Komma igång med galopp

Lucia999

Trådstartare
Hej! Har fått ta över min storasysters konto så vet inte om de finns några andra trådar av detta konto..

Jag är en transkille som är 15 år och jag vill börja med galopp, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Bor mitt ute i ingen stans och det finns inga galoppstall i närheten. Vad jag vet så finns det ett stall i Gränna, men det tar tre timmar med buss dit.
Den enda erfarenheten jag har är det man kan läsa sig till, har ridit många hästar men aldrig en galopphäst. Närmsta jag kommit är en travhäst som inte ens kunde galoppera innan jag lärde den.

Som ni kanske märker är jag ganska förvirrad och har ingen aning om hur jag ska göra, det ända jag gör är att läsa om galopp och titta på tävlingar på mobilen.

Jag vill kunna tävla med hästar och träna dem, vet någon hur jag ska göra för att lyckas? Känns som att jag behöver en rejäl kick för att komma igång, vet ju att jag behöver ha grönt kort eller vad de nu heter, men jag har inte ens en ridklubb i närheten.
 
Hur mycket ridvana har du? Det kan ju vara så att du behöver börja med att utveckla din ridning?

Jag hade börjat med att kontakta svensk galopp, de bör ju ha råd:
https://www.svenskgalopp.se/artikel/kontakta_oss?defaultMenuId=true


Ett annat alternativ kanske kan vara att åka på något ridläger inriktat på galopp?
Skriv in galoppläger i valfri sökmotor.

Jag har ridit sen jag var 4 år men tror absolut att jag kan utvecklas, tack för tipsen!
 
Tack! Planerar att söka till ett hästgymnasium, tycker det är tråkigt dock att ingen har inriktning galopp
Vad man lär sig på gymnasiet är ju den del man måste kunna oavsett inriktning. Skötsel, foder, anatomi, grundläggande saker. Förr var det till och med så att travtränarna tyckte det var bra om man inte var för kunnig inom sporten - då behövde dom inte lära om en. Jag vet inte alls hur det är idag men med rätt praktikplats kommer man långt.
 
De flesta galopptränare har sina stall på eller i anslutning till någon av de tre banor som finns i Sverige: Jägersro i Malmö, Bro Park utanför Stockholm och Göteborg. Sedan finns det några i närheten av Strömsholm (där man tävlar en del hinderlopp).

Det finns en hel del att läsa på Svensk galopps sida (http://www.svenskgalopp.se) som kan ge mer inblick i sporten.

Hästgymnasium låter väl bra. Av de "vanliga" ämnena som är extra viktiga vill jag nämna engelska. Galoppvärlden är väldigt internationell och engelska som språk används mycket, även i Sverige. Att kunna en del spanska är inte heller dumt eftersom många sydamerikaner arbetar i Skandinavien.

Du kan utbilda dig till arbetsryttare efter gymnasiet. Det finns en utbildning på British Racing School i Newmarket, England. Sedan är det inget krav på att ha gått den kursen för att arbeta med galopphästar i Sverige, men om det är svårt rent praktiskt att få till det p g a var du bor så ska du veta att den lösningen finns.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp