla vi jämförde i butik igår, enligt informationen rymmer skålen 5,5 liter. :)

Senast ändrad:

Så, nu äger jag en OBH Nordica Hercules som jag kom över asbilligt. :D

Här är en bild på den.

hercules_50f017cdddf2b315fa908ead.jpg

Har hunnit använda den två gånger och är riktigt nöjd med den! :)

Jag ärvde en Bosch, den fick gå ut på Tradera omgående då passformen på delarna var "sådär" och hela maskinen enligt mitt tycke var "sådär". Jag har en gammal Philips"tröska" just för tillfället och den kommer snart att få sällskap av en stor Hugin på 7 liter enbart för degblandning där styrsystemet gett upp. Som maskindoktor så vet jag att det felet är lätt fixat. Philipsen är bra till allt utom att knåda större degar med.

Den du köpt är jag sugen på, både snygg och verkar bra?
Har du gjort ngn större deg i den ännu?

Jag fick en mycket gammal köksmaskin av min morfar, den är inte vacker och får därför inte stå framme heller :D Däremot blir degen helt perfekt även om den väsnas utav bara helvete.

Så om det inte är en skönhetsfråga inblandad leta begagnat?

Om du vill ha en rejäl maskin med bra kvalitet kan jag rekommendera en assistent från Ankarsrum. De är perfekta om man vill baka mycket bröd med stor bunke och stark motor/växel. Dessutom är de svensktillverkade och riktigt snygga :) www.assistent.nu

Läste era jämförelse kring effekt. Tyvärr är antalet watt ganska vilseledande eftersom det inte visar hur mycket maskinen klarar av. Om ni köper en bil, vill ni då att den ska dra så mycket bensin som möjligt?

Om du nu läst delar av tråden kanske du skulle läst hela? Sorbe har köpt en maskin redan.

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt... 2 3
Svar
55
· Visningar
15 887
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka