När får man gå upp en årskurs?

Thehitchhiker

Trådstartare
Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ).
Just nu går jag i 8:an, och läser nians matte själv. Det tycker jag går jättebra, och jag tycker inte att det är så svårt. I de andra ämnena läser jag inte högre, men jag ligger före i många. Jag har väldigt lätt att lära mig, framförallt om jag får instruktioner i skrift.
Jag vet ju att man inte bara kan hoppa upp en klass för att man har enkelt för sig, men jag har nästan alltid legat före. Och nu när jag läser matte för nian, vad ska jag läsa nästa åt då? Om man sak göra nationella prov så är det ju ganska skönt att ha det färskt i minnet, om ni förstår.
Så, ska jag bara gilla läget eller ska jag fråga en av mina mentorer? Jag vill ju inte kräva att gå upp en klass såklart, men man kan ju alltid hinta det lite.
 
Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ).
Just nu går jag i 8:an, och läser nians matte själv. Det tycker jag går jättebra, och jag tycker inte att det är så svårt. I de andra ämnena läser jag inte högre, men jag ligger före i många. Jag har väldigt lätt att lära mig, framförallt om jag får instruktioner i skrift.
Jag vet ju att man inte bara kan hoppa upp en klass för att man har enkelt för sig, men jag har nästan alltid legat före. Och nu när jag läser matte för nian, vad ska jag läsa nästa åt då? Om man sak göra nationella prov så är det ju ganska skönt att ha det färskt i minnet, om ni förstår.
Så, ska jag bara gilla läget eller ska jag fråga en av mina mentorer? Jag vill ju inte kräva att gå upp en klass såklart, men man kan ju alltid hinta det lite.

Läser du även andra ämnen på nians nivå? Kan bli svårt/omöjligt om det enbart är ett ämne du ligger före i. Men det finns många lärare här som säkert kan svara bättre på din fråga.
 
Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ).
Just nu går jag i 8:an, och läser nians matte själv. Det tycker jag går jättebra, och jag tycker inte att det är så svårt. I de andra ämnena läser jag inte högre, men jag ligger före i många. Jag har väldigt lätt att lära mig, framförallt om jag får instruktioner i skrift.
Jag vet ju att man inte bara kan hoppa upp en klass för att man har enkelt för sig, men jag har nästan alltid legat före. Och nu när jag läser matte för nian, vad ska jag läsa nästa åt då? Om man sak göra nationella prov så är det ju ganska skönt att ha det färskt i minnet, om ni förstår.
Så, ska jag bara gilla läget eller ska jag fråga en av mina mentorer? Jag vill ju inte kräva att gå upp en klass såklart, men man kan ju alltid hinta det lite.

Jag tycker det är bättre att du har ett samtal med din mentor istället för att hinta. Bättre att vara klar och tydlig så får du ett klart och tydlig svar!

Min son hoppade över trean och började i fyran direkt från tvåan. Det var ett beslut som rektor, mentor och specialpedagog var inblandade i.

Jag tror att man i största mån försöker tillgodo se elevens behov i den årskurs där hen går. Sen tänker jag; kan det inte vara ganska skönt att ligga före? När du är klar med dina uppgifter kanske du luta dig tillbaka och läsa i en skönlitterär bok eller något annat. Om man hoppar över en årskurs så missar man ju också saker i t ex NO och samhällskunskap.

Men ta ett samtal med din mentor tycker jag.
 
På min skola har vi enbart flyttat upp en elev en gång. Det är något som sällan rekommenderas. Ofta av sociala aspekter, ett år kan vara stor skillnad i mognad. Hur blir det när klasskompisarna fyller 18 ett år i förväg t.ex? Lärarna ska individanpassa undervisningen oavsett om du går i årskurs 8 och behöver läsa på högre nivå i samtliga ämnen. Sen är det en sak att ligga före i ett färdighetsämne (sv, ma, språk), ett annat med ämnen där man kanske läser ett arbetsområde en gång under högstadiet (t.ex. NO/SO).
 
Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ).
Just nu går jag i 8:an, och läser nians matte själv. Det tycker jag går jättebra, och jag tycker inte att det är så svårt. I de andra ämnena läser jag inte högre, men jag ligger före i många. Jag har väldigt lätt att lära mig, framförallt om jag får instruktioner i skrift.
Jag vet ju att man inte bara kan hoppa upp en klass för att man har enkelt för sig, men jag har nästan alltid legat före. Och nu när jag läser matte för nian, vad ska jag läsa nästa åt då? Om man sak göra nationella prov så är det ju ganska skönt att ha det färskt i minnet, om ni förstår.
Så, ska jag bara gilla läget eller ska jag fråga en av mina mentorer? Jag vill ju inte kräva att gå upp en klass såklart, men man kan ju alltid hinta det lite.

Jag började läsa gymnasiematten i högstadiet :). Du behöver inte byta klass för det.

Jag trivdes inte så bra med självstudier, men om det funkar för dig så kan du ju bli redo för att tenta av gymnasiemattekurserna.
 
Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ).
Just nu går jag i 8:an, och läser nians matte själv. Det tycker jag går jättebra, och jag tycker inte att det är så svårt. I de andra ämnena läser jag inte högre, men jag ligger före i många. Jag har väldigt lätt att lära mig, framförallt om jag får instruktioner i skrift.
Jag vet ju att man inte bara kan hoppa upp en klass för att man har enkelt för sig, men jag har nästan alltid legat före. Och nu när jag läser matte för nian, vad ska jag läsa nästa åt då? Om man sak göra nationella prov så är det ju ganska skönt att ha det färskt i minnet, om ni förstår.
Så, ska jag bara gilla läget eller ska jag fråga en av mina mentorer? Jag vill ju inte kräva att gå upp en klass såklart, men man kan ju alltid hinta det lite.
Jag var i precis samma sits i åttonde klass, jag läste nians nivå i flera ämnen och tyckte det var frustrerande och tråkigt att det liksom inte "lönade sig" att jag låg så före och hade lätt för mig. Jag är så här i efterhand glad och tacksam att det dock aldrig var tal om uppflyttning. Dels så hade det varit väldigt tråkigt att ligga efter ett år under gymnasietiden, dels så upplevde jag att det jämnade ut sig ganska snart på gymnasiet när man (ofta) läser en linje med lite mer "likasinnade".

Det tråkiga svaret är nog att lägga krut på de ämnen där du kanske inte har så lätt eller ligger så mycket före, och bara vänta ut det.

(PS. Jag fick läsa Gymnasiematte A redan i nian och även tenta av den. Slapp läsa den på gymnasiet sen. Det var inte alls bra, för när det sedan var dags för Matte B hade jag inte pluggat matte på över ett år och vill minnas det som ganska besvärligt att komma in i det igen).
 
Nät jag gick i gymnasiet var det några klasskamrater som hade läst ett par av gymnasiekurserna i matte när de gick i högstadiet. Minns att de kunde tenta av de kurserna och läsa högre matte istället.
Så iaf på den tiden verkar det som att man kunde börja med gymnasiematten tidigare.
Kanske skulle fungera för dig med. 😊
 
Det är svårt att hoppa upp en årskurs så sent i grundskolan då du t.ex skulle tappa stora delar av det centrala innehållet i SO-ämnen och NO-ämnen, det är alltså inte förenligt med hur ämnesinnehållet fördelas på olika årskurser. Sedan kan man i årskurs 8 har goda förmågor, t.ex analytiska förmågor, men har svårt att tro att du besitter ämnesinnehållet för högre årskurser. Med ämnesinnehållet menar jag att du t.ex i historia ska få undervisning i hela tidsspannet från tidiga civilisationer till nutid.

Undervisar själv på högstadiet och träffar då och då elever som redan i årskurs 7 och 8 kan skriva av matte för årskurs 9, men de har aldrig varit på samma nivå i mina SO-ämnen, även om de haft god förmågor har de fortfarande mycket att lära.
Jag aldrig varit med om en elev som flyttats upp en årskurs på högstadiet, inte ens elever som nått gymnasiematte i årskurs 7.

Prata med mentor och undervisande lärare som kan utmana i enskilda ämnen.
 
Det är svårt att hoppa upp en årskurs så sent i grundskolan då du t.ex skulle tappa stora delar av det centrala innehållet i SO-ämnen och NO-ämnen, det är alltså inte förenligt med hur ämnesinnehållet fördelas på olika årskurser. Sedan kan man i årskurs 8 har goda förmågor, t.ex analytiska förmågor, men har svårt att tro att du besitter ämnesinnehållet för högre årskurser. Med ämnesinnehållet menar jag att du t.ex i historia ska få undervisning i hela tidsspannet från tidiga civilisationer till nutid.

Undervisar själv på högstadiet och träffar då och då elever som redan i årskurs 7 och 8 kan skriva av matte för årskurs 9, men de har aldrig varit på samma nivå i mina SO-ämnen, även om de haft god förmågor har de fortfarande mycket att lära.
Jag aldrig varit med om en elev som flyttats upp en årskurs på högstadiet, inte ens elever som nått gymnasiematte i årskurs 7.

Prata med mentor och undervisande lärare som kan utmana i enskilda ämnen.

Det detta jag försökte få fram. Att även om man har hög intellektuell kapacitet så måste ju själva kunskapen in. Jag tänker precis som du på NO och samhällskunskapen.
 
Att hoppa över en klass så sent i grundskolan är nog väl tufft och som du skriver så är det väl bara matten du ligger så mycket före i?
Jag hoppade över en klass i lågstadiet och det var ju inga problem och jag hade aldrig några bekymmer med att jag resten av min skolgång var ett år yngre än mina klasskamrater men att göra det i högstadiet är en helt annan grej.
 
Det detta jag försökte få fram. Att även om man har hög intellektuell kapacitet så måste ju själva kunskapen in. Jag tänker precis som du på NO och samhällskunskapen.
Jag förstod det. :)

Jag ska vara lite utförligare och problematisera betydelsen av själva ämnesinnehållet i SO och NO lite mer.

Ämnesinnehållet kan fördelas fritt av läraren. Det innebär att en åk 8 som hoppar upp till åk 9 kan missa upp till 2/3 av ett ämne i högstadiet. Såhär långt in på höstterminen är åk 9 troligt klara med ett SO-ämne och ett NO-ämne, vilket kan vara ämnen eleven ännu inte hunnit läsa i åk 8. Det är nog krångligt att bara byta skola inom samma årskurs.

Invecklat kanske för den som inte är van planera ämnesinnehåll, men vad jag vill ha sagt är att det inte är lösligt att gå upp från åk 8 till 9. Det är ju bara upploppet av grundskolan kvar. Årskurs 9 börjar med nationella prov nu.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
769
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 697
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 525
Senast: Araminta
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp