Kollektivtrafik (Skåne)

Sasse

Trådstartare
Jag är totalt lost när det kommer till kollektivtrafik och känner att jag skulle behöva lite vägledning. Jag har viss vana av tåg, men i princip inget av buss. Buss är dessutom ett skräckmoment för mig, det var så länge sedan jag åkte att jag tappat hela grejen.

Någon som kan förklara mer ingående för mig? Jag har köpt månadskort och har förstått att jag kan blippa genom appen. Hur görs detta bäst på bussen? Håller jag telefonen mot en maskin, och var är den i så fall?

Hur vet man vilken buss som är vilken? Har sett bussar där det står t.ex. ”Limhamn” på den, är det slutstation då?

Jag har två zoner på mitt månadskort, men nästa vecka ska jag till en tredje zon, behöver jag betala extra för det? Jag hoppar på tåget i en av de zoner biljetten ingår i och åker till en zon som ligger utanför.

Jag har köpt Skånetrafikens nya kort, någon som vet hur man aktiverar den med biljetten?

Som sagt, noll koll :p Jag skulle verkligen behöva komma över min busskräck, för skavsåren jag har på fötterna efter dagens promenader är inte nådig.
 
Bussar är bra! Kolla på introfilmen så ser du ungefär var du blippar telefonen, vid en liten glasruta. Läsaren är framme vid chauffören, ibland till vänster om ibland till höger om.


Du öppnar appen så att telefonens QR-kod syns. Sedan blippar du den mot det lilla glaset och håller stilla en liten stund så den kan läsa av.

Så hör du att det piper till när den läst av och sedan är det bara att gå och sätta dig (om det finns plats dvs) och åka iväg! Är där något kvar på bussen som ser ut som jojokortläsaren (som du ser sist i filmen) så är det alltså INTE den som du läser av telefonen med, utan telefonen synkar som sagt bara med den lilla glasrutan.

Visas pedagogiskt även 5:30 in i denna lilla filmsnutt

 
Hur vet man vilken buss som är vilken? Har sett bussar där det står t.ex. ”Limhamn” på den, är det slutstation då?

Jag har två zoner på mitt månadskort, men nästa vecka ska jag till en tredje zon, behöver jag betala extra för det? Jag hoppar på tåget i en av de zoner biljetten ingår i och åker till en zon som ligger utanför.

Jag har köpt Skånetrafikens nya kort, någon som vet hur man aktiverar den med biljetten?

Som sagt, noll koll :p Jag skulle verkligen behöva komma över min busskräck, för skavsåren jag har på fötterna efter dagens promenader är inte nådig.

Ja, det som står på bör vara namnet på slutstationen. Men är jag osäker så frågar jag chauffören eller någon annan som ska resa, ofta ska man ju till någon hållplats utmed vägen. Åker jag med någon buss som jag inte är van med, så tycker jag att det är bra med Skånetrafikens reseplanerare. Där får man ju fram om det finns flera linjer som funkar, och kan se hur många minuter det förväntas ta innan man är framme.

När du väl är på bussen så finns det tydliga markeringar på skärmar fästa i taket vilken hållplats/vilka hållplatser som kommer härnäst, ifall du inte är bekant med området så ser du tydligt där när det närmar sig rätt hållplats så du kan "stanna-plinga" på rätt ställe.

Zonerna är jag sämre på, jag täcker numera hela Skåne med mitt månadskort så behöver inte tänka på den saken. :-) Och Skånetrafikens nya kort vet jag inte heller, förlitar mig till 100 % på appen vilket gått bra hittills.
 
Hur vet man vilken buss som är vilken? Har sett bussar där det står t.ex. ”Limhamn” på den, är det slutstation då?
Ja, Limhamn är slutstation. Det står också ett nummer på bussen som är linjens id. Söker du en resa i appen så kommer den berätta vilken linje du ska åka, tex 543 som går mellan Limhamn och Malmö c samt tvärtom (exempel påhittat, har ingen aning om nummer på den linjen).

Jag har två zoner på mitt månadskort, men nästa vecka ska jag till en tredje zon, behöver jag betala extra för det? Jag hoppar på tåget i en av de zoner biljetten ingår i och åker till en zon som ligger utanför.
Du behöver garanterat betala extra på det. Hur du gör det rent praktiskt vet jag inte.

Jag har köpt Skånetrafikens nya kort, någon som vet hur man aktiverar den med biljetten?
Vet inte om jag förstår frågan, men vill du aktivera biljett i appen så hittar du alternativet "biljetter" i menyn i övre vänstra hörnet. Var det något annat du undrade så vet jag tyvärr inte.
 
Hur vet man vilken buss som är vilken? Har sett bussar där det står t.ex. ”Limhamn” på den, är det slutstation då?

Det som står på bussen är slutstation ja. 🙂 Enklast är nog att du söker på Skånetrafikens hemsida eller i appen på var du ska ifrån och till så kommer den visa vilken buss du kan ta, dvs vilket nummer och vilken riktning. Säg t.ex att du söker på Malmö Värnhem till Malmö Triangeln så kommer det säga att det är buss nr 6 mot Klagshamn via Triangeln och det är också det som kommer stå på bussen.

Jag har två zoner på mitt månadskort, men nästa vecka ska jag till en tredje zon, behöver jag betala extra för det? Jag hoppar på tåget i en av de zoner biljetten ingår i och åker till en zon som ligger utanför.

Ska du till en zon utanför det din biljett gäller så behöver du betala ja. Använder du appen? I så fall klickar du bara på "välj tillägg" när du har din biljett framme. 🙂
 
@Lillgrådis TACK! Utan dina detaljerade svar + videosnuttarna hade jag nog inte vågat åka, men nu har jag åkt min första busstur på 10 år åtminstone :D

Nu ska jag bara våga åka från större stationer än den jag var på också :p


Tack till er andra också!
Vet inte om jag förstår frågan, men vill du aktivera biljett i appen så hittar du alternativet "biljetter" i menyn i övre vänstra hörnet. Var det något annat du undrade så vet jag tyvärr inte.
Biljetten i appen är aktiverad. Men Skånetrafiken har även ett nytt kort, istället för Jojo-kort som varit tidigare. Jag har läst mig till att man kan aktivera kortet, men inte hur :p
 
@Sasse Härligt! Ibland förtalar jag Skånetrafiken i vredesmod när den jävlas med diverse tekniska fel och alldeles för få platser på tågen. Men jag är ju ändå glad att den finns när det funkar och nyttjar den flitigt både som jobbpendlare och på fritiden. Hade varit både dyrt och jobbigt att köra på hårt trafikerade vägar så mycket som jag pendlar till och från jobbet.

När du känner dig redo för en riktig utmaning, så rekommenderar jag ett byte vid Malmö Södervärn som har en jäkla massa "lägen" att försöka hitta rätt busslinjer vid. Jag hade inte läst på riktigt och var inte bekant med den platsen så jag missade en anslutningsbuss mot Falsterbo där i somras. Men det fina är ju att det går fler, bara man kan vänta en stund.
 
@Lillgrådis TACK! Utan dina detaljerade svar + videosnuttarna hade jag nog inte vågat åka, men nu har jag åkt min första busstur på 10 år åtminstone :D

Nu ska jag bara våga åka från större stationer än den jag var på också :p


Tack till er andra också!

Biljetten i appen är aktiverad. Men Skånetrafiken har även ett nytt kort, istället för Jojo-kort som varit tidigare. Jag har läst mig till att man kan aktivera kortet, men inte hur :p
Förstår inte riktigt varför du har kort dock om du använder appen?😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp