Komma igång igen efter sjukdom

J

JennyPettersson

Ja jag undrar om ni har några tips på hur man kan komma igång igen efter en sjukdom. Har inte varit borta så länge men varit sjuk i sex veckor och får om två veckor ta upp ridningen igen, fast föriktigt. Så hur gör man då efter åtta veckor av stillasittande? Min häst har hela tiden blivit riden när jag vart sjuk, så hon har konditionen och musklerna, men inte jag. Så någon som har tips på hur jag ska komma igång lite föriktigt? kanske inte är så vettigt att köra gärnet på en gång. All kondition är borta, även så enn del muskler. Men viljan finns kvar!

Jenny :)
 
Sv: Komma igång igen efter sjukdom

promenera för din del! (du kan ju ta med dig hästen också vettja)

sen känner du ju bäst själv hur mycket du orkar. :)
Kanske kan du få hjälp av någon så du bara behöver värma upp/varva av hästen i början?

Lycka till:)
 
Sv: Komma igång igen efter sjukdom

Lite beror på varför man varit sjuk...
Men...
Jag har själv varit sjukskriven i ca 2 år... under det första året red jag inte alls...
Efter sjukskrivningen började jag först med långa skritturer och lade sen in trav och galopp... sen blev det lektionsridning igen... Man får ta det lite lugnt i början och känna efter vad man orkar och klarar...
Man får bara inte glömma att stretcha ordentligt efteråt...
Vi ryttare brukar vara lite dåliga på det...
Och du lär nog få träningsvärk i början...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
904
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 156
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp