Bukefalos 28 år!

Kollegor som dött i corona

Var skrev jag att jag inte har förtroende för min arbetsgivare? Jag hittar inte det nämligen. Däremot har jag skrivit att förtroende för arbetsgivare i min bransch generellt är lågt, var det det du missförstod?
Eftersom du startade en tråd och svarade om förtroende så förutsätter jag att du pratar om dig själv.
 
Företaget jag arbetar på informerar om att NN har avlidit. Dock ingen information om I vad/varför. Någon i personalgruppen känner med stor sannolikhet den avlidne så det kommer ut i allafall inofficiellt

Är det diskussioner hos er också? Om att vissa anser att ag ska gå ut med info?
 
Vad är tillräckligt skydd?

Kassapersonal har fått plexiskivor mellan kund och sig. Räcker det? Eller ska de isoleras runt förarplatsen?
Det expertisen säger är att det är droppsmitta och 1,5-2 meters avstånd är tillräckligt. Att ordna påstigning bakifrån är ju ett sätt att hålla de metrarna.

Om ingen ska ha kontakt med någon så måste ju majoriteten av all verksamhet ställas in. Sverige har ju inte valt den vägen.
Göra förar utrymmet till en separerad miljö i bussen med egen ventilation/ac
 
Göra förar utrymmet till en separerad miljö i bussen med egen ventilation/ac
Det vi fått lära oss är att covid är en droppsmitta. Den är inte luftburen.

Avstånd räcker tydligen för att vara normalt säker. En enkel plexiskiva hindrar droppar att stänka om en person skulle råka hosta rakt mot chauffören.

Varför det då skulle behövas separat AC begriper jag inte riktigt?
 
Det vi fått lära oss är att covid är en droppsmitta. Den är inte luftburen.

Avstånd räcker tydligen för att vara normalt säker. En enkel plexiskiva hindrar droppar att stänka om en person skulle råka hosta rakt mot chauffören.

Varför det då skulle behövas separat AC begriper jag inte riktigt?
värme i solsken!
 
Tills bussarna har fått ett ordentligt skydd för förarna tycker jag att de ska stå stilla!
Annars tycker jag att de ska informera!
Nu kanske du pratar om busstrafiken i allmänhet i Sverige men i sthlm har ju skyddsåtgärder vidtagits, dvs man kan inte gå på fram på bussen och inne i bussen är det avskärmad mot föraren så att platserna närmast föraren inte kan användas. Exakt hur långt ifrån avskärmningen är föraren, dvs hur nära en passagerare skulle kunna sitta föraren vet jag inte exakt men nog är det i vart fall 2 m. I och med att covid 19 smittar via droppsmitta så ska ju detta vara tillräckligt.
 
Så jäkla tråkigt att sitta så avskärmad bara 😬 I vanliga fall alltså, nu kanske det vore bra.
I många andra länder så sitter bussförarna bakom en plexiskärm, i bästa fall med hål så man kan prata med föraren. Men ofta så är det varken möjligt eller tillåtet. Men jag håller med om att det är roligare om man kan heja på föraren när man stiger på!
 
I många andra länder så sitter bussförarna bakom en plexiskärm, i bästa fall med hål så man kan prata med föraren. Men ofta så är det varken möjligt eller tillåtet. Men jag håller med om att det är roligare om man kan heja på föraren när man stiger på!

Jag vet att det finns på andra ställen. Man har även prövat i Sverige, med inte så strålande resultat. Hot, våld och trakasserier mot föraren ökade med s.k. invallning läste jag. Folk blir kaxigare, föraren blir kaxigare och så vidare. Visst kan det vara skönt, men jag gillar att kunna vara social med mina resenärer. Så det är både bra och dåligt.
 
Efter att media idag gått ut med att flera SL-busschaufförer dött i corona, blev det en diskussion i huruvida man anser att arbetsgivaren ska informera eller ej.
Vi har ju ett utsatt yrke förvisso, men man kan troligen inte säga säkert att det är via jobbet smittan kommit.
Så jag vet inte...
Andra dödsfall går min arbetsgivare alltid ut med till oss om närstående samtyckt.

Vad tycker ni? Skulle ni vilja veta?

Edit: menar förstås inte att man måste gå ut med personens namn, utan bara att nån avlidit.
På min arbetsplats brukar det informeras på intranätet om en kollega på samma (fysiska) kontor har avlidit och utanför mitt kontor kan det också flaggas på halv stång. det har dock förekommit att det inte har gjorts, utgår från att personens och/eller anhörigas önskan spelar in. Dödsorsak anges dock aldrig, de som arbetar närmast en person får förstås veta. I vissa speciella fall kan det infomeras till fler, om det t ex är en person som har arbetat nära många i hela landet.
När den första på företaget konstaterades med covid19 (i februari eller början av mars) så stod det på intranätet i hela landet att det var ok med personen, att den insjuknat efter resa och inte varit på kontoret efter det, att de som arbetade närmast var informerade och att företagets krisorganisation var engagerad.I samma veva fick vi veta att en person insjuknat på tjänsteresa utomlands och satt isolerad tillsammans med kollegor och kunder som den träffat. Även här var krisorganisationen engagerad. Några veckor senare hade de personerna skrivit ett långt inlägg om hur de haft det och hur de tagit sig hem.
 
Jag vet att det finns på andra ställen. Man har även prövat i Sverige, med inte så strålande resultat. Hot, våld och trakasserier mot föraren ökade med s.k. invallning läste jag. Folk blir kaxigare, föraren blir kaxigare och så vidare. Visst kan det vara skönt, men jag gillar att kunna vara social med mina resenärer. Så det är både bra och dåligt.
Min erfarenhet är att i flera av de länder som har det så så har man tidigare haft en konduktör som tagit betalt när man har gått på (genom en av de bakre dörrarna). Sedan har konduktören ersatts av olika möjligheter att själv "stämpla" sin biljett, antingen på bussen eller hållplatsen. Så man har aldrig betalat till föraren, eller haft anledning att prata med den.
 
Min erfarenhet är att i flera av de länder som har det så så har man tidigare haft en konduktör som tagit betalt när man har gått på (genom en av de bakre dörrarna). Sedan har konduktören ersatts av olika möjligheter att själv "stämpla" sin biljett, antingen på bussen eller hållplatsen. Så man har aldrig betalat till föraren, eller haft anledning att prata med den.

Säkert. Vad jag har hört är det ovanligt att förarna ens vänder sig mot resenären i många andra länder. Nått vi i princip måste göra.
 
Är det inte offentlig information att en person dött?
Jag ser det som självklart att informera kollegor om dödsfall. Om även dödsorsaken meddelas borde vara upp till de anhöriga.
 
Är det diskussioner hos er också? Om att vissa anser att ag ska gå ut med info?
Klart det förekommer diskussioner och rykten.... Men p.g.a. sekretess så går inte arbetsgivaren ut med varför någon är borta.... det får personen själv alternative anhöriga avgöra... Blir ju väldigt knepig sits om man ska informera i vissa fall, men inte i andra....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp