Bukefalos 28 år!

Kolla på vid köp av beg transport!

frittan

Trådstartare
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska köpa med hästransporten till min häst när jag köper loss honom.

Vad är det man ska kolla på när man köper transport? Hur kollar man så golvet är OK så inte hästen går igenom golvet direkt?
Behöver alla små tips och råd, för jag har aldrig köpt hästtransport tidigare!

Släpet är äldre, från 1990. Tranesläp, boggie. Finns sommar och vinterdäck som sägs vara "knappt använda". Den lilla luckan bak (däruppe) vet jag är utbytt.

Transporten har ej använts på 4 år, och har heller därför inte varit besiktigad under denna tid. Bara stått utomhus. Vad kan det ha för nackdelar med att det stått så länge?

Vill ha massa tips och råd på vad jag ska kolla på, innan jag åker ner där! Det är en bit att resa, så vill veta allt man ska kolla så jag kan ta med det direkt isåfall. :banana:

Jag får köpa släpet obesiktigat.
 
Sv: Kolla på vid köp av beg transport!

Bromsarna - eftersom den stått så länge. Kan du inte erbjuda dig att betala besiktningen (oavsett resultat) mot att de kör in och gör den? Vägrar de det hade jag blivit lite misstänksam faktiskt.

En skruvmejsel för att kolla golvet (stick i det, ta undan mattan). Lägg dig under och titta hur det ser ut (rost?).
 
Sv: Kolla på vid köp av beg transport!

Bromsarna - eftersom den stått så länge. Kan du inte erbjuda dig att betala besiktningen (oavsett resultat) mot att de kör in och gör den? Vägrar de det hade jag blivit lite misstänksam faktiskt.

En skruvmejsel för att kolla golvet (stick i det, ta undan mattan). Lägg dig under och titta hur det ser ut (rost?).

Smart det med besiktningen, ska fråga dom om det direkt. De förlorar ju inga pengar på det, tack för en smart idé som jag aldrig hade kommit på själv! Är det samma pris ungefär som vanlig bilbesiktning?

Med skruvmejseln, hur ska det kännas när jag sticker med den? Stumt? Och hur känns det om det är dåligt?

TACK för svar!
 
Sv: Kolla på vid köp av beg transport!

Går skruvmejseln ner i träet har det börjat murkna.

Det är dyrare att besiktiga transport, har för mig att jag betalade 560 kr sist.
 
Sv: Kolla på vid köp av beg transport!

Om det är kinkigt med vikter -kolla tjänstevikten!

Ibland är släpen invägda utan inredning för att få så hög lastvikt som möjligt på pappret, men det är ju tråkigt om man måste räkna mellanvägg, matta, bommar etc som last...
Är det ett äldre släp kan väggar och golv ha dragit åt sig fukt som gör släpet tyngre.

Det behöver ju inte göras någon besiktning för det kanske, men gör en kontrollvägning av det tomma släpet så att du inte blir lurad på lastvikten.
 
Sv: Kolla på vid köp av beg transport!

Aha, då hade jag fel för mig.

Edit: enligt Bilprovningens prislista: lätt släp, under 3,5 ton, bromsad - 370 kr.
 

Liknande trådar

Utrustning Då det är svårt att hyra transport där jag bor har jag bestämt mig för att köpa min första egna. Har kollat på några av Cheval Libertes...
2
Svar
26
· Visningar
5 172
Senast: aleksis
·
Utrustning Ska köpa beg hästtransport. Har en bil som får dra 1480 på B-kort, och tänkte därför köpa en som har totalvikt mellan 1350-1450 (har en...
Svar
1
· Visningar
869
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Jesna
·
T
  • Låst
Utrustning Jag ska köpa en begagnad hästtransport. Boggie eller enkel? Vikt? Märke? Kan någon svara på mina frågor vore jag såååå tacksam och ge...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: _tinna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp