Kollega eller vän?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag och en kollega ramlade in på den diskussionen idag.
Där vi pratade om när en kollega övergår till att vara en vän, samt vad som är skillnaden på en kollega och en vän egentligen.

Vi var inne på att till en vän kan man berätta lite mer och att en kollega är man mer ytlig, men samtidigt stämmer det?

Lite spontant tänker jag att kollegor kan vara både sådana man jobbar med, samtidigt som de kan vara goda vänner på jobbet. Fast om de är goda vänner på jobbet, då kanske de är både kollegor och vänner eller? O_o

Jag antar att det inte finns något rätt och fel här, men skulle va intressant att höra vad ni tycker om detta och hur ni ser på det? :)
 
På jobbet är man alltid kollegor, även om man är vänner. På fritiden är man vänner.

Det som blir problematiskt är när man i en fritidssituation pratar jobb, säger man då saker som kollegor eller säger man det som vän? Jag tycker att är det på fritiden så är man bara vänner.
 
På jobbet är man alltid kollegor, även om man är vänner. På fritiden är man vänner.

Det som blir problematiskt är när man i en fritidssituation pratar jobb, säger man då saker som kollegor eller säger man det som vän? Jag tycker att är det på fritiden så är man bara vänner.
Vad är man då om man under jobbet pratar fritid? Vänder lite på det här och funderar.
 
De kollegor jag på något sätt - ibland eller regelbundet - umgås med på fritiden räknar jag som vänner. Resten är just "bara" kollegor, även om flera stycken av dem absolut skulle kunna räknas som vänner bara för att jag tycker så mycket om dem. :love:

Jag har överlag världens bästa kollegor. Världens bästa. Bäst. :love: :o
 
Jag säger lite som övriga men lägger till en parameter... bekanta och/eller kompis ;).
Kollegor är de som jag jobbar med och så har jag en drös fd kollegor, dvs sådana som jag jobbat med tidigare men inte längre.

Vänner, kompisar och bekanta har jag "på fritiden". Vänner är några få som jag kan dela allt med, med och motgångar och långkalsonger :love:. Kompisar är de som jag gillar att umgås med, men jag delar inte mitt innersta med dom :angel:. Sen har jag bekanta, det är personer som jag känner och umgås med ibland men inte är så "djup" med...
 
Om man jobbar tätt ihop eller som jag - delar rum med två andra - så delar man många timmar dagligen. Självklart blir man då även privat med varann. Man delar vardagsbekymmer och glädjeämnen. Det är liksom vanlig normal hövlighet och social samvaro.

Men vän eller kompis - nej det är man bara om man umgås även på fritiden.

Jag skulle inte betrakta en arbetskamrat som vän/bekant om vi inte gjorde saker tillsammans på fritiden
 
På jobbet är man alltid kollegor, även om man är vänner. På fritiden är man vänner.

Det som blir problematiskt är när man i en fritidssituation pratar jobb, säger man då saker som kollegor eller säger man det som vän? Jag tycker att är det på fritiden så är man bara vänner.
Fast om man som jag har ett yrke som är ett av mina stora intressen och många vänner som är, har varit eller kan bli kollegor funkar det inte att separera så. Jag känner inte heller att jag har svårt eller ser det som problematiskt att skilja på rollerna. Om jag i en fritidssituation vill säga något från en kollegial synvinkel till en vän tillika kollega och vara tydlig med det så förtydligar jag just så. Annars räknar jag med att den jag pratar med ser det som att det kommer från mig. Jag vet - om jag tänker till - vilka av mina kollegor som även är mina vänner, men inte hur de ser på mig. Man har ju olika definitioner på "vän".

Där kan jag knyta tillbaka till TS fråga - det är olika på olika personer. Men sina vänner väljer man ju på något sätt. Vänskap är ett ömsesidigt val, men det kan se olika ut. Kollegor är alla man jobbar med.
 
Aha, blev lite kluven av en kollega som sa att vi bara skulle vara kollegor men ändå ringer mig utanför jobbet och pratar allt mellan himmel och jord, som vi även pratar om på jobbet.
Är det han snubben som du legat med och som betett sig så illa mot dig?
 
Det som blir problematiskt är när man i en fritidssituation pratar jobb, säger man då saker som kollegor eller säger man det som vän? Jag tycker att är det på fritiden så är man bara vänner.
Det där måste väl beror lite på vad man jobbar med, kanske? En kollega slash vän och jag brukar ofta prata lite jobb när vi ses privat, för vi tycker vårt jobb är så himla roligt. Om vi inte pratar direkt om jobbet pratar vi ändå ofta lite grann om relaterade saker.
 
Aha, blev lite kluven av en kollega som sa att vi bara skulle vara kollegor men ändå ringer mig utanför jobbet och pratar allt mellan himmel och jord, som vi även pratar om på jobbet.

Då låter det som ett väldigt märkligt beteende. Vill du att personen ska ringa dig?
Annars hade jag nog sagt ifrån och hänvisat till att ni bara skulle vara kollegor.
 
Då låter det som ett väldigt märkligt beteende. Vill du att personen ska ringa dig?
Annars hade jag nog sagt ifrån och hänvisat till att ni bara skulle vara kollegor.
Jag vill egentligen vara vänner, då jag knappt har några vänner, men det gör mig lite ledsen när den säger att vi bara ska va kollegor men ändå ringer utanför arbetstid. Är vi då vänner eller inte? Det är det jag inte riktigt förstår.
Går det ens att gå t ex från att ha varit vänner till att bara bli kollegor igen?
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 042
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 703
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp