Kombinationsbett, ett alt. för oss?

jerseyko

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter?

Hästen går kanonbra på hackamor (korta skänklar och läder över nosen) hoppa enkelt hemma går bra och rid dressyr. Men ska det ridas svårare övningar eller att hon blir spänd/tittig så sitter man i sadeln helt hjälplös.

Hoppat henne på 3 delat, 2 delat och nova bett. Novabettet blir hon stum i munnen men tjafsar inte, med 2 och 3 delat blir det en del tjafs, har testat med rörliga och fasta ringar. Rakt bett trivs hon inte med.

Hade ju önskat att hacket funkade kanon även i pressade situationer, men kanske ett kombinationsbett då kan vara nått? Med ett milt bett och korta skänklar.

Har hoppat henne på hack med långa skänklar och även testat pehlam, det blir för skarpt på henne och hon går inte framåt.

Sv: Kombinationsbett, ett alt. för oss?

Testa att rida på hacket och ett av tränsbetten då? Bara ta en kandarrem i nackstycket och en extra tygel, så kan du ta så mycket som du vill i hack resp bett när det behövs...

Min erfarenhet av kombinationsbett är negativa. Det blir varken hackat eller malet, och man kan inte ta i det ena utan att ta i det andra.

Utan köp hellre en extra nackrem/ett kandarträns och kör med dubbel betsling och dubbla tyglar. Så hade jag på fblvalacken, hade S-hack och tränsbett. Funkade utmärkt, och jag kunde dels utefter dagsform avgöra vilket av betten jag ville rida mest på, och dessutom t ex börja på hacket, och sen lite fint och försiktigt 'smyga in' tränsbettet och sen gradvis övergå helt till det genom att länga ut hacktygeln.

Han tyckte INTE om kombinationsbett - alls. Inte jag heller, funktionen var knas, inte alls som tänkt. Tror jag har mitt kvar nånstans i gömmorna, dock modifierade jag det lite och kapade av skänklarna så de blev jättekorta (mundelen är globus tredelade med droppe).

Xylofoniagrimma kanske? Finns bland travutrustning, kanske fungerar smidigare än kombinationsbetten som jag tycker ser väldigt klumpiga ut och de verkar ju dessutom inte fungera vidare bra heller.

Tänker inte köpa mig ett nytt träns för att rida med dubbla bett, men har säkert lite gamla tränsdelar att sätta ihop.
Hon är kollad i tänderna och där finns inget konstigt.

Hittar bara "säkerhetskedja/ rem skall finnas mellan töm och bettring" när jag googlar på xylofonigrimma. Men förstår jag det rätt om det då går en rem över nosen sen till bettet och mellan nosrem och bettet sitter det en löpande ring där fäster man tygeln.

rekomenderar oxå att göra ett eget kombinationsbett. En stigrem på hööks kostar inte många kronor.

Räcker ju med en stigbettsrem/nackrem. Hööks har för 99 kr (nackrem till stigbett ska du söka på om du ska söka). Billigare än både nytt träns och kombinationsbett =)

Jag tänkte mest på xylofoniagrimma för att då behöver man inte köpa ett nytt träns. Den sen ut som du beskriver.

Ni som har provat med en extra rem med ett bett i, det blir inte knöigt att få ihop det på ett bra sätt?

Inte svårare än att passa in ett kandar. Lättare till och med eftersom man inte måste få två bett i munnen att ligga perfekt.

Ni som har provat med en extra rem med ett bett i, det blir inte knöigt att få ihop det på ett bra sätt?

Hur menar du då? Att få plats med båda betten? Det kan vara det beroende på vilket hack man har osv, men kan aldrig påstå det varit problem när man väl passat in det första gången.

Har använt S-hack och ponnyhack, och tränsbett.

Här är en bild på S-hack + tränsbett. Dock inte kopplat någon tygel till bettet, men det är ju bara sätta dit (hästen skulle bara vänja sig ha bettet).

http://img693.imageshack.us/img693/5610/lillenuppsuttet20mars20z.jpg

http://img532.imageshack.us/img532/8168/lillenuppsuttet20mars20.jpg

http://img718.imageshack.us/img718/5820/lillenuppsuttet20mars20q.jpg

http://img692.imageshack.us/img692/8168/lillenuppsuttet20mars20.jpg

(imageshack har lite problem just nu, funkar det inte nu så kolla sen)

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 478
Senast: SkorpSmulan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?