Kommer ingenstans på tävling. Hur gå vidare?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar banor till 110-115cm och enstaka hinder på 120-125cm.
Men förra året tog det stopp i utvecklingen både hemma och borta, visade sig att hästen hade kraftig inflammation i höften som nu är helt borta.Träningen går nu jätte bra och jag själv har utvecklats mycket så jag rider som jag ska göra.
Men vi har redan hunnit med 2 Pay and Jumps och en tävling. På pay & jumperna har jag fått bra känslor fast han sprungit åt sidan på ett hinder, på alla 4 starterna.
På tävlingen sprang han åt sidan 2ggr på 2 olika hinder i ena klassen och nästa klass vägrade vi ut oss.

Verano som min häst heter har kommit på att han kan skjuta ut bogen åt höger eller gå lite böjt mot hindret så kan han springa åt sidan. Han gjorde detta när han hade ont, men nu är inflammationen borta.

Så när jag inte rider som jag ska på tävling eller kommer lite snett eller lite för sakta så springer han åt sidan. Han blir väldigt känslig. Han vill att jag ska göra allt rätt nästan hela tiden på tävling. Min tränare hjälper mig nästan alltid på framhoppningen, oftast går det mycket bättre väl inne på banan då än när jag själv hoppar fram utan något stöd/coachning.

Nu har min andra tränare sätt att jag är väldigt borta i huvudet på tävlingar. Alltså att jag tänker på allt från att hålla mig undan från andra hästar och hur det ska gå eller hur jag vill att det ska gå. Jag tänker inte på vad jag ska göra och att jag ska tänka på min ridning och hur jag ska rida för att det ska gå bra.

Så jag rider med andra ord inte som jag behöver och ska göra. Vilket leder till att min häst känner sig både osäker och busig så han bestämmer sig för att gå åt sidan då.
Så nu kommer min FRÅGA (långt inlägg)
Hur ska man jobba bort detta med att jag tänker på allt annat förutom det jag ska göra på framhoppningen??

ALLA tips mottages gärna!
Se Videon nedan för att se mig rida från en pay & jump första rundan går inge bra andra rundan är jag väldigt nöjd med! Kolla min ridning för att se skillnaden.

 
Hej! Förstår ditt problem. Jag "lider" dessutom utav en släng av diverse bokstavskombinationer (adhd) och framförallt koncentrationssvårigheter. Kan ju liksom ha koll på märket på allas sadlar men kan glömma vägen inne på banan eftersom jag hörde någon nysa och började tänka på vad för sjukdom de har... hmmm allergier? Detta kräver planering och extremt fokus från min sida.

Eller så har jag koll på alla ryttare vars hästar inte sköter sig. Vejar trotts att jag hade förtur för att jag är orolig. Gärna om det är en anans häst jag tävlar, känner att den är mitt ansvar skulle gå under om något hände den. När jag började känna så här gick inget bra. Jag fick tänka om och utveckla extraskinn på näsan, för alla har rätt att rida fram. Kan de andra inte reglerna eller hantera sin häst så den blir farlig ska den åka ut inte du. Säg till någon. TA PLATS!

Sedan MÅSTE man ha en plan. Jag panerar alltså från att vi kommer till stallet på morgonen tills vi lastar hästen på tävling och åker hem. (Jag planerar egentligen långt inan det. Allt är en plan inför tävling tills nästa) Detta för att alla (mamma, pappa, hästägare, hästskötare) ska veta vad de ska göra, vi inte ska bli sena och inget stress eller hets behöver uppstå.

Det vikigaste framridningsplanen. Jag har gjort den så många gånger att den går som invant mönster. Jag vet hur många min hästen behöver att skritta fram, vilka övingar som fungerar för att den ska va där jag vill ha den. Även hur många språng jag ska ta i vilket varv. Jag brukar till och med rida igenom planen hemma någon dag innan bara för att. Man kan aldrig lösa ett problem på tävling, framringen är liksom bara till för att hitta dagens bästa läge att hoppa banan ifrån. Lyckas jag inte lösa ett problem får det vara. Då får man göra sitt bästa, åka hem och jobba vidare sedan.

Jag planerar inte bara själva banan utan från stunden jag blir inropad, vilken väg jag ska ta, vad för hinder jag ska visa osv. Detta är lika viktigt för mig som att stega kombinationer. Jag kommer in med en plan som inte bara är från start till mål. Den är från hemma i ridhuset till prispallen.:cool:;)
 
Försök ha en tydlig plan för hela dagen, och framför allt för banan. Det räcker inte med att lära sig ordningen på hindren om man vill komma någonvart, utan planera i detalj för hur varje hinder, sväng, anridning ska göras. "När jag rider in ska jag visa det och det, sen när ryttaren innan hoppat femman ska jag gå dit bort och visa det. Där ska jag fatta galopp, rider igenom starten i vänster varv, efter första hindret ska jag trampa extra i höger stigbygel för att få rätt galopp till tvåan. Därefter måste jag hålla ut svängen ordentligt för att hinna bli rak innan trean. Mellan trean och fyran är det sju språng, landa rid framåt två språng och balansera av, kommer jag nära på trean måste jag rida fler språng framåt. Fyran är lite tittig, sitt upp ordentligt." osv, och repetera för dig själv om och om igen.

Nöj dig inte med något annat än perfektion! Släpp prestationskravet för ett tag och lägg fokus på grunderna. Skjuter hästen ut bogen och tar inte korrigering (rakriktning)? Lägg en volt! Få den där bogen på plats. Strunta i felen och rid för framtiden.

Lycka till!
 
har samma problem :), först nu efter flera år har polletten trillat ner för mig :p, jag måste planera varenda steg, rida varenda steg och vara med och tänka varje steg. annars så blir det kortslutning och jag bara åker med som en säck potatis.

och gör jag rätt så gör hästen rätt :), svårare än så är det inte. är bara hjärnan som ska hinna med ;).
 
Jag håller med alla ovan! Tycker även att det kan vara värt (om man vill lägga ner lite tid och pengar) att gå till en mental tränare eller kanske läsa om det på nätet. :)

Ett tips är också att kolla in Youtube där finns fullt med framridnings/framhoppnings tips från b.la. Malin B m.fl :D
 
Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar banor till 110-115cm och enstaka hinder på 120-125cm.
Men förra året tog det stopp i utvecklingen både hemma och borta, visade sig att hästen hade kraftig inflammation i höften som nu är helt borta.Träningen går nu jätte bra och jag själv har utvecklats mycket så jag rider som jag ska göra.
Men vi har redan hunnit med 2 Pay and Jumps och en tävling. På pay & jumperna har jag fått bra känslor fast han sprungit åt sidan på ett hinder, på alla 4 starterna.
På tävlingen sprang han åt sidan 2ggr på 2 olika hinder i ena klassen och nästa klass vägrade vi ut oss.

Verano som min häst heter har kommit på att han kan skjuta ut bogen åt höger eller gå lite böjt mot hindret så kan han springa åt sidan. Han gjorde detta när han hade ont, men nu är inflammationen borta.

Så när jag inte rider som jag ska på tävling eller kommer lite snett eller lite för sakta så springer han åt sidan. Han blir väldigt känslig. Han vill att jag ska göra allt rätt nästan hela tiden på tävling. Min tränare hjälper mig nästan alltid på framhoppningen, oftast går det mycket bättre väl inne på banan då än när jag själv hoppar fram utan något stöd/coachning.

Nu har min andra tränare sätt att jag är väldigt borta i huvudet på tävlingar. Alltså att jag tänker på allt från att hålla mig undan från andra hästar och hur det ska gå eller hur jag vill att det ska gå. Jag tänker inte på vad jag ska göra och att jag ska tänka på min ridning och hur jag ska rida för att det ska gå bra.

Så jag rider med andra ord inte som jag behöver och ska göra. Vilket leder till att min häst känner sig både osäker och busig så han bestämmer sig för att gå åt sidan då.
Så nu kommer min FRÅGA (långt inlägg)
Hur ska man jobba bort detta med att jag tänker på allt annat förutom det jag ska göra på framhoppningen??

ALLA tips mottages gärna!
Se Videon nedan för att se mig rida från en pay & jump första rundan går inge bra andra rundan är jag väldigt nöjd med! Kolla min ridning för att se skillnaden.


Jag tycker helt enkelt att det ser ut som att du blir för passiv i din ridning första rundan, du slutar liksom rida fem språng innan hindret, och sen får hästen försöka fixa det själv, och då blir det utbrytningar och att ni kommer fel. Andra halvan av andra rundan rider du mycket mer aktivt, ända fram till hindret, och hästen lämnas inte åt sig själv på samma sätt.

Annars verkar det vara en trevlig och bussig häst, gillar särskilt hur han fångar upp dig och petar tillbaks dig i sadeln när ni snubblar!

Men mitt råd skulle vara att rida hela vägen fram till hindret, att försöka rida perfekt och planera vad man ska göra varenda språng hela banan funkar inte för mig, jag rider på samma nivå som du ungefär, och så bra minne och perfekt kontroll har inte jag (att verkligen kunna sätta varje språng exakt där man planerat det är ju världselitnivå, det känns lite orimligt att begära av sig själv när man är lättklassryttare). Istället brukar jag fokusera på vägarna, rytmen och hur jag vill att hästen ska kännas, och så rider jag från hinder till hinder, efter varje landning så är fokus på nästa hinder, hela vägen fram. Slutar man rida sista sprången blir hästen osäker, särskilt en som har tendens att stanna eller bryta ut brukar behöva en ryttare som är med och ramar in hela vägen, så att de får stöd i att lösa uppgiften.
 
Klipper och fetar lite i ditt originalinlägg för att få fram vad jag tänker. :)
...Så när jag inte rider som jag ska på tävling eller kommer lite snett eller lite för sakta så springer han åt sidan. Han blir väldigt känslig. Han vill att jag ska göra allt rätt nästan hela tiden på tävling.
...
Nu har min andra tränare sätt att jag är väldigt borta i huvudet på tävlingar. Alltså att jag tänker på allt från att hålla mig undan från andra hästar och hur det ska gå eller hur jag vill att det ska gå. Jag tänker inte på vad jag ska göra och att jag ska tänka på min ridning och hur jag ska rida för att det ska gå bra.

jag rider med andra ord inte som jag behöver och ska göra. Vilket leder till att min häst känner sig både osäker och busig så han bestämmer sig för att gå åt sidan då.
Jag tänker att det kanske vore en idé att rida en lite lägre P&J ett par gånger? Alltså en sådan höjd som du känner dig så störtsäker på så att du inte behöver fundera på HUR det ska gå, utan att ni bara ska ta er igenom banan felfritt. Där du kan fokusera på din ridning till 100 %, men där det inte heller gör något för din häst om ni skulle råka komma lite fel. För att bygga upp självkänslan hos dig och hästen igen, och återfå känslan av en felfri runda och för att bara ha KUL. Så att det blir som träning på bortaplan.

Kanske blir det sedan enklare att fokusera på dina vanliga höjder när du har ridit ett par felfria rundor och kommit in i det igen? :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 981
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 109
Senast: Sedna
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp