Kolla här !!!

MissFideli

Trådstartare
Regeringen har lämnat in ett lagförslag om att alla utekatter ska märkas.

Jippiiiieee !!! Hoppas det går igenom !!! :bump: :bump:
 
Jag såg också det ! Det är ju alldeles utmärkt ! Men samtidigt ser de inte riktigt skogen för alla trän. De anser att problemet är alla katter som springer lösa, men HAR en ägare, själv tycker jag att det är alla förvildade katter som är problemet ! Men det är alltid en start.
 
Ja, men om alla kattägda människor märkte sina katter så skulle man ju kunna se vilka som är människolösa och ta hand om dem. Nu vet man ju aldrig om katten man möter på vägen har ett hem eller inte, om halsband saknas.
 
Tycker att det är en bra idé, som kattägare bör man ta ansvar för sin katt.
Men vad händer med alla de katter som inte märks? Det finns ju massor av katter som har ett hem men som ingen äger, tex stallkatter.
Och det är bara en aspekt på problemen som förslaget för med sig.

Och hur skall de förresten märkas, det har jag ännu inte tagit reda på. Vissa katter har ju märkts med ett nummer och inte ett chips som jag tror är vanligast nu.

Men det är ändå ett bra steg på vägen att höja kattens status, enligt min mening.
 
Låter ju bra men tyvärr är det nog bara seriösa kattägare och uppfödare som märker sina katter. Prova att föreslå detta för en bonde som dåligt ger sina katter mat. Ingen att varit gladare än jag om vi kom tillrätta med alla dessa stackars förvildade tamkatter!!!!!
 
Iden och tanken är god men frågan är om det går att genomföra?

Jag är själv kattägare blev det dock ofrivilligt sista gången. Katten kom från ingenstans en sommardag och har sedan stannat här. Om det blev lag på märkning så skulle jag
givetvis märka denne katt.
 
Jag tycker nog att okastrerade utekatter är ett stort problem, oavsett om de har ägare eller inte...
Är det inte Danmark som har på gång förslag om att alla utekatter måste vara kastrerade??
Jag anser att alla katter borde vara märkta och registrerade, så jag välkommnar det här förslaget.
 
Tanken är god men jag tror tyvärr inte att det går att genomföra. Inte ens alla hundar som enligt lag ska vara märkta är det.
 
Jag håller helt med. Men det var inte att ta hand om de hemlösa katterna som det gick ut på utan snarare att sätta åt de som hade katter lösspringande
 
Sen är ju frågan vad som menas med lösspringandes.

Ska en katt få gå in i en annans trädgård? Eller ska den snällt sitta på ens tomt?

Katter är inte som hundar tyvärr. Jag är glad att jag bor på landet utan nära grannar.
 
Att alla böndernas stall- och ladugårdskatter ska vara märkta är nog tyvärr en omöjlig önskedröm. Och på landet är det ju sällan heller problem med katter som råkar sitta i fel trädgård och uträtta sina behov.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att det vore genomförbart att kräva ID-märkta katter i tätbebyggda områden, om de ska vara utekatter.

Själv ser jag faktiskt ingen anledning att märka mina stallkissar. De bor här just nu för att de tycker att vi är tillräckligt duktiga på att ge dem tillräckligt god mat, men de kan lika gärna bestämma sig för att flytta in hos någon i grannbyn nästa vecka, om de får för sig att de har det bättre där. Så fungerar katter... Man kan inte tvinga dem att bo nånstans utan att stänga in dem.
 
Om lagstiftaren får bestämma så innebär det att katter inte skall få vara ute annat än i koppel i tättbebyggda områden. Eftersom de kan ställa till olägenhet för andra :crazy:. Dessutom skall verkar de vilja kräva samma uppsikt över en katt som över en hund. Vilka jäkla optimister ! De har ingen aning om hur en katt fungerar.
 
Jag skulle aldrig tillåta min katt att vara ute i tättbebyggt område, och jag skulle inte sälja några ungar till någon som skulle göra det heller. Många av sveriges kattklubbar jobbar för att katter ska få samma status och omhändertagande som hundar, vilket INTE innebär att man släpper ut dem vind för våg...
 
Jag skulle inte heller ha dem ute om jag bodde mitt i stan. Men i ett vanligt villa område som ändå måste betraktas som tättbebyggt tycker jag inte att det är något problem. Mina katter är utekatter, både där de bor nu (på landet) och där vi bodde förut (villaområde). Jag hoppas att kattklubbarnas definition på vind-för-våg inte betyder att alla katter måste gå i koppel när de är ute.
 
Jo, det tycker jag faktiskt. Om man nu inte bor långt ifrån trafik och grannar (där finns iofs andra faror)

Jag skulle nog påstå att de flesta uppfödare är mycket skeptiska till att sälja som utekatt. I villa rekommenderar jag rastgård, lägenhet, ja, då är det koppel som gäller...

Detta käver ju btydligt mer av matte/husse ifråga om aktivering av katen, och anpassning av bostaden, men är man inte beredd attgöra det får man inte köpa katt av mig...

(Om jag "behöver" en stallkatt köper jag en omplacering som absolut vill vara ute (det problemet får man inte med katter uppfödda inomhus) och givetvis är katten både ID-märkt, kastrerad och bär halsband...)
 
Då tycker vi helt enkelt olika.

Jag tycker att man förmänskligar/hundligar katten om man inte tror att den kan leva som en ute-katt och må bra av det. Och vara lika väl omhändertagen som en innekatt. Personligen tror jag att rent biologiskt mår katter bäst av att kunna vara både ute och inne, men att man kan vänja dem till vilket liv som helst i princip. Men det är ju samma sak med häst, de kan också vänjas till ett liv inne 24 timmar om dygnet
 
Jag tror absolut inte att alla utekatter sköts sämre, men faktum är att många katter springer ute, ovaccinerade och okastrerade, trots att de har en ägare.
Orsaken till att jag är emot utekatter är de risker man utsätter dem för, med trafik, och den tyvärr inte helt ovanliga misshandeln. Sedan kan jag faktiskt förstå att folk blir förbannade när grannens hankatt markerar på trädgårdsmöblerna, jag hade nog haft ett och annat att säga till den grannen, och det är ett mycket onödigt sätt sänka kattens status...
Sedan önskar jag att beslutsfattare någon gång kan komma på den briljanta idén att alla utekatter MÅSTE vara kastrerade, för det är där jag anser att problemet ligger...
 
Att alla ute-katter MÅSTE kastreras tycker jag låter som en strålande idé. Det skulle faktiskt kunna lösa fler än ett problem, desl skulle förhoppningsvis huskattbeståndet minska, dels skulle det markeras revir mindre.
 
Håller med dig!

Att många försöker förmänskiliga katter. Tror som du att en katt mår bäst av att både vara inne och ute. T
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 894
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
294
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp