Bukefalos 28 år!

Kolik 3 ggr, HorseHage??

Nickelodion

Trådstartare
Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att hålla vanligt hö och stora hösilage balar. Har tre hästar, eget stall, ingen traktor osv. Sen var vi lite sent ute och hittade inget bättre alternativ. (det mesta var slut hos lev)
Värdet på det vi har nu är:
69%TS
7MJ
Smrp 42g/kg foder

Vad tycker ni om dessa värden, högt,lågt?. Två av våra hästar äter runt 11kg/dag förutom islänningen som äter 7kg/dag.
Ingen av hästarna är speciellt smala snarare tvärt om. Mitt fullblod som står på vila pga av senskada är ganska så runt om magen och har inte fallit ur nå mkt alls. Han brukar få ca 15-20kg hösilage när han är i gång.

Innan vi börja fodra med horsehage så fick dom ett ganska lågenergi hösilage,(fri tillgång på vintern) då stod dom alla uppstallade på ett inackorderingsstall-(i ca två år)
Nu har vi tagit hem dom till vårat eget stall.

Nu till saken, sen i januari så har vi haft tre kolik anfall på två av hästarna!:eek:
Ena (varmblods sto) fick förstoppning två ggr med tre veckors mellanrum. Nu har mitt fullblod fått diarré och hade kolik symptom, troligt nån typ av "magknip" pga av diarrén. Han var bara lös i magen ca två dygn sen small det till och han bara låg i boxen. Nu mår han bra men vi börjar allvarligt fundera på vad som kan vara orsaken?! Någon mer som haft problem med horsehage?
Kan det vara att dom får för lite strå? Gnager i sig nåt i hagen kanske? Man vill ju inte att dom ska bli feta heller...Vi ska nog byta hösilage i alla fall, jag vågar nog inte chansa mer.....:crazy:
 
Sv: Kolik 3 ggr, HorseHage??

Dricker de som de ska? Är de ute mer än tidigare är det ju viktigt att de dricker ute. Ofta dricker de mindre ute när det är kallt, vilket ofelbart leder till kolik.
 
Sv: Kolik 3 ggr, HorseHage??

Dom har vatten i hagen och dricker som vanligt. Har dock sett att mitt fulblod äter snö. När dom stod uppstallade så hade dom inget vatten i hagen. Men däremot var hösilaget väldigt mkt blötare där. Säker 50-55% ts.
Det vi har nu ligger ju på 70%
Kvoten ligger ju på 6 så det ska väll vara ett bra värde på horsehage.

Men ang plasten runt horsehage balarna, nån som vet varför det är så lite plast? Annat hösilage har ju typ 12 lager :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 757
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
3 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
784
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 786
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp