Kolla här !!!

Jag tycker att omärkta katter ska tas in och antingen omplaceras eller avlivas. Hårt kanske, men det är enda sättet (vad jag vet) som gör det möjligt att få ner antalet katter och kräva högre status. Dom som inte märker sina katter, ska heller inte ha katt helt enkelt.

Fast jag tycker också att dom bara ger en aspekt på det hela. Att kräva märkta katter gör det också möjligt att spåra reda på hittekatter och döda katter vilket borde vara en positiv sak för alla kattägare.
 
Nej, man kan inte tvinga dom, men man kan göra allt för att dom ska stanna. Kastrerade katter flyttar inte alls lika ofta, även om det såklart händer.

Jag är av den åsikten att vill man inte märka sina katter, ska man inte heller ha katt. Att kräva ID-märkning och sen göra nått åt det, är ett bra första steg. Nästa är att kräva kastrering av hankatter, vilket är lätt att hålla reda på med märkning och att man ser huruvida som är kastrater eller ej. Situationen som den är idag är ohållbar och betyder högre status att bönder och stallägare får klara sig utan katter, så gärna för mig.
 
Jag håller med ! Och nästa steg är att kräva att hanar är kastrerade, vilket är lätt att följa via märkningen sen. Men det krävs såklart åtgärder efter denna lag (om den går igenom), vilket inte är så jättesvårt att göra om man bara vill.
 
ja, hoppas det går igenom! är inte katten värd de kronorna det kostar att märka katten (engångskostnad), så ska man inte ha katt, heller!
 
:bow: :bow: :bow:
Håller med helt och hållet...
Varje kastrerad katt är en vinst, och att sätta ett mål någonstan är bra, även om man aldrig kan få det att följas till 100% (vilket ingen av sveriges lagar gör...)
 
Skrev tidigare blir det lag så ska jag ge mig iväg med katten och märka henne men till saken så kom hon bara en dag och stannade.

Jag tycker man ska ge sig på de människor som inte sköter sina katter utan låter dom få kull efter kull. Det blir inavel och de lider av diverse åkommor.
Det kryllar av vildkatter i mina trakter.

///Fraggliz som inte ska ha katt för den är ju inte märkt!
 
Varför märker du inte katten då? Det är gjort på ett litet kick om du märker den med chip och ett lite längre tag om du ID-märker den.
Jag har själv en avelskatt som inte får gå ut, förutom på den innätade balkongen och det funkar bra. Katter visar tydligt om det inte fungerar. Men det ställs såklart högre krav på ägaren till en sån katt, man måste hjälpa till att stimulera den och ha fler saker för den att göra.
Alldeles för många klagar på att katten klöser på möbler/väggar eller hårar, eller annat. Vad tror dom? Att katten ska ligga tyst i ett hörn och bara gosa när det passar matte/husse?
Att ha en katt är inte alltid mycket mindre jobb än att ha hund, det krävs uppfostran och uppoffringar.
 
Om det blir lag ja och katten har blivit en anning tamare kanske ja!

Men i dagens läge hjälper väl knappast ett chips inte som det är nu i alla fall. Finns väl inte så många som har avläsare för chips!
 
Det finns en lag om det också.
Hörde det på TV för ett tag sedan. Katter FÅR gå lösa (vissa kommuner har visst undantag från det), men man är ersättningsskyldig om ens katt förstör ngt.

Det är inte heller ngnstans i Sverige lagligt att skjuta ngns katt.
 
Säger som dig! Jubel och hurrarop! :bump: :bow:
Hörde det på TV4 i veckan.

Äntligen en bit på rätt väg för att slippa sommarkatter och okastrerade honkatter som avlar som kaniner, och får avkommor som inte tas om hand!

Dessutom kanske man då kan börja slippa de där :devil: okastrerade hankatterna som springer och pissar på ens dörr i tid och otid!
För då kan man ju bara fånga katten, läsa dess ID-nummer, och sedan kräva ägaren på ersättning! :devil:
 
Men de seriösa "bönderna" som har katter får allt då ta sig i kragen ändå tycker jag!
Varför ska det vara omöjligt att märka stallkatter?! :confused:
Vill man slippa få X antal kullar stallkatter/år, så är det väl bara att sterilisera?

Eftersom så många behandlar katter illa och har dem som några sorts gratis leksaker, så får ju de seriösa kattägarna, oavsett om de har stallkatter eller "vanliga", dra sitt strå till stacken och märka!
Jag ser inget som helst problem med det?! :confused:

Öronmärkning som min katt har, var enkel! Kostade inte mer än om katten i fråga blivit sjuk och behövt veterinärtid.
Registreringen kostade 150 spänn.
Varken omöjlighet i tid, eftervård eller kostnad!
 
Detta lagförslag är ju just för att katten SKA kunna gå lös ute!
Om inte katter alls fick gå lösa utomhus, skulle de ju inte behöva märkas!
 
Då tycker vi helt enkelt olika.

Jag tycker att man förmänskligar/hundligar katten om man inte tror att den kan leva som en ute-katt och må bra av det. Och vara lika väl omhändertagen som en innekatt. Personligen tror jag att rent biologiskt mår katter bäst av att kunna vara både ute och inne, men att man kan vänja dem till vilket liv som helst i princip. Men det är ju samma sak med häst, de kan också vänjas till ett liv inne 24 timmar om dygnet

OK. Alla djur mår väl egentligen bäst av att springa lösa och leva sina egna liv utan oss människor, eller hur? Betyder det att vårat samhälle är skapat efter detta? Nej.

Släpper man ut en katt och inte har den under uppsyn, ja då anser iaf jag att man släpper den vind för våg för du vet minsann inte vad grannens ungar gör med din katt när du inte tittar, du vet inte hur mycket råttgift katten lyckas knapra i sig i Nisses garage osv osv.

Skall man ha sina djur lösa (oavsett art) skall man ha dem under uppsikt. Kan man inte det bör man kanske bygga en rastgård eller rasta dem i koppel. Och det är inte en löjlig tanke att rasta katter i koppel. Jag gör det och det funkar utmärkt och det funkar alldeles strålande för mina bekantas katter också.

Om inte samhället anpassas efter djuren får vi helt enkelt anpassa djuren efter samhället och dagens samhälle är tyvärr inte djurvänligt.

En lag som ger polisen och djurskyddsmyndigheter rätt att avliva omärkta katter kanske skulle sätta blåslampan i baken på lata människor som inte orkar/vill/ids märka sina lösgående katter. Det kanske låter hårt, men det skulle antagligen kunna få en hel del folk att pallra sig iväg till veterinären med katten.

Jag ser det som en självklarhet att märka alla katter, innekatter som utekatter.
 
Självklart ska katter hållas under samma uppsikt som en hund om den befinner sig i tättbebyggt område. Katter ska inte springa lösa på egen hand i stan.

Vill man ha lösspringande utekatt får man bo på landet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 894
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
294
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp