Kommer fölet att dö??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rubytoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 258

rubytoo

Trådstartare
Idag har Ruby ätit av denna växten:
vxt003.jpg

Fräken!

Hon fick tydliga förgiftningssymptom och var mkt vinglig när jag hittade henne. Fick inte komma in till H-borg eftersom de hade fullt bla buköppning :(

Ringde i princip hela Sveriges veterinärkår innan vi hittade info om växten själva på internet och med hjälp av giftinformationscentralen (som för övrig var mkt hjälpsamma och underbara att prata med)

Tur i oturen så var det tävlingar här hemma idag så jag tog bilen snabbt ner till ridhuset och till mig glädje var det en veterinär jag har stor förtroende för. Hon har aldrig varit tävlingsvet innan hos oss så min glädje att se henne går inte att beskriva. tror tom att jag grät en skvätt.

Snabb behandlig fick Ruby med B1-vitamin men utgången vet vi inte riktigt än. Det som oroar mig mkt är att just denna elaka växt har förmåga att abortera :crazy:

Så nu är det någon som kan hjälpa mig med lite råd om hur vi skall gå vidare nu??

Sv: Kommer fölet att dö??

Är den giftig???
Den växer i vår vinterhage och min häst brukar med stor förtjusning äta stora tuggor av den på väg till sommarhagen (måste gå igenom vinterhagen). Aj, aj...

Tänk på att det finns närbesläktade arter som liknar den giftiga fräkensorten, men som inet är giftiga.

TS: Aj,aj, inte bra alls. Får hoppas fölis repar sig. Ang. abortering får man väl kanske hoppas att vuxna hästar lätr sig att inte äta växten, såsom många andra giftiga växter ratas av många vuxna hästar. (Föl brukar annars stoppa i sig lite vad som. Kan tyvärr inte så mycket i frågan, utan lämnar över det till någon bätter kunnig i ämnet.

Krya på sig till fölis!

jag har läst i en bok som jag inte hittar nu att åkerfräken är mycket giftiga.. men vet inte om de kan innebära ett förlorat föl.. Kunde du inte fått prata med någon av veterinärerna någonstans?

oj svarade till fel..

Senast ändrad:

Skrev nog lite otydligt. Ruby är stoet och hon är dräktig. Hon har ätit dessa med stor förtjusning

På H-borg visste de inget alls :crazy:

Giftinformationscentralen hade inte hört om något fall i Sverige tidigare, men hittade samma info som vi gjorde.

Ikväll har hon iaf drukit väldigt mkt och är fortfarande vinglig men pigg ändå.

Hon skall sprutas med b-vitamin i 4dagar och efter det så vet man mer :(

Håller tummarna att allt går bra:smirk:

håller också tummarn att det går bra! vet du hur mycket stoet ätit? tror inte det är nyttigt i större mängder..

Hon har ätit en hel del. Hade tydligt förgiftningsymptom. Hon kunde inte gå rakt utan vinglade som om hon var full

Man kan fråga sig varför hon väljer att käka en giftig växt?:crazy:
Hästar brukar sky det som "pesten"...

En ponny i bekantskapskresten började äta smörblommor en sommar, och var KLART förgiftad, mkt dålig i omgångar...Hon hade ett mkt märkligt beteende den sommaren. Alla prover visade OK, även de på reningsorganen i hennes kropp.

Jag kan inte släppa hennes beteende trots att det nu gått några år.
Jag har aldrig sett ngt liknande, vissa dagar orkade hon inte resa huvudet tio centimeter ifrån marken, gick som en "dammsugare" :cry::cry:
Veterinäerna här omkring stod helt handfallna dom också.

Hon avlivades dock senare pga följder av hennes förgiftning.

Håller tummarna för dig, ditt sto och det foster hon har i sig.

Menar du att hon fortfarande är medtagen efter förgiftningen?:eek:

Eller kanske att ni inte vet om fostret klarat sig?

Igår var hon fortfarande vinglig och fostret vet man inte än.

Det som är säkert är att det är ett nervgift i växten vilket vanligen brukar medföra missfall/resorbering.

Över lag är hon iaf pigg och verkar inte mer tagen av det än just denna vinglighet

Igår var hon fortfarande vinglig och fostret vet man inte än.

Det som är säkert är att det är ett nervgift i växten vilket vanligen brukar medföra missfall/resorbering.

Över lag är hon iaf pigg och verkar inte mer tagen av det än just denna vinglighet

man blir riktigt rädd när man läser sådant här, jag har gått runt ordentligt och kollat i mina hagar, men inte hittat några giftiga växter, VAD JAG VET iallfall.

Usch, din tråd fick även mig till att knalla ut och plocka med en del "blommor" in för artbestämning speciellt runt vår paddock får vi hela tiden nya växter (det har sin baksida att bo i ett naturreservat med allt alla fåglar släpar med sig vad gäller fröer), tog ett antal som jag var misstänksam mot och mkt riktigt förutom då samma fräken som ruby ätit hittade jag även korsört, johannesört och stånds. HJÄLP !! Runt den paddocken totalrensade mina valacker en period i vintras när deras hage var förvandlad till sjö, alltså borde de logiskt ha fått i sig av dessa då allt ogräs och rubbet var bortbetat.
Det som gör mig lite rädd är att jag haft extrem svårt att överhuvudtaget få något hull alls på mitt gamla fullblod denna vår och sommar oavsett hur mkt mat han får så tar han sig inte. Han hade även under den perioden han gick där näsblod flera gånger (dock var leken väl häftig hos de gamla karlarna pga avsaknad av sysselsättning med gräs som de brukar ha, så vi tog för givet att det var lite för tuffa tag som var orsaken på en gammal känslig man som inte insåg att han inte var 3 längre). Nu blir man ju lite orolig att det istället handlar om förgiftning.
Blir till att ut och granska varenda hage imorgon och se om det spridet sig dit.

Säger som du... Efter artikeln i ridsport om korsört mfl så gick vi med på "gula blommor jakt", alla blommor jag inte visste vilka de är åkte bort.. Chansar inte...

Liknande trådar

M
Träning Okej, så här är de: Jag har en 4-årig fd. travare. När jag var och provred honom, var ahn världens lättaste 4 åring. Ägaren sa att hon...
Svar
5
· Visningar
860
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?