Bukefalos 28 år!

Kolonilott

Imnir

Trådstartare
Jag har precis fått en välskött kolonilott :)
Det finns superfina hallonbuskar på den, men dom är inte ner klippta. Och nu frågan! Kan jag klippa ner dom nu och ändå få hallon i sommar? :D

Har några andra här inne kolonilotter?
 
Sv: Kolonilott

På hallon ska man väl enbart klippa ner de kvistar som burit bär, de som inte fått bär ännu ska vara kvar.

Jag skulle klippa ner de träigaste kvistarna, men behålla alla fräschare, just för att få bär i sommar.
 
Sv: Kolonilott

Saxat från ICA-Kuriren:
Beskära hallon
Fråga: Hejsan! Jag har jättefina hallonbuskar som jag inte gjort något med någonsin. Men jag har förstått att de skall beskäras. Kan man göra det nu i april? Skall de ha någon särskild näring eller speciell jord?
/ Marie Gustafsson
Svar: Hej Marie, Du har rätt i att hallon ska beskäras, men det bör ske på sensommaren efter skörden. De skott som har burit frukt skärs då ner jämns med marken. Nya skott som vuxit upp under sommaren ska däremot vara kvar. Det är där nästa års skörd ska komma. Men har det blivit väldigt många skott kan man gallra lite. Lämna kvar omkring tio nya skott per löpmeter. Nu på våren kan du luckra jorden runt hallonen. Ta bort rotogräs och tillsätt komposterad stallgödsel, cirka 3 kg per meter hallonland. Pelleterad hönsgödsel går också bra. Följ i så fall anvisningarna på påsen. Under våren och sommaren får inte hallonen torka ut. Täck gärna jorden runt plantorna med halm, gräsklipp och trädgårdsrens så hålls fukten inne och ogräsen ute. Hälsningar Madeleine
 
Sv: Kolonilott

Fastän hösten kommit och gått så kan du ta bort de gamla kvistarna. Du ser lätt vilka som är grenade och döda. Om du låter dem stå kvar så kommer de fortfarande att vara just döda. :)
 
Sv: Kolonilott

Jag brukar klippa bort fjolårskvistarna på våren. Mycket lättare att se vilka det är som ska bort då de hunnit bli lite torra och gråa. Och har hittills fått hallon varje år, så helt förkastligt kan det inte vara!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
Fritid Är det någon som har eluppvärmda skosulor? Vilken sort/vilket märke använder ni och hur tycker ni de är? Hur fungerar de? Framförallt...
Svar
7
· Visningar
463
Senast: KesoNeso
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 773
Senast: Sel
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 595
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp