Jane Austen eller Jane Eyre

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Jozze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 148

Jozze

Trådstartare
Nu får ni hjälpa mig med ett svårt dilemma! :D Jag ska på en f.d. elevs student och som hennes gamla svensklärare vill jag ge en bok; en klassiker. Jag var först helt övertygad om att jag ville ge Stolthet och fördom, men nu läser jag själv Jane Eyre och slås av hur fantastisk den är i språket och blir alldels rådvill! Det ska sägas att jag ännu inte läst ut Jane Eyre, utan hon har nyligen kommit till Thornfield.

Så, kära bukefalister som läst de båda böckerna: vilken ska jag ge? Jag vet inte vad hon läser i dag, men en klassiker är en klassiker och båda böckerna är mycket läsvärda.

Nu får ni hjälpa mig med ett svårt dilemma! :D Jag ska på en f.d. elevs student och som hennes gamla svensklärare vill jag ge en bok; en klassiker. Jag var först helt övertygad om att jag ville ge Stolthet och fördom, men nu läser jag själv Jane Eyre och slås av hur fantastisk den är i språket och blir alldels rådvill! Det ska sägas att jag ännu inte läst ut Jane Eyre, utan hon har nyligen kommit till Thornfield.

Så, kära bukefalister som läst de båda böckerna: vilken ska jag ge? Jag vet inte vad hon läser i dag, men en klassiker är en klassiker och båda böckerna är mycket läsvärda.
Min personliga favorit är Jane Eyre. :)

Jane Eyre är min favorit!

Jane Eyre alla gånger. Trodde den skulle vara lite gammal och mossig när jag läste den första gången, men den var så bra så nu har jag läst den minst två gånger till. 😄

Svindlande höjder! Annars Jane Eyre :)

Jane Eyre är helt klart vacker i språket (bara läst på engelska), men min absoluta favorit är Pride and Prejudice. Jag kände att Jane Eyre blev lite tradig andra halvan medan jag gladeligen läser Austen om och om igen. Den är mer lättillgänglig och humoristisk. Men det är ju en smaksak, vad man är ute efter osv :)

Jane Eyre :love:
En bok man kan läsa flera gånger. Jag gillar också att den är mer allvarsam än t ex Pride and Prejudice, men det är väl en smaksak.

Jag älskar Jane Austen så jag röstar på nåt av henne. Tror hennes böcker är lite mer lättillgängliga. Och jag älskar hennes humor och vassa blick för människors fåfänga och ofullkomlighet. Har läst alla hennes böcker om och om igen. Jane Eyre har jag nog läst bara två gånger 😬

Stolthet och fördom alla dagar i veckan! :love:

Jag har läst den säkert 4 ggr, sett på BBC-serien 10 ggr och älskar den fortfarande. Jane Eyre är bra, men inte SÅ bra. (Givetvis helt objektivt bedömt.. ;) )

Jag älskar ju Stolthet och fördom mest :) den har så härligt språk och säger så mycket med så lite. Och lyckas skildra miljöer utan att beskriva dem med många ord. Och den är en härlig samhällssatir och ett ord i tropen om "kärlek vid första ögonkastet" som var vanlig då. Läser om ganska ofta och den är lite mer underbar varje gång. (uhm har inte läst den på svenska är jag rädd)

Men Jane Eyre kanske skulle kännas mer speciell och mindre populär antar jag :) Tycker om den också men inte alls lika mycket. Har nog bara läst ett par gånger.

(inte läst den heller på svenska, så ur Svensklärarsynpunkt har jag faktiskt ingen aning. Eller förresten det har jag visst det. Jag skulle i så fall gå till vårt svenska dito och ge en romantisk bok av vår egen världsberömda Fredrika Bremer :D jag har tyvärr inte läst någon men de ska vara fantastiska. Jag får skämmas och låna på bibblan idag.)

Senast ändrad:
Av de två hade jag valt Jane Eyre - och kanske slängt med Jean Rhys Wide Sargasso Sea också som jag tycker är ännu bättre (den berättar Berthas historia, helt fantastisk).

Av Jane Austen hade jag inte valt Stolthet och fördom för jag tycker att den är så hjärtinnerligt tråkig, utan Northanger Abbey :)

Tack för engagemanget! Jag påbörjade ett svar i går kväll och då var alla överens om Jane Eyre, men nu hade det hänt grejer så nu är jag nästan lika rådvill igen! :laugh:

Men bra tips av @Soapbubble att hitta dem begagnat; då skulle jag ju kunna ta med Svindlande höjder också. Det blir ett stort paket! Jag ska bara försöka hitta fina exemplar då som inte är tummade ...

Jag älskar ju Stolthet och fördom mest :) den har så härligt språk och säger så mycket med så lite. Och lyckas skildra miljöer utan att beskriva dem med många ord. Och den är en härlig samhällssatir och ett ord i tropen om "kärlek vid första ögonkastet" som var vanlig då. Läser om ganska ofta och den är lite mer underbar varje gång. (uhm har inte läst den på svenska är jag rädd)

Det är det jag tänker också, att den är satirisk och humoristisk och ganska vass till och från, samtidigt som den är målerisk och eftertänksam. Intressant med det du skrev om "kärlek vid första ögonkastet"!

Jag älskar Jane Austen så jag röstar på nåt av henne. Tror hennes böcker är lite mer lättillgängliga. Och jag älskar hennes humor och vassa blick för människors fåfänga och ofullkomlighet. Har läst alla hennes böcker om och om igen. Jane Eyre har jag nog läst bara två gånger 😬
Det var min känsla också, att Stolthet och fördom kan vara mer lättillgänglig, och jag håller med om humorn och vassheten! Men nu när jag läser Jane Eyre ... Alltså, jag dör lite smått inombords när jag måste lägga ifrån mig den. Det är något med språket som är så fängslande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 533
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: ako
·
Äldre Äntligen 4 veckors avkoppling som är mer välbehövlig än den någonsin varit innan :) Så som den bokmal jag är så är det såklart dags att...
Svar
13
· Visningar
954
Senast: Aliche
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka