KollaMasken....

fettso

Trådstartare
Tog kollamasken prover på båda hästarna i Måndags, har nu fått svar.

Oskar hade 0 på allt och dom gjorde ingen odling.

Kaela hade 200 på lilla/stora blodmasken, dom har satt odling och jag får svar v.40.
Ska jag avmaska??Bara henne då eller?
Båda är avmaskade innan betet med Noromectin.

Snälla hjälp mig tolka, kan ju ingenting om det här ju!!

Sv: KollaMasken....

Tog kollamasken prover på båda hästarna i Måndags, har nu fått svar.

Oskar hade 0 på allt och dom gjorde ingen odling.

Kaela hade 200 på lilla/stora blodmasken, dom har satt odling och jag får svar v.40.
Ska jag avmaska??Bara henne då eller?
Båda är avmaskade innan betet med Noromectin.

Snälla hjälp mig tolka, kan ju ingenting om det här ju!!

Ingen odling satt eftersom det inte fanns några ägg att odla!

200 är inte mycket, jag skulle vänta till odlingssvaret. Det är på gränsen om jag skulle avmaska. Är det första gången du tar prov? Hur stora hagar går hästarna i och hur gamla är de, och hur många går de tillsammans? Har ni haft styngflugeägg på hästarna?

Ja det är första gången jag tar prov.
Nu över vintern är det bara en liten hage men sommarhagarna är 3 och jättestora ytor.
Ja dom har gått tillsamans hela tiden, Oskar har haft boxvila(boxhage) i fyra veckor.
Men nu ska dom gå tillsamans igen.

Oskar är 9 år blir 10 år nu, och Kaela är 7 blir 8.
Kaela som hade 200 är dräktig på 82 dygn.
Dom är bara 2 hästar som går ihop.
Nej inga styngflugeägg i år!

:bump::)

*kl*

Ungefär hur mycket epg av de olika maskarna ska det vara för att avmaskning ska vara nödvändig?

*kl*

Ungefär hur mycket epg av de olika maskarna ska det vara för att avmaskning ska vara nödvändig?

Det beror på hur hela stallsituationen ser ut. Ålder och antal hästar på hur mycket mark. Tidigare prov (som kan visa på stadig förekomst, eller förändring) och annat som kan påverka de enskilda hästarna.

Jag brukar avmaska om hästen ligger på 200 eller över, men som sagt, det är väldigt olika vad man accepterar.

Vad ska man isåfall använda för medel?
Ska jag bara avmaska hästen som har 200??Eller båda??

Vad ska man isåfall använda för medel?
Ska jag bara avmaska hästen som har 200??Eller båda??

Hej. Vad jag förstår så behöver du bara avmaska Kaela. Oskar hade ju ingen mask och man avmaskar ju inte i förebyggande syfte. Vitsen med avmaskningen är ju att ta kål på maskarna som Kaela har så att det inte kommer ut mask i hagarna.

Oskar har ju inga så det finns inget att ta kål på :D

Men jag vill påpeka att jag är själv ganska "grön" på det här "maskeriet" så om jag har fel så får någon gärna rätta mig. :)

Tack för alla jättebra var!!:)
Den dära odlingen som jag får svar på v.40, vad är det jag kommer få svar på genom den??

Tack för alla jättebra var!!:)
Den dära odlingen som jag får svar på v.40, vad är det jag kommer få svar på genom den??

Om du har stora blodmasken. Den är farlig och då är det avmaskning och så mycket sanering som möjligt som gäller.

Ok hoppas på att det inte är det då!!Hur farligt är det??

Är lilla blodmasken inte alls farlig då?Behöver jag inte avmaska om det är den?

Är det inte konstigt att bara en av mina hästar har det??

Bara den som har positivt. Eftersom du använde ivermektin i våras skulle jag fortsätta med det den här gången också.

När jag var på apoteket och skulle köpa avmaskningsmedel mot stora blodmasken så sa de att ivomec inte tog den utan man skulle använda cydectin som var det enda medel som tog stora blodmasken. Ivomec tog däremot lilla blodmasken. Vet inte om detta blivit ändrat för det var ett par år sedan.

IVOMEC COMP oral pasta utövar antiparasitär effekt mot följande parasiter hos häst:

Bandmask (adulta): Anoplocephala perfoliata

Stora strongolider: Strongylus vulgaris (adulta och arteriella stadier), Strongylus edentatus (adulta och vävnadsstadier), Strongylus equinus (adulta), Triodontophorus spp (adulta), Craterostomum acuticaudatum (adulta)

Små strongolider och cyathostomer (adulta och intraluminala L4 larver), inklusive benzimidasolresistenta stammar: Coronocyclus spp, Cyathostomum spp, Cylicocyclus spp, Cylicodontophorus spp, Cylicostephanus spp, Parapoteriostomum spp, Petrovinema spp, Poteriostomum spp

Lilla magmasken (adulta): Trichostrongylus axei

Springmask (adulta och L4 larver): Oxyuris equi

Spolmask (adulta, L3 och L4 larver): Parascaris equorum

Nackbandmask (mikrofilarier): Onchocerca spp

Fölmask (adulta): Strongyloides westeri

Magmask (adulta): Habronema muscae

Styngflugelarver (alla stadier i munhåla och magsäck): Gasterophilus spp

Lungmask (adulta och inhiberade L4 larver): Dictyocaulus arnfieldi

IVOMEC VET. oral pasta har effekt mot följande parasiter:

Stora strongylider

Strongylus vulgaris (adulta & arteriella stadier)

S. edentatus (adulta & vävnads stadier)

S. equinus (adulta)

Små strongylider (adulta och L4 larver)

Cyathosstomum spp.

Cylicocyclus spp.

Cylicostephanus spp.

Cylicodontophorus spp.

Gyalocephalus spp.

Inklusive bensimidazolresistenta små strongylider. Vissa encysterade larvstadier i mucosan är dock inte behandlingsbara.

Springmask (adulta och L4 larver)

Oxyuris equi

Spolmask (adulta, L3 och L4 larver)

Parascaris equorum

Lilla magmasken (adulta)

Trichostrongylus axei

Nackbandmask (mikrofilarier)

Onchocerca spp.

Styngflugelarver

Gasterophilus spp – orala och gastriska larvstadier.

Lungmask (adulta och L4 larver)

Dictyocaulus arnfieldi

Fölmask (adulta)

Strongyloides westeri

MYCKET mä'rkligt att apotekspersonal inte kan läsa i Fass :confused::confused:

Har du inte haft iväg din häst på betäckning? Kan ju ha gått på ett mycket infekterat bete där...

Ja jag har funderat över det också.
Det var ju väldigt små hagar hon gick i där...

Men hon var där ju bara 1 månad, smittas dom så fort??
Ursäkta en okunnig:crazy:
Ska man avmaska en gång till sen med en viss tids mellanrum??
När ska jag ta Kolla Masken prover igen?Innan betessläpp nästa år??

Mest troligt är sviter från Island, och något man inte har fått bort helt och hållet trots avmaskning.

1 månad måste ju vara jättegott om tid att bli smittad från ett infekterat bete!
Vad gäller avmaskningsrutinerna är jag nog inte rätt person att fråga, är ingen expert.
Om du avmaskar henne nu i höst så räcker det för säsongen som jag ser det - speciellt som hon inte hade någon hög siffra, men till våren är det väl läge att kolla henne igen i min åsikt.
Odlingen låter dock som en bra idé att vänta in så att du använder rätt preparat.

Hade själv 0 på hästen i våras, men ska lämna in ett prov i nästa vecka för att se om det hållt sig över sommaren också. Passar på att lämna in hos Hbg när jag är där på ett återbesök - billigt och bra! :-)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 909
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan... 2
Svar
33
· Visningar
4 202
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka