Kommer hon hålla?! HELP MOI!

rossano

Trådstartare
Vi har en travhäst, råkade ut för en körolycka förra året, bröt griffelbenet, läkte och nu varit konvalecent sedan dess.
Finns de nån chans att hon håller om jag börjar träna henne igen?!
Tänkte börja skritta henne i vagn....

Någon som vet?!
SKRIV till rossanolover@hotmail.com

Sv: Kommer hon hålla?! HELP MOI!

Har inte veterinären gett några rekommendationer avseende igångsättning?

Normalt sett läker griffelben bra så vitt jag vet, antingen läker det ihop själv, annars så opererar man bort den frakturerade biten och sedan läker det fint. Normalt sett alltså, undantag finns alltid. Jag har haft tre griffelbensfrakturer och de har krävt 4-6 veckors boxvila/sjukhage (ingen har behövt operation) och sedan igångsättning utan restriktioner. Fullt återställd bara frakturen fått tid att läka ihop.

Min häst fick griffelbenet på ena bak söndersparkat när hon var 8 år. Hon behövde inte opereras utan vilade först ett par veckor på box, sedan vilade hon från ridning i drygt 2 månader har jag för mig.
Hon är idag 19 år, tävlas i främst dressyr men hopptränas även en del (skulle säkert kunna hoppa mer men mitt intresse ligger på dressyrbiten), det enda spåret som finns är ett litet överben som utvecklades under vilan, det har inte växt eller varit besvärande sedan dess.

Min häst sparkade sig själv för många år sedan och griffelbenet gick sönder. Det opererades bort och han har aldrig haft några som helst problem av det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 142
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 287
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 422
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna