Kommandon vid löslongering

Z

Zoraya

Hästen jag håller på med har några kommandon inövade och dessa fungerar jättebra, men jag skulle vilja lägga till ett och när jag testade igår, så blev det inte riktigt så som jag tänkt...

Kommandona som är inövade är:
* Lyft hand riktad bakom honom får honom att gå ifrån den handen (= man "föser" honom framför handen. Fast så fort han börjar röra sig, så sänker jag ju handen). Röstkommandona "Skritt", "Trav" och "Galopp" bestämmer sedan gångart. Jag brukar dock också "hjälpa till" genom att skritta, trava och galoppera med honom i mitten.
* Röstkommandot "Whooo", samtidigt som man stannar, får honom att komma in till mitten och ställa sig framför mig.
* Röstkommandot "Backa", samtidigt som jag lyfter hakan, får honom att rygga steg för steg. (jag har honom mitt framför mig på ca 0,5 meters avstånd)

Jag har saknat kommandot att stanna kvar ute på spåret och därför testade jag igår genom att, sätta upp handen riktad framför nosen på honom, ta ett steg mot honom, samtidigt som jag sa STOPP! Och jag tog i lite mycket första gången, för stackarn tvärnitade! Nästa gång tog jag det lite försiktigare och han stannade mycket riktigt kvar på spåret, men han tog upp huvudet och vände det lite från mig. Inget i kroppen, men bara en antydan i huvudet. Kändes som han tyckte jag var lite väl brutal...

Problemet var när jag sedan skulle byta varv och gav kommandot för att han skulle komma in till mig, då vände han huvudet mot mig och tog ett steg från spåret mot mig, men stannade sedan....
Jag drev på honom igen och testade med att inte bara stanna utan även ta ett steg bakåt, men inte förrän jag sträckte fram handen, så som jag skulle ge honom godis (som jag dock aldrig gjort), så kom han in till mig...

Är kommandona för lika för honom, att stanna på spåret och komma in till mitten? Eller vad tror ni? För visst ska det gå att gå honom att förstå och göra båda sakerna?

Sedan funderar jag också på hur ni brukar byta varv med pållarna i löslongering. Vanligtvis så kallar jag ju in honom och därifrån går ut i andra varvet... men om man stannar honom på spåret, kan man då bara lyfta andra armen och få honom att vända eller är det att ge "fel" signaler? Jag testade det också igår och han vände på sig efter att ha gett mig en blick som undrade om jag verkligen visste vad jag pysslade med.... :D Men, då vände han med baken mot mig... skulle han ha vänt med huvudet mot mig?

Han är extremt lyhörd pållen, vilket gör att jag vill försöka göra så rätt som möjligt, så jag inte trubbar av honom...
 
Löslongering är inte min starkaste sida, men så här gör jag (ibland funkar det, ibland inte - beroende på hur mycket "NANANANAAAAAANA! :devil:" hästen har i sig den dagen ;)

* Stanna kvar på spåret - stoppkommando som följs av en "signal" mot huvudet som betyder stanna KVAR. Att ge båda samtidigt är både svårt och onödigt, bättre att blixtsnabbt byta. Du verkar ha en lyhörd häst, så be honom helt enkelt stanna och använd din "mentala vägg" för att hålla honom kvar på spåret.

* Byta varv - då använder jag bara den mentala vägen. Genom att visa att jag tänker spärra vägen så byter hästen varv. Faktiskt en av de få saker vi är riktigt bra på ;) Fokus ligger mot bringan i "stoppet" och sen får vänster hand "leda iväg" hästen om man är i höger varv (tänk dig att du har en jäääättelång arm som du lägger runt hästen, tar tag i svansen och "drar runt" honom på spåret). Vill du vända ifrån dig, är det fokus mot bringan för stopp, och sen vidare fokus mot huvudet för att vända utåt.

Kommandon kan vara extremt snarlika men ändå glasklara för hästen - huvudsaken är att du vet vad du gör ;) Den där "Matte, vad tusan pysslar du med!?"-blicken är faktiskt en ganska klar signal på att man måste bli tydligare. Det är tacksamt att jobba med såna hästar, då man vet att den blicken får man bara om hästen inte förstår - det är inte en signal på att den inte vill eller kan.

Lycka till! Och kom ihåg - löslongering är bus ;) Blir det FÖR mycket allvar så tappar det tjusningen.

/Jenny
 
Spännande det är med olika tekniker!

Jag sökte själv en massa på nätet igår också och hittade just de här vändkommandona som du beskriver och det är ju logiskt!

Själv gjorde jag bara på känn, det är ju lätt när en häst är så lyhörd att man direkt ser var som är på gång att hända.

Jag ville ha ett kommando för halt på spåret, bl.a. för att få omväxling i arbetet, samt att han har jobbigt att trampa under sig bak i avsaktningar och kunna öva det i "fritt" tillstånd tror jag är bra. Samt att en gång då han var så pigg att han tog all drivning frammåt som fullkareta i galopp med glada bocksprång.... (då befann jag mig inte i rundcorall, utan i stora paddocken, så han var noga med att bocka med baken från mig! Vilket var väldigt hänsynsfullt av honom!!! ;)) Och enda sättet att hejda honom var att kalla in honom... då hade jag velat kunna stanna honom på spåret, för att inte longeringen så ryckig.

Men, jag hittade inget på nätet om att hur man gör för att "kalla in" hästen, rent konkret. Det står bara kalla in hästen... javisst... men HUR??? och vad ska man göra när hästen inte lyssnar och framför allt vad ska jag INTE göra...

Vad kan man mer göra med pållen i löslongering, så det inte blir så enehanda?? För tråkigt får det ju som sagt inte bli... och hästar är ju proffs på kroppsspråket, så de borde ju kunna fler kommandon, tycker jag... om nu Matte vet vad hon gör förståss... :angel:
 
Hej!
När jag löslongerar så ber jag alltid hästen stanna kvar ute på spåret när jag säger whooo. Hästen lyssnar lika mycket på kroppsspråket som på kommandot. Med kroppen möter jag upp honom på volten och tar tillbaka axeln. Vill hästen komma in så höjer jag handen och flyttar tillbaka bogen. Om jag vill ha in hästen så bjuder jag in honom.
Byta varv kan du göra på två sätt, antingen inåt eller utåt. Vill du ha hästen inåt så backa undan då ska han följa med, sen går du i en halvcirkel och ber honom gå ut i andra varvet. Vända utåt är lite mer klumpigt då du måste flytta bogen utåt.
Niklas
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 226
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp