Kolonilott - vad kan man göra i år?

BuenoBull

Trådstartare
Jag och sambon skaffade kolonilott för kanske en månad sen. Vi har inte så mycket mål med den förutom att anlägga en liten stenbelagd uteplats att kunna umgås och grilla på, odla någon form av örter, kanske potatis och såklart massa blommor :love:
Vi har ju såklart insett att i år är det ju alldeles för sent att börja sätta potatis och så.

När vi fick lotten var den helt igenväxt av maskrosor. Vi gjorde ett halvhjärtat försök i att rensa bort det och börja spadvända jorden, för att sedan få in en jordfräs till stan. Det har varit omtvistat huruvida man ska gå tillväga för att ta hand om jorden på bästa sätt. Kolonilottsansvarige sa att man INTE skulle fräsa för att då delar maskrosorna sig och man får fyrdubbelt så mycket ogräs än innan. Andra säger att det spelar alls ingen roll med tanke på att det finns maskrosor runtomkring så de sprider sig ändå.
Vi har då alltså inte fått in en fräs till stan än och nu sedan ett par veckor är lotten orörd.

Så, ska man fräsa jorden nu eller är det bäst att spadvända den? Eller ska man rentav vänta till hösten eller till och med nästa år? Kan man öht plantera nåt alls i år eller är det bara slöseri? :)

Tacksam för alla synpunkter!

Sv: Kolonilott - vad kan man göra i år?

Jag anser inte att det gör så stor skillnad hur man vänder jorden - bara den blir ordentligt vänd och genomarbetad. Fräs eller handjobb - det är en fråga om ork. Jag fixar inte att gräva så min fräs är guld värd.

projektet nu är att fräsa upp ett land som förhoppningsvis kan börja fungera OK nästa år. Jag fräser upp gräsmattan och krattar sedan bort rötter och tuvor. Får de ligga och torka någon dag blir de lättare att samla ihop och skaka rena från jord.

Självklart kan ni så redan i år. Renkrattad jord funkar bra med sådant som man sår i flera omgångar. Sallad, dill, spenat, ruccola, rädisor. Lite gödning behövs säkert.

Jag såde bönor men inte en enda kom upp. Sallad och mangold däremot tog sig bra. Sedan har jag ett gäng squashplantor som tyvärr växer så långsamt i den kalla sommaren att de inte kommer att bli klara alls. Men nya tag nästa sommar.

Jag kommer att täcka jorden i höst med massor av löv och helst stallgödsel (bara jag kan forsla hem det!) Räknar med att maskarna gör ett gott jobb under vintern och sedan fräser jag ner täckningen nästa vår.

Vad bra, det anser vi också, kolonitanten till trots :p Ogräset sprids väl hur tusan man än gör tänker jag. Känns som det blir lite onödigt jobb med att spadvända när det finns så mycket enklare sätt.

Vad kul att det finns hopp för även oss i år! Måste bara få in fräsen nu, fort som attan!
Ska man fräsa flera gånger innan man börjar så? Hur ofta isf? Och ska man fräsa sista gången innan marken fryser, därefter täcka jorden? Kan man täcka med annat än löv? Vi har ju direkt inget att få tag i...

/Frågor från en gröning :o

Jag hade nog bara fräst såpass att jorden går att kratta till. Sedan odlat.

Till hösten kan du täcka med stallgödsel om du inte har tillgång till löv och gräsklipp. Dyngan främjar maskarna och du får väldigt fin jord till våren. En del fröogräs följer med gödseln men sånt har man ju ändå.... Jag tycker att gräs och löv bara är en dålig ersättning för dyngan ;)

Anledningen att man inte ska fräsa är för att man slår sönder jordens struktur, de där klumparna som finns i jord är nämligen guld värda om man vill ha en jord med bra macro- och microklimat.
När man spadvänder tar man inte sönder jorden på samma sätt och tillför syre på ett mycket sundare vis.

Ska ni fräsa, gör det bara en gång.

Anledningen att man inte ska fräsa är för att man slår sönder jordens struktur, de där klumparna som finns i jord är nämligen guld värda om man vill ha en jord med bra macro- och microklimat.
När man spadvänder tar man inte sönder jorden på samma sätt och tillför syre på ett mycket sundare vis.

Ska ni fräsa, gör det bara en gång.

Lte beror på vilken sorts jord man har också. Tung lerjord bildar stenhårda klumpar som inget växer i. Den behöver has sönder ordentligt och sedan år för år förbättras med mullämnen.

Egentligen tycker jag man bara ska fräsa tills man får den struktur man vill ha - att jorden reder sig och går att så i. Viss jord behöver man inte varken vända eller fräsa, det räcker att kratta ordentligt.

Dessutom är inte alla atleter. Jag orkar inte vända mer än ett par spadtag innan jag måste vila. ska jag vända 50 kvm så tar det halva sommaren.... Jag älskar min lilla Klippofräs.

Fast få har så tung lerjord. Men all jord behöver förbättras med mull om man ska få bra skörd. Själv bryr jag mig inte om att vända ner mullen, det får ligga ovanpå och sedan sköter maskarna jobbet. Men har man helt obrukad jord är det all idé att vända ner mull och sedan låta det se lite ovårdat ut för att försöka få "igång" jorden.

Fast få har så tung lerjord. Men all jord behöver förbättras med mull om man ska få bra skörd. Själv bryr jag mig inte om att vända ner mullen, det får ligga ovanpå och sedan sköter maskarna jobbet. Men har man helt obrukad jord är det all idé att vända ner mull och sedan låta det se lite ovårdat ut för att försöka få "igång" jorden.

Jag har "startat" flera land. Det har med mina metoder tagit ett par år för att få jorden att leva och bli bra. Min standardmetod har varit att ösa på välbrunnen gödsel på hösten och att fräsa (vända) ned den på våren innan sådd. Dessutom har jag fräst undan ogräs på hösten.

Det tar ett par år som sagt, tills maskarna kommit igång och jorden blir bra. När man startar ett land är det sällsynt att hitta mask. Efter ett par år vimlar det av dem!

Den bit av gräsmattan här som jag håller på att omvandla till land - där har jag bara hittat en enda mask!

- sedan undrar jag om det inte är en rätt stor skillnad mellan en stor stark jordfräs eller traktorfräs, jämfört med den stilla roterande sak jag kör??

Alltså, jag tror inte du pajjar din jord med din lilla jordfräs det lilla du kör:)

Men faktum kvarstår, många förstör sina jordar med att fräsa i sönder dem fullständigt. Speciellt utan att fräsa ner något mull alls. Jord är ju känsliga grejer. Samma med packningsskador, det är antagligen den vanligaste orsaken till att det inte växer ordentligt i villaträdgårdar...

Jag skulle nog rekommendera dig att försöka åtminstone gräva bort de största maskrosorna för hand. Det är också rätt lätt att se om man har kvickrot (gräs med långa vita rötter, kallas tydligen vitrot på vissa ställen i landet). Det är nämligen så att varje liten rotdel blir en ny planta. Så när du bryter jorden första gången så är det värt att göra det för hand, så kan man fräsa den sedan.
Du kommer nämligen bli helt galen på allt ogräs som kommer upp bland dina sådder sedan. Ettåriga ogräs är inga problem att fräsa det är när de har ett rotsystem som infilterat hela bädden som man kan känna sig lite mer uppgiven. Så det är som med målning, det är underarbetet som är nyckeln till framgång.

Har man lerjord är det bästa om man gräver den på hösten och låter vinter bryta sönder kokorna. Jag har levt ihop med krukmakerijord, men det går bra bara man gräver i rätt tid. En av nackdelarna med att fräsa är att man tar livet av en massa daggmaskar som skulle ha hjälpt till med att ge en fin och porös jord.

Jag tog också över en misskött kolonilott i våras. Jag fräste den och sedan har jag valt att inte alls plantera på den del som var värst utsatt, utan där ska jag bara rensa bort det som kommer upp. Sedan har jag täckt över den del jag inte kommer att hinna använda i år (den är på ungefär 150 kvadrat, så det är rätt mycket plats) med en presenning för att jag ska slippa rensa ogräs där, det fungerar bra än så länge. Det dör under presenningen. Anledningen till att jag inte har presenning på den värst utsatta delen är att där växer det lite vitlök och kryddor, så det går inte. Annars hade jag täckt där med.

Ett tips är att plantera ut buskar och sånt i år, vissa buskar tar ju något åt innan de börjar få bär. Sedan finns det också redan uppodlade plantor att köpa att plantera ut, finns mycket olika sorter att köpa. :)

+ alla andra, tack för svar och alla tips! :bow:

Som sagt är ju landet orört nu sen ett par veckor så det blir nog till att försöka få bort det värsta ogräset, sen fräser vi nog en gång.
Hur det blir med planteringar i år vet jag ej, ifall det blir får det nog bli färdiga plantor att sätta ut :) Kanske anordna stenplattor så man kan använda lotten som grill- och umgängesplats redan i år!

Kommer ni på fler tips, gärna angående lättskötta växter men annars vadsomhelst, så ös på bara! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka