Bukefalos 28 år!

Kollateralligament skada, hur har det gått för er?

pink_angel

Trådstartare
För exakt 3 månader sen idag råkade min bästa vän ut för ett fruktansvärt trauma som ledde till ett sår in till hovleden, hovledsinfektion och kollateralligamentet (heter det så?) dvs sidoligamentet vid hovleden gick av. Hon kom under behandling direkt och opererades morgonen efter, detta hände på kvällen och hon kom in på djursjukhuset under natten. Därefter tillbringade hon 5 veckor i box de 2 första med gips därefter stödbandage.

Nu har hon tillbringat 7 veckor i box och 5x5m hage samt 15 min skrittpromenader på jämt underlag rakt fram. Hon har även fått lufta såret mer och mer som är relativt läkt och gått utan bandage dagtid vissa dagar. Planen nu är återbesök om 2 månader då man hoppas att hon ska vara mindre halt och ca 4-6 månader på samma vis som idag dvs box, sjukhage och skrittpromenader. Sen ut på bete till sommaren och förhoppningsvis igångsättning hösten 2016.

Vid senaste återbesöket var hon 2 gradigt halt i trav men helt ren i skritt. Hovleden har läkt bra men ligamentet är det som orsakar hältan och hon har även en lätt pålagring på kronbenet där ligamentet fäster. Men detta var inget vet trodde skulle påverka längre fram.

Känner mig helt knäckt även om vet faktiskt tror hon kommer bli bra känns det som man hört om så mycket hemska saker när det kommer till ligament. Så jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av samma typ av skada? Hur har det gått för er? Hur användbara är era hästar?

Mitt mål just nu är att hon ska bli såpass bra att hon kan få bo i lösdriften med resten av gänget och promenadridas lite. Jag förväntar mig inte mer än så men hoppas innerligt att hon ska få vara kvar här med oss hon är en så fantastisk liten clown och högt älskad familjemedlem :heart

// Pink

temporary-image1443967001028_56112fe7e087c3614e80aa1d.jpg
 
Nu arbetar inte min men syddes ihop i stallet, stod på box i två veckor och var halt i runt ett halvår (mekanisk hälta). Idag är det två år sedan och det syns ingenting. Hon är född 92 och är mitt sällskapsruss.

Ligamentet var helt av och syddes inte ihop, veterinären lappade ihop trasiga blodkärl så gott det gick.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 201
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp